Dôvod neskorého príchodu českej delegácie na pohreb bývalého slovenského prezidenta Michala Kováča zostáva stále zahalený tajomstvom, píšu Lidovky.cz. Najpravdepodobnejšia je zrejme možnosť, že výprava prezidenta Miloša Zemana jednoducho nepočítala s časovou rezervou. Hrad ale hľadá vinníkov inde. Český spravodajský portál preto urobil súhrn rôznych hradných "vysvetlení", prečo si delegácia spravila hanbu.
Hovorca prezidenta Jiří Ovčáček z meškania najskôr vinil zlé poveternostné podmienky, potom obvinil letových dispečerov. Kancelár Vratislav Mynář zase poukázal na neskolaudovanú runway, aby Jiří Ovčáček mohol neskôr opäť uprieť pozornosť k počasiu.
Čo sa teda minulý týždeň vo štvrtok stalo? Prezident Miloš Zeman spolu so svojim predchodcom Václavom Klausom dorazili do Bratislavy s niekoľkominútovým oneskorením. Do Rytierskej sály Bratislavského hradu sa preto už nedostali. Pokloniť prvému slovenskému prezidentovi sa tak mohli až pred Hradom pri smútočnom sprievode, ktorý smeroval k Prezidentskému palácu.
Výhovorka č.1 - Počasie
Hovorca českého prezidenta Jiří Ovčáček vysvetľoval najskôr oneskorenie zlým počasím počas letu do Bratislavy. Takýto dôvod by podľa bývalého hovorcu Ladislava Špačka, ktorý pre kanceláriu pracoval v čase prezidentovania Václava Havla, obstál aj pri tak významnej udalosti, akou je štátny pohreb.
"Ak sa do toho vloží vyššia moc, poveternostné podmienky, počasie, alebo niečo také, neporadí si s tým nikto, ani prezident republiky ani britská kráľovná," komentoval Špaček pre Lidovky s tým, že v takom prípade to usporiadatelia smútočného obradu pochopia.
Lenže podľa hovorkyne bratislavského letiska, českého Riadenia letovej prevádzky (ŘLP) ani českej armády žiadne zvláštne meteorologické podmienky nepanovali.
Výhovorka č. 2 - Neohľaduplní dispečeri
Deň po tom prišiel hovorca Hradu s novým argumentom. Obvinil ŘLP, že dalo na Letisku Václava Havla prednosť inému lietadlu. "Podľa informácií, ktoré zatiaľ máme, dalo ŘLP prednosť inému letu. Prezidentský let tak musel čakať na odletovej dráhe," uviedol v piatok Ovčáček. Ešte vo štvrtok pritom uviedol, že čas plánovaného a skutočného odletu z Prahy bol v podstate rovnaký, teda 10:35.
Štvrtkové a piatkové tvrdenie, ktoré si zjavne odporovali, sa rozhodol server Lidovky.cz detailne preveriť. Podľa letových záznamov prezidentský špeciál na letisku nič nezdržovalo. Naopak minimálne dve lietadlá priamo z veže ŘLP zdržalo. Túto skutočnosť neskôr potvrdilo ŘLP aj samotní letoví dispečeri, ktorí označili Ovčáčkove vyjadrenia za lživé a účelové.
Výhovorka č. 3 – Neskolaudovaná runway
Svetlo do celého prípadu sa pokúsil v stredajšom rozhovore pre rádio Impuls vniesť aj kancelár Vratislav Mynář. "Sú tam nuansy, ktoré sa zbehli v tom istom čase v podobe nekolaudačného rozhodnutia novo upravenej plochy na Ruzyni 4. Lietadlo nemohlo prísť až k terminálu 4, kde by prezident nastupoval. Museli sme to riešiť tak, že musel najskôr do auta a až následne do lietadla," uviedol. Otázkou zostáva, o ktorom termináli kancelár skutočne hovoril, lebo pražské letisko v Ruzyni štvrtým terminálom nedisponuje.
Na otázku, prečo si prezidentská kancelária pred odletom nestanovila väčšiu rezervu, Mynář odvetil, že česká delegácia nemala na výber. "Počas hodiny a pol tam bola kumulácia niekoľkých desiatok štátnikov. To znamená, my si nemôžeme vyberať, tam tie termíny pristátia sú po minútach. Keby sme si vyberali termín o desať minút skôr alebo neskôr, tým by sme obmedzovali ďalších účastníkov pohrebu."
Záznam zo štátneho pohrebu prezidenta Michala Kováča
Výhovorka č. 4 - Protivietor
V rovnaký deň prehovoril v rádiu okrem Mynářa aj tlačový hovorca Ovčáček, ktorý sa v relácii 20 minút Radiožunálu vrátil k počiatočnému tvrdeniu o počasí. "Keď som hovoril o poveternostných podmienkach, bolo to o protivetre. Na tom trvám. Skombinovalo sa niekoľko faktorov. Leteli sme malým pätnásťmiestnym lietadlom, to je, samozrejme, citlivejšie," povedal. "Keď letíte malým lietadlom, tak nemôžete letieť v tej príslušnej letovej rýchlosti, ktorú máte naplánovanú."
Vietor medzi Prahou a Bratislavou vtedy skutočne dul proti smeru plánovaného letu, avšak iba rýchlosťou 10 m/s, teda 36 km/h. Taká sila by podľa matematických prepočtov mohla mať za následok maximálne trojminútové oneskorenie.
Podľa Ovčáčka za meškanie môžu tri faktory: Že sa letelo neštandardne z Ruzyne a nie z Kbel, došlo k oneskorenému odletu a následne bol protivietor. A ešte sa začiatok štátneho pohrebu urýchlil.
O incidente bude v sobotu v Lánoch hovoriť prezident Miloš Zeman aj s ministrom dopravy Danom Ťokom (ANO).