České ministerstvo zahraničia vylúčilo, že by štát zaplatil náklady na záchranu dvoch českých horolezcov Jakuba Vlčka a Petra Macka v Pakistane. Dvojicu prepravil vrtuľník do bezpečia, keď nezvládli zostup z vrchu Rakapoši.
Finančné náklady, ktoré tvoria v prepočte pol milióna českých korún, odmietla zaplatiť aj poisťovňa, pretože horolezci nemali potrebné povolenia pre výstup. Ministerstvo zahraničných vecí v pondelok situácii ďalej rieši, ale skôr len v sprostredkovávaní komunikácie. "Český štát však nemôže hradiť náklady záchrannej akcie, to je vecou dotknutých osôb, resp. poisťovne," upozornilo.
Horolezcov momentálne zadržiavajú tamojšie úrady v meste Gilgit, kým sa nevyrieši, kto nákladnú záchrannú akciu zaplatí. Záchranu by za normálnych okolností mala hradiť poisťovňa UNIQA, tá to však odmieta s odkazom na fakt, že obaja Česi porušili pakistanské zákony, spočívajúce v lezení bez povolenia.
Rokovali tiež v rozpore so zmluvnými podmienkami poistenia, pretože horu Rakapoši považuje UNIQA za neodporúčanú či zakázanú k zliezaniu. K chýbajúcemu povoleniu sa jeden z horolezcov vyjadril, že povolenie mali už od júna, ale kvôli zmene agentúry o neho museli žiadať znova.
Ak by mali čakať na úplné vybavenie žiadosti, prešvihli by vraj vytýčený čas vhodný k výstupu. Podľa hovorkyne Evy Davidovej bude jasno v pondelok. "Náš zástupca českého veľvyslanca v Islamabade Antonín Hradilek bude v pondelok rokovať v záležitosti úhrady nákladov s pakistanským ministrom kultúry a športu," uviedla.
„Požiadali sme českého prezidenta Asociácie poisťovní, aby sprostredkoval informácie z tohto konania, aby sme mali jasné informácie o ich poistení a vec sa vyriešila," povedala. Zároveň potvrdila fakt, že horolezci naozaj liezli, kam nemali. "Ten kopec je skutočne zakázaný," potvrdila.
Rakapoši je 27. najvyššia hora na svete a štrnásta najvyššia v Pakistane, leží v pohorí Karakoram. Miestni ju tiež nazývajú Dumani, matka mrakov. Medzi horolezcami je považovaná za jeden z najhoršie zdolateľných vrcholov, zo základného tábora na vrchol je potrebné prekonať prevýšenie päťtisíc metrov.