Ak ste sa niekedy vydali autom na úplný juh Chorvátska, napríklad do Dubrovníka alebo na polostrov Pelješac, na slávnej ceste zvanej Jadranská magistrála ste sa nevyhli prechodu cez Bosnu a Hercegovinu. Zdolanie len desaťkilometrového kúska bosnianskeho pobrežia však mohlo trvať aj dve hodiny. Museli ste si totiž vystáť rad najprv pri vstupe do Bosny a po krátkej jazde zase pri vstupe do Chorvátska. Ide totiž zároveň o hranicu Európskej únie.
To všetko sa však s dokončením dva a pol kilometra dlhého mosta mení. Chorváti totiž práve v utorok otvorili stavbu za takmer pol miliardy eur, ktorá spojí dve rozdelené časti krajiny. Profitovať z toho budú aj Slováci, ktorí obľubujú dovolenku v južnej Dalmácii.
Dopravný projekt však už od začiatku vzbudzoval vášne. Ako na lokálnej úrovni, tak aj z geopolitického hľadiska. Realizovala ho totiž čínska stavebná spoločnosť, ktorá je po svete známa tým, že jej aktivity prinášajú okrem kvalitnej infraštruktúry aj problémy. Mnohé štáty sa pre vytúžené cesty a železnice zadlžili v prospech Pekingu do takej miery, že ázijský kolos ich dnes pre neschopnosť splácať pohľadávky drží v hrsti.
Zostáva vám 76% na dočítanie.