V Rusku sa čoraz častejšie objavujú balenia mlieka s nápisom "jeden kilogram" namiesto "jeden liter". Experti to pokladajú za marketingový ťah, aby si zákazníci nevšimli, že sa objem výrobku v podmienkach všeobecného zdražovania zmenšil, napísal dnes na svojom webe hospodársky list RBK. Váha namiesto objemu sa podľa denníka objavuje aj v prípade šľahačky, smotany či kefíru.
Väčšina spotrebiteľov vraj nepredpokladá, že kilogram mlieka je menej ako liter, mlieko má však vyššiu hustotu ako voda, a tak kilogram mlieka zodpovedá 0,97 litra vody. Obchodníci toho využívajú, aby v istom zmysle zákazníka uviedli do omylu, myslí si predseda konfederácie spotrebiteľov Dmitrij Janin, ktorý pripomenul, že v Rusku sa tekutý tovar tradične predával s vyznačením objemu, a nie váhy. Problém by sa podľa neho dal vyriešiť po vzore Európy, kde sa u cenoviek ukazuje aj cena v prepočte na kilogram či liter.
"Výrobcovia sa takto snažia zamaskovať zdražovanie," predpokladajú analytici z odborného servera Predaj.rf, ktorý zaznamenal trend na základe skúmania košíka tovaru počas minulého roka, pokladničných účtovníčok a údajov z otvorených zdrojov. Presné čísla o objeme takéhoto tovaru v predaji nespresnil.
Denník sa presvedčil, že mlieko a mliečne výrobky "na váhu" predávajú tri značky na trhu. Šéf zväzu výrobcov mlieka Arťom Belov nepredpokladá, že by išlo o nejaký masový prechod, ale pripúšťa, že niektorí výrobcovia môžu využiť taký marketingový ťah, aby nezvyšovali počas krízy ceny a zmenšenie objemu tovaru urobili menej nápadným.
Pri rovnakom balení a menšom objave sa dajú ušetriť asi tri percentá.
Ceny surového mlieka vlani výrazne vzrástli, medziročne o 20,1 percenta, pripomenul list RBK s odvolaním sa na štatistický úrad. Vlani náklady na výrobu mlieka vzrástli medziročne asi o sedem až osem percent, zatiaľ čo v pandemických rokoch 2020 a 2021 vzrástli v priemere o 16 až 20 percent za rok.
RBK pripomenul, že za skorších kríz, napríklad po roku 2008, niektorí výrobcovia prišli s balením mlieka, ktoré sa z litra zmenšilo na 900 mililitrov, zatiaľ čo napríklad výrobcovia sladkostí zmenšili tabuľku čokolády zo 100 na 90 gramov. Takýto tovar vytvára ilúziu, že je lacnejší ako výrobky konkurentov.
RBK uvádza, že požiadal o vyjadrenie najväčších výrobcov mlieka, výrobcov predávajúcich mlieko na kilogramy a úrad, ktorý má na starosti ochranu zdravia spotrebiteľov. Ich odpovede však zatiaľ nepriniesol.