Skupina zastupujúca 57 obetí nedávneho železničného nešťastia v Grécku v utorok oznámila, že podala žalobu na premiéra Kyriakosa Mitsotakisa, ministrov, exministrov a ďalších vládnych úradníkov. Došlo k tomu len niekoľko dní pred nedeľňajšími parlamentnými voľbami v Grécku, uviedla agentúra AFP s odvolaním sa na zástupcu poškodených Christosa Konstantinidisa, ktorého manželka bola jednou z obetí zrážky osobného a nákladného vlaku pri meste Larisa.
Osobný vlak sa 28. februára krátko pred polnocou neďaleko Larisy zrazil s nákladným vlakom po tom, ako mu bola omylom povolená jazda po tej istej koľaji. Tridsať z 57 usmrtených malo menej ako 30 rokov, mnohí z nich boli vysokoškolskí študenti.
Železničné nešťastie vyvolalo masové, niekedy násilné protesty proti vláde, ktorú posledných osem rokov viedol konzervatívec Mitsotakis, resp. jeho hlavný rival, ľavičiar Alexis Tsipras.
Bezprostredne po tragédii odstúpil z funkcie a bol stíhaný šéf železničnej spoločnosti OSE. Prednosta stanice, ktorý mal v osudný noc službu, je vo vyšetrovacej väzbe na základe obvinenia z ohrozenia verejnej dopravy a zabitia z nedbanlivosti. V prípade usvedčenia mu hrozí až doživotný trest. V súvislosti s nešťastím boli obvinení aj traja ďalší zamestnanci železníc.
Vláda sa dostala pod paľbu kritiky po tom, ako sa najprv snažila vinu zvaliť na službukonajúceho prednostu stanice.
Britská stanica BBC uviedla, že v tejto situácii sa v Grécku 21. mája uskutočnia zrejme najmenej predvídateľné voľby za posledné desaťročie. Očakáva sa, že práve železničná tragédia v Larise bude mať na ich výsledok veľký vplyv.
Mitsotakis prisľúbil kompletnú revíziu gréckej železničnej siete a zaviazal sa, že v prípade znovuzvolenia budú do konca septembra nainštalované elektronické bezpečnostné systémy.
"Sme tu na to, aby sme napravili (chyby)," povedal Mitsotakis. Odbory zamestnancov železníc už dávnejšie varovali, že železnice sú po desaťročí znižovania výdavkov podfinancované a nemajú dostatok personálu.
Grécky úrad pre dohľad nad železnicami tiež uviedol, že zistil vážne bezpečnostné nedostatky v celej sieti vrátane nedostatočného základného školenia personálu v kriticky dôležitých funkciách.