Ruskí provojnový influenci generujú veľké príjmy z reklamy na sociálnych sieťach, píše BBC. Popri každodennom prídele hrozných videí z útokov dronov a nepravdivých tvrdení o ukrajinskom prezidentovi Volodymyru Zelenskom zdieľajú reklamy na čokoľvek od kryptomien po módu. Často sú zapojení do ruskej armády a zverejňujú zábery z frontovej línie, kde vyzývajú mladých Rusov, aby narukovali.
Milióny sledovateľov na Telegrame
Od začatia invázie získali títo influenceri milióny sledovalteľov na sociálnej sieti Telegram, na ktorú sa mnoho Rusov obrátilo po tom, čo prezident Vladimír Putin zakázal Instagram, Facebook a Twitter. Explózia používateľov viedla k prudkému nárastu reklamného trhu na telegrame. Vojnoví influenci to využili a predávajú reklamné plochy spoločnostiam, ktoré chcú osloviť mladé publikum.
Aby zistili, koľko si účtujú, vydávali sa redaktori BBC za majiteľov hotelov, ktorí majú záujem o umiestnenie reklamy na ich kanáloch, a oslovili niektorých z najvýznamnejších hráčov.
Jedným z nich bol Alexander Koc, skúsený korešpondent provládnych novín, ktorý sa stal vojnovým influencerom a na telegrame má viac ako 600-tisíc sledovateľov. Ďalším bol pravdepodobne najznámejší provojnový bloger Semjon Pegov, známy ako WarGonzo, ktorý má viac ako 1,3 milióna sledujúcich.
1550 libier za príspevok
Koc uviedol, že za jeden príspevok na jeho kanáli sa platí 48-tisíc až 70-tisíc rubľov v závislosti na tom, ako dlho sa reklama udrží v hornej časti telegramu. WarGonzo uviedol 1550 libier za príspevok.
Najlepší vojnoví influenci zverejňujú minimálne jednu reklamu denne, takže ich potenciálny príjem ďaleko prevyšuje priemernú mesačnú mzdu v Rusku, ktorá činí 66-tisíc rubľov.
Rastúci reklamný trh influencerov udržuje stály prísun exkluzívnych videí. Zábery im prinášajú rôznorodú sledovanosť, od domáceho provojnového publika až po západných a ukrajinských analytikov, ktorí sa snažia pochopiť, čo sa skutočne deje v ruských zákopoch.
Niektoré videá zverejnené blogermi, aby povzbudili mladých Rusov k podpore vojny, sú falošné, existujú ale dôkazy, že aj tak sa im to darí.
V jednom videu napríklad mobilizovaný Rus hovorí, že šiel do náborového centra po tom, čo videl niekoľko videí od Vladlena Tatarského, jedného z najznámejších blogerov. Tatarský bol zabitý v apríli 2023 na stretnutí so svojimi fanúšikmi.
Posledná slobodná platforma v Rusku
Na otázku, ako reagovať na nárast počtu proputinovských vojnových blogerov na tejto platforme, telegram odpovedal, že je to "posledná platforma, cez ktorú majú Rusi prístup k nezávislým médiám, ako je Meduza, k necenzurovaným medzinárodným spravodajským serverom, ako je BBC, alebo k prejavom Zelenského".
Putin v priebehu vojny prejavil uznanie snahám provojnových blogerov. Vymenoval Koce za člena prezidentskej rady pre ľudské práva a Pegova a niekoľko ďalších influencerov urobil členov pracovnej skupiny pre mobilizáciu.
V júni pozval do Kremľa na dvojhodinový rozhovor vplyvné provojnové osobnosti a reportérov štátnych médií. "Boj v informačnom priestore je bojovým poľom. Rozhodujúce bojisko," povedal im. "A ja naozaj počítam s vašou pomocou," dodal.