Čínska vláda kritizuje rozhodnutie Európskej komisie začať vyšetrovanie čínskych štátnych dotácií pre čínskych výrobcov elektromobilov a označila ich za protekcionistické. Peking varoval, že to bude mať negatívny vplyv na hospodárske a obchodné vzťahy. Akcie čínskych výrobcov elektromobilov v reakcii na oznámenie vyšetrovania klesli, upozornila agentúra Reuters.
Šéfka Eurokomisie Ursula von der Leyenová v stredu v prejave v Európskom parlamente informovala, že Európska komisia sa bude zaoberať nízkymi cenami elektromobilov z Číny, a obvinila Peking, že zaplavuje svetové trhy elektromobilmi, ktorých ceny sú umelo nízke vďaka obrovským štátnym dotáciám.
Narušenie globálneho priemyslu
Preskúmanie, ktoré by mohlo viesť k zavedeniu sankčných ciel, vyvolalo varovania analytikov pred odvetnými krokmi zo strany Pekingu a tiež nesúhlasnú reakciu vedúcich pracovníkov čínskeho priemyslu, ktorí tvrdia, že konkurenčná výhoda tohto odvetvia nebola spôsobená dotáciami.
Vyšetrovanie "je otvoreným protekcionistickým aktom, ktorý vážne naruší a pokriví globálny automobilový priemysel a dodávateľský reťazec, vrátane Európskej únie, a bude mať negatívny vplyv na ekonomické a obchodné vzťahy medzi Čínou a Európskou úniou," uviedlo čínske ministerstvo obchodu vo vyhlásení. Dodalo, že Čína bude venovať veľkú pozornosť ochranárskym tendenciám Európkej únie a následným krokom a dôrazne obhajovať legitímne práva a záujmy čínskych spoločností.
Analytici Eurasian Grop varovali, že ak Brusel nakoniec uvalí clá na dotované čínske elektromobily, Peking pravdepodobne zavedie protiopatrenia, ktoré poškodia európsky priemysel.
Šéf čínskeho zväzu osobných automobilov CPCA Cchuej Tung-šu na sieti WeChat uviedol, že je proti vyšetrovaniu, a vyzval Európsku úniu, aby sa na vývoj v odvetví pozerala objektívne a aby "svojvoľne nepoužívala" ekonomické alebo obchodné nástroje. Dodal, že cena automobilov vyrobených v Číne a vyvážaných do Európy je vo všeobecnosti takmer dvojnásobná oproti cene, za ktorú sa predávajú v Číne.
Nízke náklady
Jeho slová potvrdzuje prieskum agentúry Bloomberg. Tá dnes upozornila, že nízke náklady na výrobu elektromobilov v Číne najviac v Európskej únii využíva francúzsky Renault, ktorý už niekoľko rokov predáva najdostupnejší európsky elektromobil Dacia Spring.
Cena vozidla vyrábaného v čínskej provincii Chu-pej sa začína vo Francúzsku na 20 800 eur a po započítaní štátnej dotácie je o 5000 eur. Čínski výrobcovia potom predávajú svoje vozidlá v Európskej únii oveľa drahšie ako doma. Model BYD Dolphin vo Francúzsku stojí 28 990 eur, v Číne vyjde v prepočte na 15 200 eur.
Vozidlo MG ZS sa v Nemecku predáva za 31 310 eur čo je zhruba raz toľko, ako koľko stojí v Číne. Model Zeekr X v Nemecku stojí 44 990 eur, v Číne vyjde na 24 700 eur, a Polestar 2 je v Nemecku o 10-tisíc eur drahší ako v Číne, stojí 48 990 eur.
Sťažnosti firiem
Vyšetrovanie, ktoré iniciovala Európska komisia a ktoré nevychádza zo sťažnosti firiem z odvetvia, prichádza v čase, keď sú vzťahy medzi Úniou a Čínou napäté. Môžu za to vzťahy Pekingu s Moskvou po invázii na Ukrajinu a snahy Únie menej sa spoliehať na druhú ekonomiku sveta, ktorá je zároveň najväčším obchodným partnerom bloku.
Predstavitelia Európskej únie sa domnievajú, že čínski výrobcovia elektromobilov znižujú ceny svojich modelov na európskom trhu o približne 20 percent. Eurokomisia uviedla, že podiel čínskych vozidiel na predaji elektromobilov v Európskej únii vzrástol na osem percent a do roku 2025 by mohol dosiahnuť 15 percent.
Vlani mala Čína na globálnom vývoze elektromobilov podiel 35 percent. To bolo o desať percentuálnych bodov viac ako v predchádzajúcom roku, ukázali údaje amerického Centra pre strategické a medzinárodné štúdiá. Väčšina týchto vozňov a batérií, ktorými sú pohanené, smerovala do Európy. V Európe potom bolo vlani 16 percent predaných batérií a elektromobilov vyrobených v Číne.
Údaje CSIC však tiež ukázali, že najväčším vývozcom elektromobilov z Číny je americký gigant Tesla. Od januára do apríla 2023 mala Tesla na vývoze elektromobilov z Číny podiel 40,25 percenta. Vlani to bolo 36,5 percenta.