Izrael zrejme na bojisku používa metódu rušenia GPS signálu, ktorá poskytuje falošné dáta o polohe, a znemožňuje tak navigáciu. Napísal o tom porál Politico s odvolaním sa na zistenia vedcov z Texaskej univerzity v Austine.
Tí tvrdia, že dôkazom o tak zvanom spoofingu sú podozrivé údaje o pohybe komerčných letov nad oblasťou Stredomoria. Podľa portálu táto taktika môže slúžiť na zmätok moderných navádzaných rakiet používaných napríklad hnutím Hizballáh, zároveň ale predstavuje riziko pre leteckú dopravu.
So zistením o používaní spoofingu izraelskými ozbrojenými silami prišiel Todd Humphreys, ktorý na Texaskej univerzite pôsobí ako profesor robotiky a leteckej mechaniky. Jeden z jeho študentov vzorec falšovania GPS signálu odpozoroval z verejne prístupných dát z leteckých radarov v období po tom, ako ozbrojenci hnutia Hamas 7. októbra zaútočili na Izrael.
"Ide o jeden z najsilnejších a najjasnejších náznakov o spoofingu, s ktorým som sa kedy stretol," uviedol Humphreys, podľa ktorého pozorované komerčné lietadlá najprv leteli na svojej pridelenej trase a potom sa krátko objavili nad jediným konkrétnym miestom v Izraeli.
To zodpovedá metóde spoofingu, kedy sa generuje a vysiela falošný GPS signál, ktorý sa ale prijímačovi javí ako autentický, a spôsobí tak chybu pri určovaní polohy.
Izrael sa k informáciám o využívaní spoofingu nevyjadril, armáda iba pred necelými dvoma týždňami uviedla, že v bojových oblastiach obmedzila prístup k GPS signálu s ohľadom na nešpecifikované "operačné potreby".
Portál Politico cituje bezpečnostného experta Briana Weedena z washingtonského think-tanku Secure World Foundation, podľa ktorého spoofing v posledných rokoch využila napríklad Čína a na bojisku potom Rusko aj Ukrajina.
Metóda dokáže zmiasť navádzací systém rakiet, ktoré potom dopadnú inam ako na vopred stanovený cieľ a v tomto ohľade môže slúžiť ako prostriedok protileteckej obrany. Môže byť ale tiež nebezpečná vzhľadom na to, že signál GPS je využívaný v komerčnej leteckej doprave ako jeden z hlavných prostriedkov pre navigáciu, optimalizáciu leteckých trás alebo znižovanie spotreby paliva.
"Nejde o to, že by sme za to Izrael odsudzovali. Chápeme, aká je situácia," uviedol Weeden. Podľa neho ale spoofing ohrozuje nielen izraelských civilistov, ale tiež všetkých, ktorí v lietadlách prelietajú cez oblasť východného Stredomoria.