Test prepravnej spoločnosti RegioJet ukázal, že aktívny národný zabezpečovač by tragickej nehode vlakov v Pardubiciach predminulý týždeň zabránil. Potvrdil, že s komerčnou prevádzkou operátor začne v prvom štvrťroku budúceho roka.
"Skúšobnú prevádzku dokonca spustíme skôr ako sme očakávali, prvé testovacie hovory prebehnú koncom novembra," uviedol Šedivý.
Správa železníc pritom v reakcii na nehodu a informácie v médiách pre web Zdopravy.cz uviedla, že tento zabezpečovač nedokáže kontrolovať rýchlosť a nedovolené prejdenie návestidla zakazujúceho jazdu. Súkromný dopravca zverejnil aj video, na ktorom súčinnosť lokomotívy a národného zabezpečovača demonštruje.
Majiteľ Radim Jančura uviedol, že nepopiera chybu rušňovodiča, ale zdôraznil, že zabezpečovacie zariadenia existujú preto, aby kontrolovala ľudské chyby. Národný zabezpečovač by podľa neho v tomto prípade svoju funkciu splnil a nehode by zabránil.
Nehoda sa stala neskoro večer v stredu 5. júna. Vlak RegioJetu odchádzal z Pardubíc, na červenú nezastavil a vošiel do cesty nákladnému vlaku. Aj keď si rušňovodič chybu uvedomil a zastavil o niekoľko sto metrov ďalej, rušňovodič nákladného vlaku už zastaviť nestihol. Zomreli štyria ľudia a ďalšie tri desiatky ľudí sa zranili.
Pardubický železničný uzol Správa železníc niekoľko rokov modernizovala a prestavovala, slávnostne stavbu zakončila 31. mája. Už ale neaktivovala národný zabezpečovač a prichystala uzol na prechod na medzinárodný zabezpečovací systém ETCS, ktorý aktívne kontroluje, či rušňovodič ide podľa toho, ako má postavenú tzv. vlakovú cestu.
Chyba rušňovodiča je systém ETCS schopný aktívne napraviť a v prípade potreby vlak zastaviť. Tento systém však plánovala Správa železníc spustiť až k 1. januáru budúceho roka. Teraz je teda pardubický uzol zabezpečený podľa štandardov, ale bezpečnosť závisí od toho, či rušňovodič neurobí chybu a neprejde náves zakazujúci jazdu. Uzlom denne prejdú stovky vlakov a patria k najvyťaženejším v českej železničnej sieti.
Že jazda na červenú nie je v Česku úplnou výnimkou, ukazujú štatistiky Železničnej inšpekcie. Vlani pred návesom nezastavilo 136 vlakov, predvlani 183. Podľa správy RegioJetu jeho rušňovodiči išli na červenú vlani aj predvlani raz.
RegioJet má vo všetkých rušňoch nainštalovaný zabezpečovací systém Mirel, ktorý pri simulačnej jazde v úseku s funkčným národným zabezpečovačom automaticky a včas zastavil vlak, ktorý prekročil rýchlosť 47 kilometrov za hodinu. V Pardubiciach išiel vlak 59 kilometrov za hodinu, kým si rušňovodič chybu uvedomil a zastavil.
"Detailná analýza dát z rušňa ukázala, že s aktívnym vlakovým zabezpečovačom by vlak začal samočinne brzdiť o 458 metrov skôr, ako rýchlobrzdu spustil sám rušňovodič. Výsledkom by bolo zastavenie nášho vlaku približne o pol kilometra skôr. Oba vlaky by sa nedostali do spoločného kolízneho bodu, pretože by sa vôbec nestretli. Vlak Regiojetu by zastavil bez toho, aby došlo k vjazdu na obsadenú koľaj," uviedla v správe hovorkyňa Regiojet Alexnadra Janoušek Kostřicová.