Na snímke vrak havarovaného lietadla v plameňoch na medzinárodnom letisku Muan v Južnej Kórei. FOTO: TASR/AP
StoryEditor

Experti pochybujú, že nehodu juhokórejského lietadla spôsobil stret s vtákom

29.12.2024, 15:11
Autor:
ČTKČTK

Juhokórejské úrady nehodu naďalej vyšetrujú. Podľa svedkov sa krátko pred ňou z jedného z motorov lietadla ozval výbuch.

Experti oslovení agentúrou Reuters pochybujú o tom, že by závadu na podvozku, ktorá dnes zrejme viedla k nehode juhokórejského lietadla so 181 pasažiermi a členmi posádky, mohol spôsobiť stret s vtákom.

Zároveň si kladú otázky, prečo letisko v meste Muan na juhozápade Južnej Kórei nebolo na núdzové pristátie lepšie pripravené. Nešťastie si vyžiadalo 179 mŕtvych, dve osoby sa podarilo zachrániť.

"Stretnutie s vtákom nie je výnimočné, problémy s podvozkom nie sú výnimočné. Ale stretnutia sa stávajú oveľa častejšie, ale typicky nevedú sami o sebe k strate lietadla," povedal editor špecializovaného serveru Airline News Geoffrey Thomas.

"Nikdy som nevidel, že by stretnutie s vtákom zabránilo vysunutiu podvozku," poznamenal zase austrálsky odborník na bezpečnosť v letectve Geoffrey Dell.

Na záberoch havárie je zrejmé, ako dvojmotorové lietadlo bez vysunutého podvozku nestihne včas zabrzdiť, zíde z ranveja a po náraze do betónového múru exploduje.

image

Pri havárii lietadla v Južnej Kórei zomrela takmer celá posádka. Leteckú katastrofu prežili iba dve osoby

Podľa Thomasa spôsob pokusu o núdzové pristátie stroja Boeing 737-800, ktorý sa už predtým raz neúspešne snažil dosadnúť, vyvoláva množstvo otázok. "Prečo hasiči nepokryli pristávaciu dráhu penou? Prečo neboli prítomní, keď lietadlo pristálo? A prečo lietadlo pristálo tak ďaleko na dráhe? A prečo bol na konci dráhy tehlový múr?" pýta sa.

Thomas predpokladá, že aspoň niektoré z otázok pomôžu zodpovedať nájdené hlasové nahrávky z kokpitu. Typicky sa podľa neho na pristátie bez vytiahnutého podvozku, teda takzvane na brucho, ide s minimom paliva a pristáva sa na najvzdialenejšom konci dráhy za sprievodu hasičov.

Austrálsky konzultant v letectve Trevor Jensen sa domnieva, že núdzové pristátie bez vytiahnutého podvozku nebolo plánované, pretože by v takom prípade lietadlo očakávali hasiči a ďalšie pohotovostné zložky. Napriek tomu mu nie je jasné, prečo lietadlo nedokázalo na pristávacej dráhe dostatočne zabrzdiť.

Juhokórejské úrady nehodu naďalej vyšetrujú. Podľa svedkov sa krátko pred ňou z jedného z motorov lietadla ozval výbuch. Len šesť minút pred haváriou letová kontrola varovala pred možnou zrážkou s vtákom či vtákmi. O minútu neskôr potom pilot aeroliniek Jeju Air vyslal núdzový signál mayday.

01 - Modified: 2024-12-29 07:35:19 - Feat.: - Title: Suspendovaný juhokórejský prezident Jun ignoroval už tretie predvolanie na výsluch 02 - Modified: 2024-12-29 12:44:17 - Feat.: - Title: Pri havárii lietadla v Južnej Kórei zomrela takmer celá posádka. Leteckú katastrofu prežili iba dve osoby 03 - Modified: 2024-12-28 10:30:35 - Feat.: - Title: Suspendovaný juhokórejský prezident povolil počas stanného práva použitie zbraní 04 - Modified: 2024-12-27 10:47:56 - Feat.: - Title: V Kórei prvýkrát zasadol ústavný súd kvôli odvolaniu prezidenta Juna. Súd to označil za svoju prioritu 05 - Modified: 2024-12-27 08:38:33 - Feat.: - Title: Padla už druhá hlava štátu za dva týždne. Juhokórejský parlament odhlasoval návrh na odvolanie prezidenta
menuLevel = 1, menuRoute = svet, menuAlias = svet, menuRouteLevel0 = svet, homepage = false
29. december 2024 15:11