Juhokórejské záchranné zložky identifikovali väčšinu zo 179 ľudí, ktorí v nedeľu zomreli po tom, čo stroj nízkonákladových aerolínií Jeju Air po núdzovom pristátí narazil do múru a explodoval. Telá štyroch obetí už tiež boli odovzdané pozostalým.
Na miesto nehody dnes prišli americkí odborníci a zástupcovia firmy Boeing, aby pomohli s objasňovaním príčin tragédie, napísala agentúra Jonhap.
Letecké nešťastie
Potvrdená už bola totožnosť 174 obetí, ktoré zahynuli pri leteckom nešťastí, u piatich zvyšných je stále preverovaná. "Z 32 osôb, ktoré sa nepodarilo identifikovať podľa odtlačkov prstov, sme 17 identifikovali v prvom kole DNA testov a ďalších 10 v druhom kole. Zostávajúcich päť osôb ďalej potvrdzujeme kvôli nezrovnalostiam v DNA," oznámili úrady.
Pozostatky štyroch obetí dnes dostali rodiny, odovzdanie zvyšných tiel však môže kvôli silnému ohoreniu trvať až 10 dní, povedali úradníci. Pozostatky sa nachádzajú v dočasnom chladiacom zariadení v hangári na letisku Muan, kde sa nehoda stala, uviedla juhokórejská agentúra.
Na miesto tiež pricestovali traja odborníci z amerického Národného úradu pre bezpečnosť v doprave, jeden člen Federálneho úradu pre letectvo a štyria zástupcovia spoločnosti Boeing, teda výrobca havarovaného lietadla.
Američania majú podľa juhokórejského ministerstva dopravy pomôcť 11 miestnym vyšetrovateľom s pátraním po príčinách nehody, napísal Jonhap.
Čierne skrinky
V pondelok boli z trosiek vyzdvihnuté dve čierne skrinky. Jedna z nich ale bola značne poškodená a bez konektora, s pomocou ktorého by sa dala získať dáta, čo môže podľa Jonhapu oneskoriť vyšetrovanie až o pol roka.
Vyšetrovací tím čoskoro rozhodne, či sa skrinku pokúsi opraviť a analyzovať dáta v Južnej Kórei, alebo zariadenie pošle do Spojených štátov, dodala agentúra.
Prevádzka na letisku je do 7. januára pozastavená, o jeho prípadnom znovuotvorení podľa Jonhapu rozhodne vláda.
Stroj typu Boeing 737-800 sa v nedeľu pokúšal pristáť na juhokórejskom letisku v Muane bez vysunutého podvozku. Na záberoch z miesta nehody je vidieť, ako dvojmotorové lietadlo vo veľkej rýchlosti kĺže po ranveji a po náraze do betónového múru za koncom pristávacej dráhy exploduje. Pri nešťastí zomrelo 179 ľudí, prežili len dvaja členovia posádky.
Príčinou môže byť podľa juhokórejských úradov zlyhanie podvozku, možno aj v dôsledku stretu s vtákom. Južná Kórea skúma aj správnosť postavenia betónového múru, za ranvejí, do ktorej stroj narazil. Múr bol základňou pre navigačné zariadenie.
Vláda podľa agentúry AFP tiež zvažuje špeciálne kontrolné prehliadky všetkých lietadiel Boeing 737-800 v krajine a zároveň nariadila mimoriadnu bezpečnostnú kontrolu celého systému riadenia letovej prevádzky a nízkonákladových aerolínií Jeju Air.
Firme Boeing v rokoch 2018 a 2019 spadli dve lietadlá, pri ktorých dokopy zahynulo 346 ľudí. Za nehodami lietadiel 737 MAX však stáli problémy s asistenčným softvérom, ktorý pilotom nepredvídateľne zasahoval do riadenia. Spoločnosť musela vtedy zaplatiť pokutu 243,6 milióna dolárov.