Svetové letecké spoločnosti pozastavujú lety na Blízky východ, pretože konflikt, ktorý už prerušil hlavné letecké trasy, vstúpil víkendovým útokom USA na dôležité iránske jadrové zariadenia do novej fázy.
Spoločnosti rušia v posledných dňoch aj lety do obvykle odolných leteckých uzlov, ako je najrušnejšie medzinárodné letisko na svete Dubaj a katarská Doha. To ukazuje, ako sa obavy leteckých spoločností o vývoj situácie v regióne stupňujú, upozornila agentúra Reuters.
Obavy o bezpečnosť
Zvyčajne rušný vzdušný priestor siahajúci od Iránu a Iraku až po Stredozemné more je už desať dní takmer prázdny. Letecké spoločnosti kvôli izraelským úderom na Irán, ktoré začali 13. júna, hromadne rušia, odkláňajú alebo oneskorujú lety. Dôvodom sú oznámené uzavretie vzdušného priestoru a obavy o bezpečnosť.
Aerolinky Finnar ako prvé oznámili predĺženie zastavenia letov do Dohy až do 30. júna. Popredná ázijská letecká spoločnosť Singapore Airlines, ktorá situáciu opísala ako nestabilnú, sa rozhodla zrušiť lety do Dubaja až do utorka, pritom pôvodne zrušila iba nedeľné lety.
V nedeľu aj dnes zrušili lety do Dauhá a Dubaja Air France KLM, Iberia, British Airways a kazachstanské Air Astana. Air France tiež zrušila lety do Rijádu a oznámila, že do stredy pozastaví lety do a z libanonského Bejrútu.
Letecké spoločnosti sa pravdepodobne vyhýbajú letom na letisko v Spojených arabských emirátoch a Katare a v menšej miere aj v Kuvajte, Bahrajne a Saudskej Arábii, kvôli obavám, že Irán alebo jeho spojenci zaútočia drony alebo raketami na americké vojenské základne v týchto krajinách, uviedla poradenská spoločnosť Osprey.
Incidenty s GPS signálom
Vzhľadom na to, že ruský a ukrajinský vzdušný priestor je kvôli dlhoročnej vojne uzavretý pre väčšinu leteckých spoločností, Blízky východ sa stal dôležitejšou trasou pre lety medzi Európou a Áziou. Vzhľadom na raketové a letecké útoky v posledných desiatich dňoch presmerovali aerolinky lety na sever cez Kaspické more alebo na juh cez Egypt a Saudskú Arábiu.
Okrem zvýšených nákladov na palivo a posádku kvôli dlhším trasám a nákladom na rušenie letov čelia dopravcovia teraz tiež hrozbe možného zvýšenia nákladov na letecké palivo kvôli rastu cien ropy po útokoch USA.
Rozširovanie konfliktných zón prináša aj obavy z nechceného alebo úmyselného zostrelenia komerčných lietadiel. Stále väčší problém predstavuje aj rušenie a falšovanie GPS signálu v politicky napätých oblastiach, kde pozemné systémy vysielajú nepravdivé údaje o polohe, čo môže spôsobiť vychýlenie lietadiel z kurzu. Podľa služby Flightradar24 prudko vzrástol počet takýchto incidentov v oblasti Perzského zálivu.
Už pred americkými útokmi American Airlines pozastavili lety do Kataru a United Airlines a Air Canada pozastavili lety do Dubaja. Doteraz neboli tieto lety obnovené.
Zatiaľ čo zahraničné letecké spoločnosti sa oblasti vyhýbajú, miestni dopravcovia z Jordánska, Libanonu a Iraku po rozsiahlom rušení opatrne niektoré lety obnovujú. Izrael potom zvýšil počet letov, aby pomohol ľuďom vrátiť sa domov alebo odletieť. Dnes pristálo v krajine niekoľko tzv. záchranných letov, celkom ich má dnes byť 24.