Pilot civilného dopravného lietadla, ktoré pristávalo v Severnej Dakote, musel vykonať prudký manéver, aby sa vyhol zrážke s bombardérom B-52 amerického letectva, ktorý sa náhle ocitol v dráhe letu jeho stroja.
Dnes o tom píšu americké médiá s odvolaním sa na záznam pilotovho vyjadrenia bezprostredne po incidente, ktorý sa stal v blízkosti medzinárodného letiska v Minote.
Let 3788 spoločnosti Skywest Airlines z Minneapolisu do Minotu dostal v piatok od riadiacej veže letiska povolenie na pristátie. Pilot lietadla však musel manéver zopakovať po tom, ako sa pri prvom pokuse o pristátie v dráhe letu ocitol iný stroj, uviedla podľa denníka The Washington Post (WP) Skywest Airlines, ktorá záležitosť vyšetruje.
Agresívny manéver
Predstavitelia amerického letectva sa podľa WP k incidentu nevyjadrili, ale uviedli, že mohutný bombardér B-52 prelietal nad štátnym veľtrhom Severnej Dakoty v Minote, kde sa nachádza komerčné letisko aj základňa letectva.
Pilot lietadla Skywest Airlines sa ospravedlnil pasažierom za "agresívny manéver", ktorým sa vyhol zrážke vo vzduchu, a dodal, že posádku o druhom lietadle nikto neinformoval. "Neviem, ako rýchlo leteli, ale boli oveľa rýchlejšie ako my. Povedal som si, že najbezpečnejšie bude otočiť sa za nimi," povedal pilot, ktorého vyjadrenie jedna z cestujúcich zverejnila na sociálnych sieťach.
Údaje o lete podľa WP ukazujú, že lietadlo pri zostupe prudko odbočilo doprava a potom začalo stúpať, zatiaľ čo bombardér B-52 v tom čase v danej oblasti krúžil.
Pasažierka Monika Greenová povedala stanici CNN, že lietadlo sa chystalo pristáť, keď pocítila trhnutie. "Akoby sme sa obrátili o 180 stupňov," povedala Greenová.
Januárová nehoda
V januári sa vo vzduchu zrazil armádny vrtuľník s komerčným lietadlom spoločnosti American Airlines blízko washingtonského letiska Ronalda Reagana. Všetkých 67 ľudí na palubách oboch strojov, ktoré dopadli do rieky Potomac, zahynulo.
Nešťastie prinútilo zákonodarcov a federálne agentúry k preskúmaniu koordinácie medzi vojenskými a civilnými lietadlami pohybujúcimi sa v rovnakom vzdušnom priestore.
Januárová nehoda upútala pozornosť k nedostatku personálu v oblasti riadenia letovej prevádzky, s ktorým sa stretávajú letiská v USA.
Podľa Národného úradu pre bezpečnosť v doprave (NTSB) boli v čase nehody zlúčené povinnosti niekoľkých letových dispečerov v miestnej riadiacej veži. Zatiaľ však nie je jasné, či to malo nejaký vplyv na zrážku, uviedla rozhlasová stanica NPR.
V rámci škrtov administratívy prezidenta Donalda Trumpa, na ktoré dohliadala skupina pre efektivitu štátnej správy (DOGE), vedenie Federálneho úradu pre letectvo (FAA) vo februári prepustilo približne 400 ľudí.
