Na koho podľa volebných prieskumov cielia najsilnejšie politické zoskupenia? A aké sú ich hlavné témy? To všetko priblížil v rozhovore pre web Metro.cz politológ Lukáš Jelínek.
Hnutie ANO
1. Ako hodnotíte kampaň jednotlivých politických zoskupení?
Hnutie ANO je známe tým, že vie robiť úspešné kampane. Kampaň navyše vyzerá relatívne disciplinovane. A to aj preto, že Andrej Babiš veľmi počúva svojich marketérov. Súčasťou kampane je tiež získať čo najviac nespokojných voličov napríklad Petra Fialu – hlavne čo sa týka ekonomických otázok a hnutí, sľubuje viac peňazí v peňaženkách.
V posledných dňoch však Babiš cieli aj na umiernenejších a nerozhodnutých voličov. Hnutie sa snaží vyzerať konštruktívne v oblasti zahraničnej a bezpečnostnej politiky. Teda, že odmieta vystúpiť z NATO aj EÚ a odmieta referendá o nich. Pravdepodobne si teda vypočítali, že vo finále kampane sa im to oplatí, a aj z toho dôvodu hnutie vysiela do televíznych debát podpredsedu Karla Havlíčka. Ten je totiž vnímaný ako pragmatickejší a konsenzuálny politik.
Ďalej hnutie cieli aj na drobných podnikateľov, o ktorých sa preťahuje napríklad s koalíciou Spolu. Jednoducho, ANO nevynechá jedinú príležitosť na získanie voličov na svoju stranu.
2. Aké sú hlavné témy, ktoré chce zoskupenie presadzovať alebo meniť?
Jednoduché – plnšie peňaženky občanov.
3. Na akú časť populácie/voličov je kampaň najviac orientovaná?
ANO sa dlhodobo orientuje na staršie ročníky voličov – sú to hlavne ľudia nad 50 rokov so stredným alebo s nižším vzdelaním, často robotníci. V posledných rokoch sa však hnutie začalo orientovať na štátnych zamestnancov – hlavne na školské a zdravotnícke profesie. A to z toho dôvodu, že ich platy v poslednom čase stagnujú a nevyvíjajú sa podľa ich predstáv.
To je pre ANO veľká výhoda, pretože presne tieto skupiny sú veľmi disciplinovanými voličmi – možno aj preto má hnutie také silné voličské jadro.
Koalícia Spolu (ODS + TOP 09 + KDU-ČSL)
1. Ako hodnotíte kampaň jednotlivých politických zoskupení?
Zostáva vám 38% na dočítanie.
