Najstaršia a najdlhšia česká diaľnica D1, ktorá vedie z Prahy cez Brno a Ostravu až po hranicu s Poľskom, je hotová. Posledný desaťkilometrový úsek okolo mesta Přerov v Olomouckom kraji v piatok otvoril český minister dopravy Ivan Bednárik spolu s vedením Riaditeľstva ciest a diaľnic (ŘSD). Postaviť túto dopravnú stavbu trvalo 58 rokov.
„Dokončenie diaľnice D1 v úseku Říkovice - Přerov znamená kompletné dokončenie najdlhšej a najvýznamnejšej českej diaľnice, ktorá sa stavala od roku 1967... Tento historický míľnik je síce mimoriadne významný, zároveň však musíme rýchlo smerovať k ďalšiemu, ktorým je dokončenie celej základnej siete diaľnic,“ uviedol Bednárik.
Riaditeľ ŘSD Radek Mátl podotkol, že otvorený úsek má pre oblasť strednej Moravy veľký význam a len z Přerova vďaka tomu zmizne 70 percent kamiónov. Jeho piatkové otvorenie však považuje za významný deň pre celú českú diaľničnú sieť.
„Ekonomické prínosy toho, že je celá D1 hotová, sú jasné. Ale diaľnice staviame hlavne pre ľudí, ktorí bývajú v blízkosti komunikácií a pre vodičov, aby sa bezpečne a dobre dostali do cieľa svojich ciest,“ dodal.
Práce na pôvodnej podobe D1, ktorá mala spojiť Prahu s Podkarpatskou Rusou, sa začali ešte v roku 1939. Počas vojny sa výstavba prerušila a v roku 1950 úplne zastavila. Stavba D1 v dnešnej podobe začala v septembri 1967.
V júli 1971 bol otvorený vôbec prvý diaľničný úsek, a to medzi Prahou a obcou Mirošovice v Stredočeskom kraji. Súvislý ťah medzi Prahou a Brnom, ktorý je najvyťaženejším diaľničným úsekom v Česku, bol dokončený v roku 1980.
Na diaľnici dlhej 376 kilometrov sa nachádza jediný tunel - Klimkovice - dlhý približne jeden kilometer. Najvyššie položeným mostom na tejto diaľnici je most Vysočina dlhý 426 metrov, ktorý sa nachádza vo výške 77,5 metra. Diaľnica sa končí na hranici s Poľskom pri Bohumíne, kde na ňu nadväzuje poľská diaľnica A1.
Podľa ŘSD je v Česku v súčasnosti približne 1500 kilometrov diaľnic. Základná diaľničná sieť, ktorej dokončenie sa predpokladá v roku 2033, by mala mať 2000 kilometrov.
