Tvrdenia o spotrebe energie a vody budú overované tretími stranami. FOTO: PixabayFOTO: Pixabay
StoryEditor

Európa chystá digitálne pasy oblečenia, tlak na globálnych výrobcov stúpa

Každý výrobok ponesie digitálny záznam o svojej výrobe.

Oblečenie dovážané do Európy môže čoskoro dostať digitálny pas, ktorý preukáže jeho environmentálne vlastnosti a zvýši transparentnosť globálneho módneho priemyslu v hodnote približne 1,7 bilióna dolárov.

Spotrebitelia si budú môcť pomocou QR kódov alebo elektronických štítkov naskenovať digitálne pasy produktov (DPP) a overiť si, či sú ekologické tvrdenia módnych značiek pravdivé.

Ukážu, z akých materiálov je oblečenie vyrobené, koľko energie, vody a chemikálií sa použilo pri jeho výrobe a kto sa podieľal na jednotlivých fázach produkcie.

Podľa analýzy Výskumnej služby Európskeho parlamentu by textilní dodávatelia z Bangladéša, druhého najväčšieho vývozcu odevov na svete, mohli počiatočnú verziu tohto pasu zaviesť už v roku 2027.

„Keďže spotrebitelia kladú čoraz väčší dôraz na udržateľnosť a transparentnosť, digitálny pas výrobku môže byť kľúčovým nástrojom na poskytovanie detailných záznamov o environmentálnej stope každého kusu látky – od bavlníkového poľa až po hotový odev,“ uviedol Asif Ibrahim, viceprezident odevnej výrobnej spoločnosti Newage Group of Industries so sídlom v Dháke.

Ibrahim však upozornil, že menší výrobcovia sú ďaleko od pripravenosti splniť nové prísne požiadavky Európskej únie, ktorých cieľom je zabrániť výrobcom v nadhodnocovaní ich ekologických tvrdení.

Módni výrobcovia už teraz poskytujú rozsiahle množstvo údajov – od mzdových informácií po certifikácie materiálov – o pracovných a environmentálnych štandardoch, aby splnili požiadavky odberateľov a audity.

Správa britskej mimovládnej organizácie Greenpeace z roku 2023 však uviedla, že niektoré značky a dodávatelia zavádzali spotrebiteľov, napríklad vyzdvihovaním svojich výsledkov v recyklácii, hoci väčšina „recyklovaných“ vlákien pochádzala z plastových fliaš, nie z textilného odpadu.

„Poskytovanie autentických a sledovateľných údajov z celého dodávateľského reťazca je kľúčové na zastavenie problému greenwashingu,“ povedal Rezwan Ahmed, generálny riaditeľ spoločnosti Aus Bangla Jutex, ktorá vyrába tašky, čiapky a zástery z recyklovanej a organickej bavlny.

Databáza kvality

Bangladéšski dodávatelia už začali spolupracovať s technologickými firmami, aby sa na tieto zmeny pripravili.

Ahmed nadviazal partnerstvo s holandskou spoločnosťou Aware, ktorá spolupracuje s viacerými módnymi dodávateľmi a využíva digitálnu databázu blockchain na zaznamenávanie relevantných údajov počas premeny látky na hotový odev.

Výrobca zadá kľúčové údaje – napríklad jemnosť priadze, spotrebu vody alebo farbu – a blockchainová platforma spoločnosti Aware následne vygeneruje QR kód pre spotrebiteľov.

„Výrobcovia budú mať kontrolu nad tým, aké informácie sprístupnia značkám a spotrebiteľom – chceme im dať vlastníctvo nad ich dátami,“ uviedol Muyeed Hasan, manažér spoločnosti Aware pre Bangladéš.

Čističky bavlny, práčovne a farbiarne, ako aj výrobcovia hotových odevov budú do svojich digitálnych profilov nahrávať všetky relevantné údaje a certifikáty a zároveň v reálnom čase dopĺňať informácie o každej výrobnej šarži.

Tvrdenia o spotrebe energie a vody budú overované tretími stranami, povedal Hasan pre Context.

Lepšie vybavenie

Podľa Ibrahima z Newage Group si zavedenie pasov môže vyžiadať, aby menší výrobcovia odevov v Bangladéši zlepšili svoje hardvérové a softvérové vybavenie, ako aj spôsob správy dát.

Menší výrobcovia tvoria veľkú časť z približne 3 320 exportne orientovaných odevných tovární v Bangladéši, uvádza projekt Mapped in Bangladesh, ktorý vyvinula univerzita BRAC v bangladéšskej metropole.

Britská spoločnosť DigiProdPass nadviazala partnerstvo s Bangladéšskym združením výrobcov a exportérov odevov (BGMEA), aby pomohla menším producentom splniť nové požiadavky digitálnych pasov.

Výkonný riaditeľ DigiProdPass Salauddin Sohag uviedol, že jeho firma spúšťa pilotné projekty a plánuje školenia pre menšie podniky, aby im pomohla prispôsobiť sa.

„Dodávatelia budú potrebovať podporu globálnych módnych značiek a rozvojových organizácií na zvýšenie svojej kapacity – zatiaľ čo vláda by mala motivovať skorých osvojiteľov,“ dodal Ibrahim.

Článok bol preložený z portálu Context.news. Editovaný preklad vznikol v rámci programu Svet medzi riadkami, ktorý v spolupráci s HN realizujú nezisková organizácia Človek v ohrození a Katedra žurnalistiky na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského. Program spolufinancuje SlovakAid.
image

HN Globálne Logo FOTO: HN Globálne

FOTO: HN Globálne
01 - Modified: 2025-12-20 08:00:00 - Feat.: - Title: Rast lesných požiarov upriamuje pozornosť na plasty v moderných domoch 02 - Modified: 2025-12-19 08:26:43 - Feat.: - Title: V Bangladéši vypukli násilné nepokoje po úmrtí vodcu protestného hnutia 03 - Modified: 2025-12-18 23:00:00 - Feat.: - Title: Ocenení za udržateľnosť: Spoločnosť Schaeffler Skalica zaujala tromi inovatívnymi projektmi 04 - Modified: 2025-12-17 19:00:00 - Feat.: - Title: Od umelej inteligencie po solárne zavlažovanie: Afrika hľadá vlastné riešenia kríz 05 - Modified: 2025-12-15 19:00:00 - Feat.: - Title: Každú sekundu vznikne na svete toľko plastového odpadu, že by naplnil jedno smetiarske auto
menuLevel = 1, menuRoute = svet, menuAlias = svet, menuRouteLevel0 = svet, homepage = false
21. december 2025 12:31