StoryEditor

Keňa otvorila expresný vlak medzi Mombasou a Nairobi

12.06.2017, 01:00
Keňa modernizuje svoju infraštuktúru, Čína aj vďaka tomu rýchlo expanduje na africkom kontinente.

Keňa otvorila novú železničnú trať spájajúcu hlavné mesto Nairobi, ktoré leží vo vnútrozemí tejto východoafrickej krajiny, s prístavným mestom Mombasa pri pobreží Indického oceánu. Podarilo sa jej to 18 mesiacov pred pôvodne plánovaným odovzdaním trate do užívania.

Náklady na trať dlhú 470 kilometrov dosiahli 3,2 miliardy dolárov, o jej financovanie sa postarala Čína, ktorá sa v posledných rokoch aktívne presadzuje na pôde afrického kontinentu. V prípade Kene ide o najväčší projekt tohto druhu od získania nezávislosti od Veľkej Británie v roku 1963. Informoval o tom spravodajský web BBC.

Cesta z Nairobi do Mombasy, ktorá donedávna trvala 12 hodín vlakom a približne deväť hodín autobusom, sa skráti na štyri a pol hodiny. Cestovný lístok do druhej triedy vyjde v prepočte na deväť dolárov, do prvej triedy na 29 dolárov. Autobus dnes vyjde bežne na 11 až 18 dolárov, lepšie vybavené a rýchlejšie autobusy aj viac než 20.

Železničná trať dostala meno Madaraka Express, čo súvisí s výročím ustanovenia vnútornej samosprávy krajiny 1. júna 1964, ktoré bolo krokom k naplneniu nezávislosti Kene od Británie.

Veľké čínske ambície

Trať je podľa BBC súčasťou čínskej iniciatívy budovania tratí a ciest (Belt and Roads Initiative) v rámci čínskych masívnych infraštruktúrnych projektov s globálnym dosahom. Nová železnica by mohla v budúcnosti prepojiť vnútrozemský Južný Sudán, východnú časť Demokratickej republiky Kongo, Rwandu, Ugandu, Burundi a Etiópiu s prístavmi pri Indickom oceáne.

Wikimedia Commons

​Napomôcť by tomu mal aj ďalší úver vo výške 3,6 miliardy dolárov, ktorý kenský prezident získal od Číny na dobudovanie ďalších 250 kilometrov trate do regiónu Naivaša a do mesta Kisumu pri Viktóriinom jazere. Región je známy pestovaním rezaných kvetov pre Európu, Rusko či Spojené štáty. Odvetvie dáva prácu až pol miliónu Keňanov, no zároveň prináša vážne environmentálne riziká.

Traťou sa Čína prepracováva hlbšie do afrického vnútrozemia v súlade s jej cieľmi prehĺbiť ekonomické vzťahy s týmto kontinentom. Na tento účel poskytla ríša stredu Keni výhodný úver, ktorý pokryl až 80 percent nákladov. So splácaním by však mala Keňa začať až desať rokov od spustenia trate, kedy by sa mala trať prepracovať do čiernych čísiel. Následné splátky by mala Keňa posielať na účet v priebehu 30 až 40 rokov. 

Úsek Mombasa-Nairobi je len prvou fázou 840 kilometrov dlhej železničnej trate spájajúcej prístav Mombasa s mestom Malaba na hranici s Ugandou. Spočiatku budú železničnú trať spravovať Číňania, neskôr však od nich vedenie prevezmú domáci.

Kritika opozície

Vysoké náklady projektu kritizovala kenská opozícia. Tvrdí, že vláda zveličuje prínos novej železnice pre hospodárstvo krajiny, v skutočnosti vraj bude omnoho nižší. Opozícia tiež prezidentovi vyčíta, že si krajina požičala priveľa peňazí od Číny. Vláda naopak tvrdí, že musí investovať do infraštruktúry, aby prilákala zahraničných investorov. Náklady projektu sa rovnajú približne piatim percentám hrubého domáceho produktu krajiny.

Nová trať v skratke

  • náklady dosiahli 3,2 miliardy dolárov
  • financovanie výstavby 470 kilometrov trate poskytla Čína
  • vybudovať trať trvalo tri a pol roka, využité boli čínske technológie pokladania tratí, aké Čína využíva aj pri svojej rýchlo expandujúcej železničnej sieti
  • trať by v budúcnosti mohla spojiť Južný Sudán, východnú časť Demokratickej republiky Kongo, Rwandu, Burundi, Ugandu a Etiópiu s Indickým oceánom
  • železnica skráti cestovanie medzi dvoma centrami krajiny z približne 12 hodín vlakom či 9 hodín autobusom, na 4,5 hodiny
  • druhá trieda vyjde na 900 kenských šilingov (9 dolárov), prvá na približne 3000 kenských šilingov (29 dolárov)
Sekcia Globálne vznikla v rámci projektu Svet medzi riadkami, ktorý v spolupráci s HN realizuje mimovládna organizácia Človek v ohrození a Katedra žurnalistiky na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského. Projekt spolufinancuje SlovakAid.
01 - Modified: 2024-12-15 07:50:00 - Feat.: - Title: V umelej inteligencii dominuje západné videnie sveta, to vytvára predsudky o mnohých krajinách 02 - Modified: 2024-12-15 07:00:00 - Feat.: - Title: O ľudských právach v menej rozvinutých krajinách rozhodujú tí, ktorí ich nežijú 03 - Modified: 2024-12-14 09:02:55 - Feat.: - Title: Znečistenie ovzdušia v Afrike ohrozuje milióny ľudí 04 - Modified: 2024-12-14 08:52:45 - Feat.: - Title: Ekocída ako zločin: Tichomorské štáty žiadajú zmenu právneho systému 05 - Modified: 2024-12-12 12:28:07 - Feat.: - Title: Suez vrátil lodnú dopravu naspäť o 155 rokov. Rastú náklady aj čas doručenia
menuLevel = 1, menuRoute = svet, menuAlias = svet, menuRouteLevel0 = svet, homepage = false
22. december 2024 12:21