StoryEditor

Sme online a klameme. Ako nás mení závislosť od internetu?

08.09.2018, 00:00
Máte svoj vzťah k mobilu a k počítaču pod kontrolou?

„U detí a mladistvých vinou digitálnych médií dramaticky klesá schopnosť učenia a výsledkom sú poruchy pozornosti a čítania, úzkosť a otupenosť, poruchy spánku a depresie, nadváha, sklony k násiliu,“ varuje nemecký psychológ a psychiater Manfred Spitzer. Koľko hodín denne strávených pred obrazovkou počítača, tabletu alebo mobilu je ešte v poriadku? Je riešením zakazovať deťom mobily?

​Sledujem sotva dvojročné dieťa, ako si vo vlaku prezerá videá a fotky v tablete. Trpezlivo posúva po displeji svoj miniatúrny ukazováčik a spokojne sa usmieva až dovtedy, kým vchádzame do pásma so slabým signálom. Mamička potom dievčatku, ktoré dostane hysterický záchvat, ťažko vysvetľuje, prečo jej obľúbená hračka naraz nefunguje. Túto príhodu si vybavím, keď potom v knihe Neodolateľné: Vzostup návykových technológií a biznis so závislosťou (Host, 2018) od amerického odborníka na marketing a psychológiu Adama Altera čítam pasáž o deťoch predčasne zasvätených do moderných technológií, ktorým sa dostala do ruky obyčajná knižka.

Po tom, čo po stránkach párkrát prešli prstom a nič sa nedialo, odhodili ju. Tento papierový „tablet“ sa im zdal čudný a pokazený. Sú zvyknuté na akčnú zábavu, na prístroje, ktoré vydávajú zvuky, svietia a stále sa na nich niečo hýbe. Dievčatko vo vlaku je zástupcom generácie, ktorá sa do sveta mobilov, počítačových hier a sociálnych sietí už narodila, zatiaľ čo väčšina z nás ich objavovala v dospelosti či v puberte. Je to pre dnešných mladých ľudí výhoda? Budú mať vďaka vrúcnejšiemu vzťahu k technike jednoduchší život? Alebo prevažujú riziká?

Zakrpatie nám mozog

„Digitálne médiá nás zbavujú nutnosti vykonávať duševnú prácu. To, čo sme skôr vykonávali jednoducho pomocou rozumu, teraz obstarávajú počítače, smartfóny, navigácie. To so sebou nesie nesmierne nebezpečenstvo,“ varuje nemecký neurovedec Manfred Spitzer v knihe Digitálna demencia (Host, 2014). Podľa neho je z výsledkov výskumov jasné, že od digitálnych médií vzniká závislosť, v dlhodobom horizonte poškodzujú telo a predovšetkým myseľ. „Len čo prestaneme vyvíjať duševné úsilie, ochabuje nám pamäť. Náš mozog funguje do istej miery podobne ako sval. Ak je využívaný, rastie, ak nie je vyžívaný, zakrpatie,“ píše Spitzer a uvádza niekoľko jednoduchých príkladov. Keď ešte neboli mobily, telefónne čísla sme mali v hlave, pamätali sme si nielen to svoje domov, ale aj kontakty na príbuzných a priateľov. Koľkým ľuďom by ste dokázali zavolať dnes z pevnej linky, keby vám „odišiel“ mobil?

Predtým sme cvičili svoj orientačný zmysel. Keď sme si nevedeli rady, zastavili sme a pozreli sa do mapy. Počas cesty sme sa snažili zapamätať si trasu a väčšinou sme do rovnakého cieľa druhýkrát trafili po pamäti. Dnes sa slepo spoliehame na navigáciu. A pritom koľkokrát sa stalo, že nás zaviedla, kam sme vôbec nechceli? Alebo sa nám cestou vybila batéria a boli sme nahraní? Namiesto toho, aby sme sa sami učili, tak stále iba niečo pasívne prijímame. Nervové spoje v našich mozgoch odumierajú a tie nové neprežijú, pretože nie sú potrebné. Najzraniteľnejšie sú v tomto ohľade deti, ktorých charakter a postoje sa ešte len utvárajú. „U detí a mladistvých vinou digitálnych médií dramaticky klesá schopnosť učenia a výsledkom sú poruchy pozornosti a čítania, úzkosť a otupenosť, poruchy spánku a depresie, nadváha, sklony k násiliu,“ tvrdí Spitzer a pokračuje: „Takmer všetky štúdie týkajúce sa úspešnosti učenia pri využití počítačov v škole iniciovali a sponzorovali takmer bez výnimky počítačové firmy a telefónne spoločnosti.“ Podľa neho nás technika v učení skôr brzdí než pomáha. Tvrdí, že digitálne médiá a internet vedú k väčšej povrchnosti. „Predtým sa do látky prenikalo, dnes sa namiesto toho po sieti surfuje (teda kĺže po obsahovom povrchu). Pritom čím hlbšie sa obsah spracuje, tým lepšie sa ukladá do pamäti. Naopak, čím povrchnejšie sa nejakým vecným obsahom zaoberám, tým menej synapsií (spojov) sa mi v mozgu aktivuje, čo má za následok, že sa menej naučím. A pretože máme vyhľadávače stále k dispozícii, máme často dojem, že si informácie nemusíme ukladať do pamäti. Internet ľudí nevzdeláva, ale rozptyľuje ich a vo väčšej miere zaobalene ohlupuje,“ tv...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-12-17 16:13:14 - Feat.: - Title: Maďarský parlament odsúhlasil zákon proti internetovej agresii 02 - Modified: 2024-12-09 15:00:00 - Feat.: - Title: Lásku na internete sa odhodlala hľadať aj televízna redaktorka a moderátorka Martina Trojak 03 - Modified: 2024-11-28 09:17:10 - Feat.: - Title: Regulácia závislostí má stáť na dvoch nohách, odborníci chcú k nám preniesť švédsku skúsenosť 04 - Modified: 2024-11-23 06:39:19 - Feat.: - Title: Lukašenko pohrozil odstavením internetu počas prezidentských volieb 05 - Modified: 2024-11-22 13:44:37 - Feat.: - Title: Milan Ondrík prehovoril o závislosti: Prosil o koniec, siahol si na dno!
menuLevel = 1, menuRoute = tema, menuAlias = tema, menuRouteLevel0 = tema, homepage = false
18. december 2024 06:31