Sledujte nás na Instagrame

@tyzdennik_temaFacebook
09.06.2019, 00:00

Zdalo sa, že ľudstvo čoskoro ovládne Mesiac. Prečo je všetko inak?

  • Odvtedy, čo ľudia prvýkrát pristáli na Mesiaci, je to už neuveriteľných päťdesiat rokov. A potom v priebehu pár rokov ešte mnohokrát.
  • Každý si vtedy myslel, že o desať rokov sa bude na Mesiac lietať úplne bežne. Kdekto si myslel, že o dvadsať rokov sa vybudujú na Mesiaci kolónie. A mnohí si mysleli, že o tridsať rokov sa bude bez problémov lietať na Mars.
  • Všetko je však inak...
Zdalo sa, že ľudstvo čoskoro ovládne Mesiac. Prečo je všetko inak?
Zdroj: NASA

Tri dni. Tak dlho trvala astronautom cesta na Mesiac. Na teleso päťdesiatkrát menšie a osemdesiatkrát ľahšie ako Zem, kde je priemerná teplota –23 stupňov Celzia, ktoré sa každý rok od našej planéty vzďaľuje o štyri centimetre a vidíme z neho stále len jednu privrátenú polovicu. Tri roky. Tak dlho trvala mesačná dobyvateľská eufória. Na Mesiac sa pozrelo dvanásť mužov. Prvý v júli 1969, posledný v decembri 1972, teda v neskutočne krátkom časovom rozmedzí. Predtým a potom ani noha. Pokrok letí vpred šialeným tempom, ale čo sa dobývania Mesiaca a planét týka, ako by sa zastavil čas. Mimoriadne odolní a statoční astronauti dosiahli v moduloch pripomínajúcich popolnice mesačný povrch, ale dnes o niečom podobnom, aj keď so supermoderným vybavením, môžeme iba snívať.

​Iste, v období studenej vojny išlo hlavne o vec politickú, ale aj tak. Program Apollo, na ktorom sa nejakým spôsobom podieľalo celkovo asi 400-tisíc ľudí, fungoval už od jari roku 1961, keď prezident Kennedy, vzápätí po vzlietnutí sovietskeho hrdinu Gagarina na obežnú dráhu, vyhlásil za cieľ Američanov pristáť do konca dekády na Mesiaci. To sa nakoniec po mnohých pokusoch, úspechoch, neúspechoch aj tragédiách skutočne podarilo.

Rušno na mesiaci

Po sérii testovacích bezpilotných letov bol v januári 1967 pripravovaný pilotovaný projekt Apollo 1. Lenže počas skúšobného odpočítavania došlo vo veliteľskom module k požiaru a všetci traja astronauti zahynuli počas obyčajnej simulácie štartu. Kabína bola totiž natlakovaná čistým kyslíkom, pri skrate preskočila iskra a paluba vzbĺkla. Dvere sa nedali otvoriť, pretože kvôli testu vzduchotesnosti bol tlak v kabíne oproti vonkajšiemu viac ako dvojnásobný. Posádka nemala šancu.

Nenechajte sa obmedzovať

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu týždenníka Téma. Pokiaľ si ho chcete dočítať do konca, predplaťte si balík Digital alebo si nechajte týždenník posielať priamo do vašej schránky.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.