Sledujte nás na Instagrame

@tyzdennik_temaFacebook
11.09.2020, 15:30

Zákulisie Tour de France: takto vznikajú najlepšie zábery a čo môže spôsobiť nebezpečné pády

  • Aby z pretekov, ako je Tour de France ukázali čo najlepšie zábery, kameramani na motorkách jazdia priamo v pelotóne, s kamerami v rukách sedia hodiny otočení naopak alebo na motorke stoja.
  • Za pelotónom zasa jazdia desiatky sprievodných áut a všetko to pripomína jeden obrovský kolos.
  • A občas sa stane, že sa motorkár zrazí s cyklistom, lebo chcel čo najlepší záber.
  • Čo sa v pelotóne takých obrovských pretekov deje? A čo prežívajú pretekári?
  • Mgr. MICHAL ROHOŇ (30) zo Slovenského zväzu cyklistiky hovorí, že pred aj za pelotónom to neustále žije, cirkuluje a nie je vôbec jednoduché sa tam pohybovať.
Zákulisie Tour de France: takto vznikajú najlepšie zábery a čo môže spôsobiť nebezpečné pády
Zdroj: TASR/AP

Na Slovensku sú kameramani na motorkách?
Nie. Keď RTVS vysiela preteky zo Slovenska, tak si kameramanov na motorkách zabezpečuje zo zahraničia, napríklad z Maďarska. Slovensko má spoločné majstrovstvá Slovenska a Česka, tento rok boli v Česku, a zabezpečovala im to súkromná firma. Samozrejme, že zábery neboli také profesionálne a v takej vysokej kvalite, ako keď sa pozeráte napríklad na Tour de France, ale boli.

Je ťažké sedieť na motorke opačne s kamerou na pleci?
Dokázalo by to asi viac ľudí, ale na to treba prax, a keďže sa u nás nevysielajú napríklad preteky Slovenského pohára, nie je kde tú prax nadobudnúť. Máme však aspoň fotografa s motorkárom, ktorí jazdia na všetky slovenské preteky. Je to veľmi obdobná funkcia ako kameraman, aj keď zjednodušená v tom, že fotograf môže sedieť aj čelom v smere jazdy. Kým kameraman veľakrát sedí v protismere alebo stojí nad motorkárom.

Čo na to treba, aké schopnosti?
Vyžaduje si to veľkú skúsenosť, musí byť synchronizácia šoféra motorky a kameramana, obaja musia dobre poznať trať, lebo sú úseky, keď je lepšie sedieť čelom v smere jazdy. Keby sa nám podarilo zabezpečiť pravidelné vysielanie slovenských pretekov, určite by sme si vedeli vychovať kvalitného kameramana, ktorý by to zvládal.

Pozrite si najhoršie pády na Tour de France

Je to aj fyzicky náročné takto jazdiť a natáčať?
Kameraman musí robiť na motorke aj „gymnastiku“, niekedy sedí aj zboku, niekedy opačne, inokedy stojí. Aj teraz počas Tour de France vidieť, ako jeden motorkár dobieha druhého a raz sedí tak, druhýkrát inak. Na rovinatých etapách netreba príliš veľa kameramanov na motorkách, lebo zvyčajne sa jazdí iba únik a za ním kompaktná skupina, takže stačia dve motorky a potom sú dve-tri v zálohe. Pri horských etapách však cyklisti jazdia v množstve malých skupiniek, a ak chce televízia zachytiť, ako napríklad cyklisti z niektorých skupiniek odpadajú, iní sa, naopak, odtrhnú, treba kameramanov viac. Odhadujem, že počas horských etáp Tour de France ich je na trati 10 až 15.

Nenechajte sa obmedzovať

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu týždenníka Téma. Pokiaľ si ho chcete dočítať do konca, predplaťte si balík Digital alebo si nechajte týždenník posielať priamo do vašej schránky.

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.