Na Slovensku sú kameramani na motorkách?
Nie. Keď RTVS vysiela preteky zo Slovenska, tak si kameramanov na motorkách zabezpečuje zo zahraničia, napríklad z Maďarska. Slovensko má spoločné majstrovstvá Slovenska a Česka, tento rok boli v Česku, a zabezpečovala im to súkromná firma. Samozrejme, že zábery neboli také profesionálne a v takej vysokej kvalite, ako keď sa pozeráte napríklad na Tour de France, ale boli.
Je ťažké sedieť na motorke opačne s kamerou na pleci?
Dokázalo by to asi viac ľudí, ale na to treba prax, a keďže sa u nás nevysielajú napríklad preteky Slovenského pohára, nie je kde tú prax nadobudnúť. Máme však aspoň fotografa s motorkárom, ktorí jazdia na všetky slovenské preteky. Je to veľmi obdobná funkcia ako kameraman, aj keď zjednodušená v tom, že fotograf môže sedieť aj čelom v smere jazdy. Kým kameraman veľakrát sedí v protismere alebo stojí nad motorkárom.
Čo na to treba, aké schopnosti?
Vyžaduje si to veľkú skúsenosť, musí byť synchronizácia šoféra motorky a kameramana, obaja musia dobre poznať trať, lebo sú úseky, keď je lepšie sedieť čelom v smere jazdy. Keby sa nám podarilo zabezpečiť pravidelné vysielanie slovenských pretekov, určite by sme si vedeli vychovať kvalitného kameramana, ktorý by to zvládal.
Pozrite si najhoršie pády na Tour de France
Je to aj fyzicky náročné takto jazdiť a natáčať?
Kameraman musí robiť na motorke aj „gymnastiku“, niekedy sedí aj zboku, niekedy opačne, inokedy stojí. Aj teraz počas Tour de France vidieť, ako jeden motorkár dobieha druhého a raz sedí tak, druhýkrát inak. Na rovinatých etapách netreba príliš veľa kameramanov na motorkách, lebo zvyčajne sa jazdí iba únik a za ním kompaktná skupina, takže stačia dve motorky a potom sú dve-tri v zálohe. Pri horských etapách však cyklisti jazdia v množstve malých skupiniek, a ak chce televízia zachytiť, ako napríklad cyklisti z niektorých skupiniek odpadajú, iní sa, naopak, odtrhnú, treba kameramanov viac. Odhadujem, že počas horských etáp Tour de France ich je na trati 10 až 15.
Na motorkách jazdili aj rozhodcovia, ktorí informovali cyklistov, akú majú stratu od úniku a podobne. Je to tak doteraz?
Pri najvyššej kategórii pretekov, ako je Tour de France, má každý cyklista pod sedadlom GPS zariadenie, ktorým sa dá monitorovať pohyb s presnosťou dvoch-troch sekúnd. Ale napriek tomu doteraz fungujú aj rozhodcovia na motorkách, ktorí pretekárom ukazujú tieto údaje na tabuľkách. Cyklista síce komunikuje so športovým riaditeľom, ale veľakrát sa stane, že únik nie je sprevádzaný tímovým sprievodným vozidlom, takže komunikácia cez vysielačku nie je možná, lebo sú ďaleko od seba. Preto tam je motorozhodca, ktorý má tabuľku a informuje cyklistov o rozdieloch medzi skupinami, o náskoku, strate.
Stále teda funguje klasická krieda, ktorou na tie tabuľky píšu?
Jasné, píšu kriedou. Rozhodca na motorke si položí tabuľku na stehná a píše, potom to ukáže cyklistom. Vždy sa to robí na všetkých pretekoch, kde cyklisti môžu mať vysielačky, lebo nikdy nie je garantované, že sú funkčné, ale cyklista informácie potrebuje....
Zostáva vám 85% na dočítanie.