Sledujte nás na Instagrame

@tyzdennik_temaFacebook
12.12.2020, 00:00

Peniaze, práca aj dlžoby. Ekonóm prezradil, čo všetko sa po pandémii zmení

  • Profesor Ing. MICHAL MEJSTŘÍK (68), CSc., prednáša v Inštitúte ekonomických štúdií na Karlovej univerzite v Prahe, ale pôsobil aj vo viacerých medzinárodných inštitúciách.
  • Pri prvej vlne pandémie koronavírusu bol v Česku členom ekonomického poradného tímu krízového štábu a je tiež členom súčasnej expertnej skupiny KoroNERV-20.
  • Čaká nás pre pandémiu celosvetová ekonomická kríza? Ako sa budeme musieť zmeniť?
Peniaze, práca aj dlžoby. Ekonóm prezradil, čo všetko sa po pandémii zmení
Zdroj: Shutterstock

Čoraz hlasnejšie zaznievajú varovania, že pre pandémiu príde ďalšia kríza, tentoraz ekonomická. Dá sa jej však vôbec v súčasnej situácii vyhnúť?
Musíme si rozdeliť príčinu a následok. Ekonomické zmeny, ktoré bezpochyby prídu, nie sú spôsobené čisto súčasnou zdravotnou krízou. Prichádzajúce zmeny boli zreteľné už pred ňou, dianie okolo ochorenia COVID-19 ich len znateľne urýchľuje. V podstate ide o akési prepichnutie bubliny. Už v minulom roku, pred pandémiou, veľa podnikateľov, počnúc napríklad Warrenom Buffettom (americký miliardár, prezývaný Veštec z Omahy, ktorý získal väčšinu svojho majetku šikovnými investíciami, pozn. red.), začalo sťahovať peniaze s vedomím toho, že vinou menovej politiky štátov je na trhu príliš veľa hotovosti. To sa prelieva do finančných aktív a niektoré akcie sú predražené. Popri tom sme svedkami tzv. disruptívnych inovácií (radikálne prelomových zmien v technológiách, ktoré vytláčajú tie existujúce, pozn. red.).

Čo myslíte tými prelomovými zmenami?
Inovácie, ktoré totálne menia podobu celých odborov, výroby. Ako príklad uvediem automobilový priemysel. V okamihu, keď spaľovacie motory nahrádzame elektromotormi, tak vlastne väčšina existujúcich subdodávateľov dielov spaľovacích motorov a prevodoviek končí. Aj keď ich to možno stálo veľa rokov výskumu, vývoja a nemalých investícií. Zrazu sú z nich dinosaury. A aj keď prechod na elektromobilitu nebude asi taký rýchly a stále je v hre aj vodíkový pohon, je nepochybné, že to bude znamenať nové nastavenie celého odboru pre celý rad hráčov v reťazci dodávateľov. Podobné je to aj v ďalších odboroch.

V ktorých?
Veľkú zmenu prináša napríklad metalurgická 3D tlač. Napríklad firma General Electric (GE) vyrába turbovrtuľové motory do lietadiel. A už dnes vďaka metalurgickej 3D tlači dokáže pôvodných zhruba 850 dielov nahradiť iba 12. Nová technológia im umožňuje vytvárať veľmi zložité tvary bez zostavovania a zjednodušiť aj logistiku. A teraz si predstavte, koľko desiatok vysokokvalifikovaných subdodávateľov, ktorí sú bezpochyby v tom starom koncepte konkurencieschopní, musí skončiť alebo zmeniť obsah výroby. To mimochodom znamená, že môžu skončiť aj ich zamestnanci. K tým zásadným zmenám by jednoducho došlo aj bez pandémie. Tieto procesy prebiehajú aj s postupujúcou robotizáciu. A hovorím aj o robotizácii služieb.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 90% na dočítanie.

Nenechajte sa obmedzovať

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu týždenníka Téma. Pokiaľ si ho chcete dočítať do konca, predplaťte si balík Digital alebo si nechajte týždenník posielať priamo do vašej schránky.

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.