Nová Mazda3 je jedným z najveselších áut kompaktnej triedy. Platí to aj o verzii sedan, ktorú sme mali možnosť si vyskúšať v kombinácii so silným a úsporným dieselom. V prípade tohto auta má vodič dôvod na úsmev nielen pre jeho svieži a veselý vzhľad, ale aj pre solídnu a úspornú techniku. Predchádzajúca generácia "trojky“ sa v Európe páčila a zaznamenala predajný úspech. Nová generácia štýl veľmi nezmenila, zmeny vyzerajú skôr ako jej dôkladný facelift.
Milá tvár
Základné rysy predchádzajúcej generácie sú veľmi podobné súčasnej, všetko je však plynulejšie a uhladenejšie. Najväčšou dominantou modelu je jej predná maska so širokým úsmevom. Netradične pôsobia aj prvky na zadnej časti, keďže pravé svetlo má číru optiku - "cúvacie svetlo“ - a ľavé má tradičné červené. Celkovo je však dizajn sympatický a dá sa povedať, že aj veľmi elegantný.
Zatiaľ čo exteriér sa spolieha na decentnú eleganciu, v kabíne cítiť zreteľný športový akcent. Radosť z jazdy je v prípade tohto Japonca na prvom mieste, a preto väčšina ovládačov je sústredená v zornom poli vodiča.
Nebojte sa volantu
Keď si prvýkrát sadnete za volant, množstvo tlačidiel môže na vás pôsobiť trochu chaoticky. Chce to len pár dní cviku, kým sa dostanete do obrazu a naučíte sa ich ovládať. Ostatné dôležité ovládače sú úhľadne poskladané na stredovej konzole.
Príkladnú ergonómiu cítiť aj z vyššieho umiestnenia radiacej páky. Navyše, keď k tomu pripočítame dobré dielenské spracovanie, príjemné materiály, pohodlné sedadlá s decentným bočným vedením a dobre tvarovaný volant, vyzerá to na naozaj príjemné miesto na život.
Aj keď Mazda3 Sedan vyvoláva dojem riadne veľkého auta, priestorové pomery v kabíne sú skromnejšie. Na šírku je všetko v poriadku, ale v pozdĺžnom smere už patrí japonský sedan k tým menším. Pocítia to hlavne cestujúci vzadu, ak bude vodič vyšší, vzadu na kolená zostáva menej miesta. Kufor s objemom 430 l síce nedosahuje objem najlepších v tejto kategórii, ale vo väčšine prípadov určite postačí - dokonca aj vstupný otvor je celkom vysoký, takže s nakladaním objemnejšej batožiny nie je problém.
Naftová strela
Naftový štvorvalec, ktorý sme mali pod kapotou, má objem 2,2 l (110 kW). Motor sa veľmi razantne "rozbieha“ už pod hranicou dvetisíc otáčok. Jeho optimálna sila sa predvedie v rozmedzí 2 000 až 3 500 otáčok. Nová Mazda 3 akceleruje s veľkou chuťou a umožňuje naozaj pekne svižné cestovanie. Kulisa manuálneho radenia šesťstupňovej manuálnej prevodovky má krátke a presné dráhy.
K dobru si motor MZR-CD môže pripísať aj dobré odhlučnenie, a okrem neho zaujme aj sympaticky nízkou spotrebou. Ak to zvládnete ustálenou "stovkou“, spáli 4,7 l nafty. Pri diaľničnej "stotridsiatke“ spotrebuje 6,3 l nafty.
Na čo sa v posledných rokoch môžete pri Mazde spoľahnúť je podvozok. Aj tento, v prípade novej generácie, nám robil naozaj radosť, umožňuje autu veľmi dobré jazdné vlastnosti. Trojka sa v zákrutách nakláňa len ľahko a ochotne a dlho drží vodičom zvolený oblúk. Pochvalu si zaslúži aj jazdný komfort. Tlmiče síce nárazy od nerovností nespracujú až tak suverénne, napriek tomu nedostatkom pohodlia trpieť nebudete.
Aký je náš záver
Sedan Mazdy3 so silným dieselom ponúka veľmi slušné jazdné možnosti. Je dynamicky obratný, navyše úsporný a má celkom slušný kufor. Pokiaľ sa pre tento model rozhodne štvorčlenná rodina, určite bude spokojná - rovnako šofér, ako aj zvyšok posádky. V každom prípade získa veľmi solídne auto, ktoré bude mať aj po rokoch slušnú hodnotu. "Za“ hovorí aj chýr o tradičnej kvalite spracovania a spoľahlivosti.
Naše hodnotenie:
+ Dynamický motor a podvozok
+ Jazdný komfort
+ Bezpečnosť a priestor
- Niektoré plasty v interiéri
