Na Slovensku sa podľa predbežných odhadov Medzinárodnej organizácie výrobcov automobilov v prvej polovici roka vyrobilo približne 540-tisíc nových osobných áut. Produkcia tak ostala medziročne takmer nezmenená. Druhá polovica roka je pre slovenské závody automobiliek tradične slabšia (letné a vianočné odstávky produkcie) a predpokladáme teda, že aj v tomto roku by celoročná produkcia osobných áut mala ostať tesne pod magickým miliónom.
Hrozbou pre slovenskú produkciu áut v závere roka by mohla byť aj aktuálna emisná kauza Volkswagenu. Pošramotená reputácia značky na americkom trhu s veľkou pravdepodobnosťou povedie k zníženiu ich predajov v USA, keď by americký zákazník mohlo začať uprednostňovať skôr mimoeurópske automobilky. Amerika sa podieľa na tržbách nemeckej automobilky až 13,6-percentným podielom, avšak jej dominantným trhom je stále rastúca Európa – nemeckú ekonomiku ani samotnú firmu by tak kauza nemala ohroziť, znížia sa však zisky firmy aj zdroje pre ďalšie investície.
Z Devínskej do Ameriky
Slovenský závod Volkswagenu nie je úplne izolovaný od tohto problému – práve jeho produkcia sa totiž takisto podieľa na amerických tržbách skupiny Volkswagenu. Na americký trh smeruje približne 6 percent na Slovensku vyrobených osobných áut, drvivá väčšina práve zo závodu Volkswagen. Spolu s obavami zo spomalenia rastu Číny či zmrazeným dopytom v Rusku tak čaká bratislavský závod náročný záver roka.
Susedia rástli
Prípadný mierny pokles produkcie by však mohli nahradiť závody ostatných automobiliek na Slovensku, ktorých produkcia je viac orientovaná na rastúci európsky trh. Na rozdiel od Slovenska v okolitých krajinách V4 produkcia áut medziročne rástla – v Poľsku o 12 percent, v Maďarsku o 7 percent a v Českej republike o 6 percent. Naopak, podobne ako na Slovensku produkcia áut medziročne stagnovala aj u ich najväčšieho európskeho producenta – v Nemecku.
Národ spod Tatier robí najviac áut na obyvateľa
Slovensko ostáva jednoznačným lídrom v počte vyrobených automobilov v prepočte na obyvateľa – v prvej polovici tohto roka sa ich vyrobilo približne 100 na 1 000 obyvateľov. Význam regiónu v produkcii áut podčiarkuje druhé miesto Českej republiky v tomto rebríčku, kde sa v prvej polovici roka vyrobilo 64 áut na 1 000 obyvateľov. Tretia v poradí Južná Kórea vyrobila v prepočte na obyvateľa v porovnaní so Slovenskom menej ako polovicu áut, a to 46 na 1 000 obyvateľov.
Pozícia Slovenska ako automobilovej veľmoci by sa mohla v najbližších rokoch posilniť príchodom v poradí už štvrtej automobilky. Jaguar-Land Rover zatiaľ podpísal so slovenskou vládou nezáväzný zámer vybudovať svoj nový závod na západnom Slovensku v okolí Nitry, keď ho k nám prilákala najmä široká sieť subdodávateľov. Oficiálne potvrdenie investície sa očakáva v najbližších mesiacoch, plány automobilky by však mohla ohroziť hrozba spomalenia čínskej ekonomiky (či už v podobe dočasného, alebo aj úplného zmrazenia plánovanej investície), keďže ázijsky trh by mohol byť jedným z významných trhov nového závodu – vzhľadom na segment produkovaných áut (SUV) sa dá očakávať, že jeho produkcia nebude cielená výlučne len na blízke európske trhy.
Top producentom je stále Čína
Z hľadiska celkovej produkcie sa v prvom polroku vyrobilo najviac áut jednoznačne v Číne, takmer dvakrát toľko ako v USA. Pozíciu tretieho najväčšieho producenta áut na svete si aj napriek masívnemu poklesu produkcie udržalo Japonsko pred Nemeckom, ktoré je zároveň najväčším európskym producentom. Európska únia ako celok by bola druhým najväčším svetovým výrobcom áut s produkciou o približne pätinu nižšou ako Čína. Do top 10 svetových producentov áut sa však z európskych krajín zmestilo už len Španielsko (8.). Na brány svetovej desiatky klopú Francúzsko (11.) a Veľká Británia (13.). O jednu priečku si v porovnaní s polrokom minulého roka polepšila Česká republika, ktorá je aktuálne 15. najväčším svetovým producentom áut, naopak Slovensko si mierne pohoršilo, keď kleslo z 18. na 19. pozíciu.