Všeobecne uznávaná dogma znie: „Čím vyššia rýchlosť, tým väčšie nebezpečenstvo nehody, zranení a smrti“. Aj z tohto dôvodu máme na cestách po celom svete rýchlostné limity, ktoré nás nútia držať ručičku nášho tachometra v medziach zákona. Rovnako keď niekde dochádza k nehodám, kompetentní znížia rýchlosť. Všetko prebieha v záujme bezpečnosti.
Nová štúdia z Dánska tieto zažité predstavy vyvracia. Podľa jej výsledkov, s vyššou rýchlosťou klesá počet nehôd. Dáni dva roky pozorovali správanie vodičov na dvojprúdových okresných cestách všetkých tried. Spolu so správaním samozrejme zaznamenávali počet nehôd, zranenia a úmrtnosť.
Miestne autority zvýšili rýchlosť na dotknutých cestách z 80 km/h na 90 km/h. Vďaka tomuto kroku došlo k z níženiu rozdielu medzi najrýchlejšími a najpomalšími vodičmi. Keďže pomalí zrýchlili a rýchli spomalili, znížil sa počet predbiehaní. S nižším počtom vodičov v protismere klesla aj nehodovosť.
Nefunguje to v meste
Tento prípad vôbec nie je ojedinelý. Podobný efekt malo zvýšenie rýchlosti na dánskych diaľniciach. Pred deviatimi rokmi stúpla maximálka zo 110 km/h na 130 km/h. Rovnaké výsledky dosiahli aj v Austrálii, kde zaviedli na svojich diaľniciach rýchlostné obmedzenie. Po niekoľkých rokoch ho museli na istých úsekoch zrušiť, pretože jeho efekt bol minimálne nulový.
Zoberme si ako príklad nemecké diaľnice, kde vo všeobecnosti neplatí žiadny rýchlostný limit. Práve tieto diaľnice patria k najbezpečnejším v Európe. Musíme však brať do úvahy fakt, že ide naozaj o kvalitné diaľnice.
Všetky tieto prípady sa vzťahujú na cesty mimo miest a obcí. V týchto úsekoch by bezhlavé zvyšovanie rýchlosti asi veľa bezpečnosti neprinieslo.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk
Snímky: topspeed.sk