Vyzerá to podozrivo, keď manažment automobilky nejazdí vo „svojom” aute. Je to symbolické potvrdenie dôvery vlastných výrobkov.
Bo Andersson, šéf najväčšej ruskej automobilky AvtoVAZ, tak managementu nariadil od prvého augusta používať výhradne Lady. Sám si sadne do novinky, crossového modelu Largus Cross.
Nový šéf už stavia tri základné piliere rastu, ktoré vymenoval pre nemecký magazín Automobilwoche: zvýšenie kvality existujúcich modelov, predstavenie zaujímavých prevedení a predovšetkým úplne nové vozidlá. Prvý z nich sa má predstaviť v septembri budúceho roka.
Na augustový autosalón do Moskvy sa tak v podobe konceptu chystá nový model Vesta, ktorý má nahradiť súčasnú Ladu Prioru.
Zatiaľ sa AvtoVAZ pochválil obrázkom moderne vyzerajúce prístrojovej dosky, ktorý prezrádza, že by auto malo dostať aj dotykové multimediálne centrum a automatickú prevodovku.
Podľa neoficiálnych informácií dorazí Vesta najprv ako klasický štvordverový sedan (okrem Európy), ale s odstupom má dostať aj verzia kombi a hatchback. Prvý neruský šéf prezradil, že sa pracuje na vývoji variantov motorov spaľujúcich propán-bután (LPG) a zemný plyn (CNG).
Auto je vlastnou konštrukciou Lady a Andersson sľubuje, že bude spĺňať európske bezpečnostné aj emisné (Euro 6) štandardy. Základná cena má byť osem tisíc eur. Časom má značka predstavovať nejakú novinku (vrátane karosárskych verzií, motorov apod) každého štvrť roka. Andersson tak potvrdil vývoj dvoch nových modelov odvodených od úspešného konceptu X-Ray. Prvý má byť klasické SUV, druhý crossover a obaja majú využívať platformu Renaultu.
Lada X-Ray
Najväčšie nadšenie zatiaľ na internete vyvoláva Lada (Niva) 4x4 Urban. Klasika, ktorá je v predaji už 37. sezónu, totiž dostala úpravy, ktoré robia z terénnej legendy akési mestské SUV. Hrany sa obrúsili, pribudli plasty a dokonca aj klimatizácia, elektrické ovládanie okien a zrkadiel a časom pribudnú aj parkovacie senzory.
Mechanikou je to však stále jednoduchý húževnatý stroj do ruskej tajgy s pohonom všetkých kolies, redukčnou prevodovkou a uzávierkou medzinápravového diferenciálu. Oproti základnému prevedeniu však má o dva centimetre nižšiu svetlú výšku.
Bo Andersson plánuje novú Nivu. Na ňu chce prilákať aj ženy. Ponúkať ju bude napríklad v Škandinávii. Výhodou Lady by tu podľa Anderssona mali byť skúsenosti s bezproblémovou prevádzkou v extrémne nízkych teplotách. Vo Fínsku, Švédsku a Nórsku by v predaji mala pomôcť aj bezkonkurenčná cena.
Podľa neoficiálnych informácií sa dlhá kariéra Nivy chýli ku koncu, za dva roky má prísť nástupca.
Odborník na ruské automobilky
Bo Andersson nastúpil do čela ruskej firmy minulý rok v novembri. Je to bývalý vrcholový manažér najväčšej americkej automobilky General Motors, ktorý si v Rusku vyslúžil uznanie tým, že vyviedol zo strát tamojšieho výrobcu úžitkových vozidiel Gaz. Od svojho nástupu už stihol prečistiť organizačnú štruktúru AvtoVAZ a vylepšiť produktivitu o 25 percent.
Nie je jediným západným odborníkom, ktorý sa snaží posunúť AvtoVAZ do 21. storočia. O dizajn sa už od roku 2011 stará Steve Mattin, bývalý hlavný dizajnér exteriérov Mercedesu a šéfdizajnér Volva. Jeho koncept Lada X-Ray z roku 2012 má byť zdrojom inšpirácie pre chystané Lady. a Kalina.
František Dvořák