StoryEditor

Tajomstvo Mercedesu: Má motor, ktorý používa Dacia

30.03.2013, 23:00
Mercedes-Benz A jazdí skoro zadarmo. Vďaka extrémne úspornému motoru z Francúzska.

Spomínate si ešte na staré "áčko"? Automobil vyrábaný od roku 1997 mal podivne vysokú a úzku karosériu a vzhľadom práve neoslňoval. Našťastie má jeho nová generácia s tou pôvodnou pramálo spoločného. Na rozdiel od nepríťažlivého vozidla sa tentoraz Mercedes-Benz rozhodol zahrať na sviežu mladistvú nôtu a prilákať tak hlavne čerstvých držiteľov vodičského preukazu. Avšak tých dobre situovaných.

Tvar vozidla preto prešiel od vzpriameného k prikrčenému. Úzka maska ​​chladiča s dvoma pozdĺžnymi linkami je pekne doplnená o svetlá s dennými diódami. Nízky bočný profil jemne dokresľuje prelis na boku. Auto je potom smelo zakončené výraznými brzdovými svetlami, ktoré majú jasný tvar písmena C, a budú tak i za šera ľahko rozpoznateľné. Model si možno navyše zaobstarať aj v krikľavej farbe, napríklad tyrkysovej.

Oblá palubná doska vnútri vozidla by vystopovala svoj pôvod až u superšportového modelu SLS AMG, ktorý prvýkrát vyšiel s kruhovými výduchmi klimatizácie. Tie interiéru dodávajú športový nádych, rovnako ako starostlivo tvarovaný trojramenný volant. Zdobia ho kože s kontrastným prešívaním, v testovanom vozidle bola na sedadlách síce už len koženka, ale nevadí. Aj tak vyzerala dobre. Vzhľadom k malému priestoru na palubovke putoval displej multimédií a navigácie navrch. Vyzerá ako prenosný, čo by mohlo lákať zlodejov. Škoda že má hrubší raster.

Veľkosť interiéru vozidla je porovnateľná s jeho konkurentmi, teda BMW radu 1 alebo Audi A3. Napriek tomu sme sa vo vnútri cítili o niečo stiesnenejšie. Za to nesie svoj diel viny dizajn vozidla, kvôli malej sklenenej ploche sa zdá, ako by sa posádka pozerala na okolitý svet škárou z poštovej schránky. Horšie je aj výhľad šikmo dozadu kvôli širokému stĺpiku.

Na druhú stranu s tým prichádza aj príjemný pocit útulnosti. Ak by sme ale chceli nový Mercedes porovnávať napríklad s Volkswagenom Golf (čo je vlastne rovnaká trieda), je zrejmé, že by priestorovo neobstál. U prémiových áut ale priestrannosť nikdy nehrala veľkú úlohu. Kufor s objemom 341 litrov bohato stačí.

Francúzske tajomstvo

Mercedes dorazil na testovanie v prevedení A 180 CDI. Išlo teda o verziu vybavenú základným naftovým štvorvalcom. Motor s objemom 1,5 litra ale nemá svoj pôvod v halách stuttgartskej automobilky. Jeho rodokmeň siaha do Francúzska. Rovnakú pohonnú jednotku, len s niekoľkými drobnými zmenami, totiž používajú vozidlá Renault a Dacia. Nie príliš prestížny pôvod by mohol niektorých zákazníkov určite odradiť, preto o ňom Mercedes moc nehovorí.

Prehliadať tento motor by ale bola škoda. Ide totiž o podarenú jednotku, ktorú síce prezrádza typický klapot naftových štvorvalcov, vnútri vozidla však panuje pokoj a do priestoru ani na radiacu páku sa neprenáša veľa vibrácií. Naviac je extrémne úsporný. Proklamovanú spotrebu 3,8 litra na 100 km sme síce počas týždňového testu nedosiahli, napriek tomu je výsledná hodnota 4,7 litra nafty na 100 km ťažko prekonateľná.

Šesťstupňová manuálna prevodovka je navyše veľmi presná a v dráhach chodí hladko. Je dobre odstupňovaná, takže aj so základným motorom si môžete užiť dobrú dynamiku. Auto rozhodne nebude brzdiť v meste a na diaľnici mu nebude robiť problém výrazne prekročiť povolenú rýchlosť. Okrem toho práve vo vysokých rýchlostiach poteší nízkou hlučnosťou a len nízkym šumom prúdiaceho vzduchu. Karoséria má totiž dobrú aerodynamiku.

Pohodlie v základe

Ako býva zvykom, k vozidlu si možno prikúpiť dlhý zoznam výbavy. My ale odporúčame vyhnúť sa väčším kolesám, alebo dokonca športovému paketu AMG. Áno, vyzerá to štýlovo a možno bude auto o niečo stabilnejšie pri rýchlych prejazdoch zákrut, celkové zníženie komfortu za to však nestojí. Vďaka menším kolesám sme si totiž s novým áčkem užili pomerne slušnú porciu pohodlia, čo sa hodilo najmä pri cestovaní cez deravé cesty.

Navyše má Mercedes krátky prevod riadenia a náklony karosérie sú aj pri rýchlom zatáčaní len minimálne. Vďaka tomu sa dokáže svižne vyhnúť prekážke, bez toho, aby prišiel o svoju smerovú stabilitu. Určite si s ním vodič užije aj zábavu na malých cestách. Je ale nutné počítať s tým, že za známu luxusnú značku sa platí. Základná cena Mercedesu A 180 CDI 23 988 eur nie je za také auto práve ľudová.

Technické údaje
Motor: vznetový štvorvalec
Objem: 1461 ccm
Výkon: 80 kW (108 k)
Toč. moment: 260 Nm
Zrýchlenie 0-100 km / h: 11,3 s
Max. rýchlosť: 190 km / h
Prevodovka: 6-stupňová, manuálna
Komb. spotreba: 3,8 l / 100 km
Rozmery: 4292 x 1780 x 1433 mm
Rázvor náprav: 2699 mm
Hmotnosť: 1395 kg
Kufor: 341/1157 l
Cena: 23 988 eur

01 - Modified: 2024-11-21 23:00:00 - Feat.: - Title: Očarí výkonom aj spotrebou. Na najmenší počítač od Apple sme našli len superlatívy 02 - Modified: 2024-11-20 23:00:00 - Feat.: - Title: KVÍZ: Pre vodičov je to často nočná mora. Poznáte pokyny policajta na križovatke? 03 - Modified: 2024-11-17 05:00:00 - Feat.: - Title: Nič zásadné mu nechýba, ale ponúkne dosť za svoju cenu? Vyskúšali sme nový fanúšikovský Samsung 04 - Modified: 2024-11-16 23:00:00 - Feat.: - Title: Nemusí zostávať iba v meste. Malá Toyota prešla náročným testom v chlade a kopcoch 05 - Modified: 2024-11-15 00:05:59 - Feat.: - Title: Fotoaparáty z drahšieho modelu zabalili do menšieho tela. Vyskúšali sme krásnu Motorolu s prívlastkom Neo
menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
22. november 2024 07:27