Som naozaj veľmi veľmi rád, že chutný Peugeot 208 existuje okrem iných špeci verzií aj ako GTI. Po celý čas medzi predstavením konceptu a jeho vyskúšaním som čítal info o tom, ako chce a má byť podobný legendárnemu 205 GTI z 80. rokov. Ten je svetoznámy svojou hravosťou, ľahkosťou a ovládateľnosťou na limite. Žiaľ, aj keď na rôznych akciách som tieto hothatche ostatných 10 rokov stretával celkom často, francúzsku legendu som nikdy nevyskúšal. Pliesť tu teda odkazy a prepojenia medzi 205GTI a 208GTI nemám právo.
No myslím, že ani netreba, lebo usudzujem, že sa tu a vlastne kdekoľvek na svete sotva nájde majiteľ, ktorý si obe verzie mohol kúpiť ako nové. Je medzi nimi odstup prakticky presne 30 rokov. To v Peugeote tak dlho ani nik nepracuje, že by obe autá zažil priamo vo výrobe. No tých, ktorým Peugeot 205 GTI dal iskru a nadšenie pre francúzske športiaky je celkom dosť. A ja sa im vôbec nedivím.
Žiaľ, neskoršie športové verzie typov 206 a 207, ktoré mali byť pokračovaním malých žihadielok výrobca akosi hroty nenaostril dosť na to aby dušu, či srdce dokázali skutočne pichnúť. Sám výrobca preto otvorene priznáva, že tretia reinkarnácia legendy má byť originálu najbližšie. Nuž, môžem povedať, že 208 GTI je v mnohom aj podstatne ďalej. Samozrejme, máme rok 2013. Je teda zrejmé, že novinka je bezpečnejšia, aerodynamickejšia, podstatnej rýchlejšia a dynamickejšia. To po 3. desaťročiach vlastne musí byť. Všetky moderné autá sú. Myslím si však že je aj podstatne krajšia, lepšie postavená a svojim spôsobom nie len luxusná, ale až prémiová! Áno, sú to silné slová, no za tvrdením si po osobnom kontakte s viacerými novými peugeotmi v ostatnom čase stojím. V prípade typov 508 a RCZ určite.
Peugeot 208 GTI rok výroby 2013
PLUSY:
krásny, chutný,
luxusný až prémiový,
výkonný a dravý motor,
hravý podvozok,
hmotnosť len 1265 kg,
napriek 205/45 R17 prekvapivo pohodlný a tichý,
vypínateľná stabilizácia ESC
dvojaký brzdný účinok, špeciálny režim ABS po vypnutí ESC
MÍNUSY:
- ergonómia (volant budíky),
- archaické viečko nádrže,
- spotreba o 50% viac ako tvrdí výrobca,
- úzke/široké predné sedačky,
- nepresné radenie,
- automatické okno len u vodiča,
- upípaný pripomienkami
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk
Snímky: Miro Glasa