Novinka priamo nadväzuje na nedávno predstavený nosný päťdverový model druhej generácie modelového radu SEAT Leon. Tak ako sa však na viac športovejšiu, trojdverovú verziu patrí, má dravší štýl, čo jej sluší. So sviežim športovým kupé (SC = sport coupé) sme sa oboznámili počas medzinárodnej novinárskej prezentácie. S novinkou sme jazdili po kľukatých cestách slnečného Katalánska, auto nás vo viacerých parametroch milo prekvapilo.
Vlastný smer
Značke SEAT, patriacej do koncernu VW, sa v ostatných rokoch darí. Svoje modely exportuje do 77 krajín sveta, v ostatných mesiacoch zaznamenáva kontinuálny rast predaja. Za úspechom treba vidieť nemalé investície. SEAT nedávno vložil do výskumu a vývoja viac než 652 miliónov eur. Razantnou zmenou prechádza nielen celý modelový rad, stáva sa atraktívnejším, nová je aj korporátna identita, SEAT sa viac v rámci koncernu profiluje ako športovo ladená značka s vlastným štýlom. Zdá sa, že sa jej to darí. Dôkazom je nový Leon, ktorý je najnovšie mimoriadne atraktívny už nielen ako rodinný päťdverový hatchback, ale už aj ako vrtkejší trojdverák, určený možno aj pre individualistov.
Rozumné riešenie
Tak ako sme už naznačili, trojdverová verzia nesúca označenie SC vychádza z už na trhu prítomnej päťdverovej verzie. Novinka je o niečo kratšia, má aj menší rázvor náprav, a to presne o 35 mm. V porovnaní s „päťdverákom“ je o celých 110 kg ľahšia, čo nie je málo. Základný model atakuje hranicu pohotovostnej hmotnosti jedna tona, a to je v dnešnej dobe pozoruhodný údaj. SEAT Leon SC má v porovnaní s modelom, z ktorého vychádza, aj o trochu lepšiu aerodynamiku, konkrétne o desať percent. Môže za to rad zlepšení, záleží nie len na nižšie položenej streche, ale napríklad aj na optimalizácii prúdenia vzduchu nad nižšou kufrovou časťou, zadné sklo je viac sklopené, a to až o približne 19 stupňov. Aj napriek tomu, že trojdverová verzia modelu Leon je o niečo kratšia, zachováva si batožinový priestor s objemom 380 litrov.
Športový esprit
SEAT Leon má klinovitý a vyslovene dynamický dizajn, na predošlé generácie sa vôbec neponáša. Trojdverová verzia posúva latku nevšednosti ešte ďalej, je to vôbec prvý Leon s trojicou dverí v histórii. Na rozdiel od konkurencie, ako napríklad Renault Mégane alebo Opel Astra GTC, nemá vyslovene športový, muskulatúrny dizajn, dynamiku však nezaprie. Koniec koncov, ostrá verzia s prívlastkom Cupra príde neskôr a iste bude mať vyduté blatníky, široké nárazníky a techniku operujúcou silou okolo tristo koní.
Prvé dojmy
Novinka zo Španielska v mnohom prekvapuje. Obzrie sa za ňou ten, ktorý hľadá neopozerané auto so solídnou technikou, ten, ktorý hľadá neutrálne športové vlastnosti a možno aj úspornosť a spoľahlivosť. Nový trojdverový Leon sa šoféruje s ľahkosťou, má mimoriadne pokojný podvozok. Vyskúšali sme si najsilnejšie motorizácie, verzie 1,8 TSI a 2,0 TDI, obe boli v serpentínach dostatočne agilné. Modelovú paletu tvoria agregáty so zdvihovým objemom od 1,2 do 2,0 litra s výkonmi od 86 do 184 koní. Za dvojicu dverí, ktorých sa zriekol, ponúka Leon SC dynamickejší štýl, väčšiu robustnosť a aj o niečo lepšiu obratnosť. Na náš trh príde začiatkom jesene, o jeho cene sa zatiaľ len diskutuje, vraj bude približne asi o 300 až 500 eur lacnejší, než východisková päťdverová verzia. Je to kus poctivého auta s inovatívnym štýlom, ktoré má celkom určite šance na komerčný úspech. Leon SC celkom isto osloví motoristov, ktorí sa radi odlišujú, vodičov, ktorí vedia oceniť solídne jazdné vlastnosti a estétov, ktorí oceňujú nápaditý a atraktívny dizajn.
Snímky: Seat