Stierače sú neoddeliteľnou súčasťou automobilov už približne 110 rokov. Majú ich takmer všetky cestné autá, tie najlacnejšie aj tie najdrahšie. McLaren, výrobca exkluzívnych športových áut, chce so stieračmi skoncovať. Namiesto nich zavedie ultrazvukový systém, ktorý bude udržiavať čelné sklo čisté za všetkých podmienok.
Systém by mal by fungovať podobne ako napríklad ultrazvukové čistenie zubov alebo okuliarov. Namiesto stieračov by u áut v blízkej budúcnosti mohli čisté čelné sklo zaisťovať zvukové vlny.
Sýstém odkukali od bojových lietadiel
McLaren chce tento spôsob čistenia čelného skla priviesť do sériovej výroby v niekoľkých nasledujúcich rokoch. Magazínu The Sunday Times to prezradil Frank Stephenson, šéfdizajnér McLarenu. Firma vraj systém „odkukala“ zo stíhacích lietadiel.
Namiesto stieračov by podľa neho mali čistenie čelného skla zabezpečovať ultrazvukové vlny, konkrétne tie s frekvenciou cez 30 kHz. Zvuk by mal od skla okamžite oddeliť akékoľvek nečistoty a usadeniny. Počas prevádzky by potom vlastne systém vytváral medzi sklom a okolitým vzduchom akúsi nepreniknuteľnú vrstvu, takže na skle by nemohlo nič zostať- či už kvapky dažďa alebo o hmyz.
Detaily systému Stephenson neprezradil, no princíp sa môže zdať byť pomerne jednoduchý. Stačí počkať na konkrétne technické riešenia. To by si v prípade dobrej funkčnosti mohli od McLarenu rýchlo licencovať aj ďalší výrobcovia.
Ultrazvukové odstraňovanie nečistôt a vody z čelného skla by tak mohlo pomerne jednoducho nahradiť doterajšie klasické stierače, ktoré sa v motorových vozidlách objavujú už zhruba vyše 110 rokov. Stierače totiž vynašla už v roku 1903 Američanka Mary Andersonová.
Dokonalá viditeľnosť
Išlo síce len o mechanické stierače, ktoré bolo potrebné ovládať manuálne avšak princíp bol vtedy rovnaký ako dnes. Prvý automatické stierače sa objavili v roku 1919 zásluhou Williama M. Folbertha, zaujímavosťou je, že boli poháňané podtlakovým systémom.
Technická novinka McLarenu by oproti klasickým stieračom mohla priniesť mnoho drobných vylepšení. Ultrazvukový systém by pomohol výrobcom opäť usporiť aj niekoľko kilogramov hmotnosti, zbavil by totiž autá relatívne ťažkého elektromototora stieračov.
Pre vodičov by však bola dôležitejšia lepšia viditeľnosť za zlého počasia. Čelné sklo by zostávalo čisté prakticky neustále a navyše by sa pred očami nemihali ramená stieračov. Taktiež by nebolo nutné meniť stieracie gumičky a zvýšil by sa aj celkový akustický komfort. Zlepšená by bola aj aerodynamika áut.
Luděk Vokáč
Snímky: autoguide.com