Dá sa povedať, že za výrazným úspechom novej Škody Superb stojí jeden Slovák – Jozef Kabaň. Skrátka auto predáva z veľkej časti dizajn a nikto nechce šoférovať niečo, čo sa mu jednoducho nepáči.
Škodovka už na prvých fotografiách „šokovala“ novým vzhľadom a inak to nie je ani v realite. Vždy keď som k tomu autu prichádzal na parkovisku, hovoril som si, že to auto vyzerá fakt dobre. No a potom sadnete do vnútra a cítite sa ako v Octavii.
Nehovorím, že je to zlé, no jednoznačne tu interiér ťahá za kratší koniec. Obal jednoducho predáva. Pri pohľade na Superb si uvedomíte, že vyzerá veľmi prémiovo. Je plný detailov, ako napríklad svetlá. Je v nich odkaz na český krištáľ.
Našťastie, všetko neostalo len pri vzhľade. Preto síce denné LED svetlá vyzerajú úžasne, no auto prešlo veľkou technickou revolúciou aj vo vnútri. Tým najzásadnejším je použitie nového podvozka. Ten je po prvýkrát v histórii českej automobilky adaptabilný.
Superb jedine s týmto podvozkom
To znamená, že dokáže meniť svoje vlastnosti a dynamicky sa prispôsobovať nerovnostiam na cestách. Znie to ako „marketingový kec“, ale skutočne to funguje. Ak by mi zaviazali oči a previezli ma v tomto Superbe naslepo, nikdy by som nepovedal, že som sedel v „nejakej škodovke“.
Ešte počas svetových prezentácií som mal možnosť sedieť a šoférovať Superby, kde tento systém nebol, a musím podotknúť, že pri jazde si uvedomíte výrazný rozdiel. Jednoducho nový Superb si naplno užijete len s týmto doplnkom.
V cenníku ho nájdete za tisíc eur, no a ako odplatu vám ponúkne viacero režimov. Športový, normálny či komfortný, ktorý na naše cesty sedí dokonale. Vtedy pri Superbe cítite takú plavnosť limuzíny. Doslova až brutálne to dokáže odfiltrovať niektoré nerovnosti.
Celý výsledok je, že Superb sa šoféruje veľmi jednoducho a najmä pohodlne. Zmenou prešla aj celá paleta motorov. V testovanom modeli bol najsilnejší možný diesel (190 koní) spolu so šesťstupňovou prevodovkou a pohonom 4×4. Jazdné vlastnosti boli preto veľmi optimálne, no kombinovaná spotreba na úrovni 4,9 litra je ako zo sna. Pripočítajte si minimálne jeden liter plus.
Ďalším výrazným posunom, ktorý Škoda prekonala, sú možnosti technológie. Čo som dokázal oceniť každé ráno, bol radarový tempomat, ktorý ma sám posúval v rannej dopravnej zápche. Zato by sa nemuselo hanbiť ani Audi. Nestresoval, pekne pomaly dobrzďoval a do pár sekúnd sa aj samostatne rozbehol. Navyše vďaka kamerám ma držal aj v pruhoch.
Nemecké auto
No a to, nad čím som len pred dvomi rokmi „hýkal“ v Mercedese, som videl aj v škodovke. Auto dokázalo samostatne držať pruh a mierne vytáčať zákruty. Samozrejme, nie je to Mercedes, no keď som videl, že Škoda za mňa točí volantom, bol som v nemom úžase. Šikovnosť tohto riešenia oceníte najmä na diaľnici – viac si za volantom oddýchnete.
Z celej techniky na palube cítiť silné nemecké pozadie. Od podvozka až k svetlám. Tie síce nie sú „ledkové“, no napriek tomu, že používajú xenón, sa dokážu v noci vyhýbať okolitým autám. Je to pekné a funkčné svetelné divadlo.
No a teraz k tomu, čo Superb preslávilo najviac. Megapriestor na zadných sedadlách a v kufri. Piate elektrické dvere skrývajú 660 litrov a jeden z najlepších kufrov, ktorý môžete vo svete áut nájsť. Je tu dvojité dno, bočné priehradky, baterka, štyri háčiky či dojazdová rezerva. Jeho nadpriemerná veľkosť sa dá veľmi dobre využiť.
Každý žasol aj nad priestorom na zadných sedadlách. Tu je to komfortnejšie a opäť väčšie ako v minulých generáciách. Áno, dá sa to. Navyše cena automobilu sa mi na možnosti Superbu zdá veľmi adekvátna. Je o niečo nižšia než v minulosti. Combi začína na základe 22 790 eur. Ak však chcete top verziu, treba si toto číslo vynásobiť dvomi.
Nová Škoda Superb je veľkým prekvapením od českej automobilky. Rozhodne to je najlepšia Škoda, ktorú kedy vyrobili, aj keď má svoje chyby. Napríklad systém mal u mňa neustále problém s rozpoznaním kľúča, ak som ho nosil v taške, či spomínaný interiér, ktorý za prémiovým výzorom auta zaostáva.
Napriek tomu toto auto budete milovať za jeho jazdné vlastnosti a napokon aj dizajn. Nenašiel som nikoho, komu by sa to auto nepáčilo.