Najvýraznejšie poznávacie znamenie Citroënu C4 Cactus predstavujú ochranné plastové diely na bokoch vozidla, z ktorých vykúkajú malé pľuzgieriky. Ide o takzvané AirBumps, teda vzduchové kapsule.
Hnevajú vás neustále opravy karosérie auta po návštevách parkovísk nákupných centier? C4 Cactus by mal byť voči škrabancom, odreninám a buchancom imúnny. AirBumps tvorí podklad z tvrdého plastu, na ktorý je laserom privarený mäkší plast so vzduchovými kapsulami. Odolnosť AirBumps sa testovala napríklad rozbehnutím plného nákupného vozíka proti boku vozidla.
"Nie je nezničiteľný, len veľmi odolný. Ak sa poškodí, dá sa modul s AirBumps jednoducho vymeniť," hovorí pri slávnostnom odhalení Cactusu v Paríži šéf projektu Eric Behr. Ukazuje prístup k jedinej skrutke modulu, ku ktorému sa dá dostať cez záslepku z vnútra dverí. Cenu modulu zatiaľ komentovať nechcel. Sériová výroba Citroënu C4 Cactus začne v Madride v apríli a prvé autá na Slovensko pricestujú po prázdninách.
AirBumps patrí k štandardnej výbave každého C4 Cactus a možno ich mať v štyroch rôznych farbách. Masívne plasty chránia tiež citlivé miesta v predu a v zadu. Napríklad na zničenie náchylné a drahé svetlomety sú schované hlboko za nimi.
Štandardná výbava nového Citroënu C4 Cactus zahŕňa sedempalcový dotykový displej pripomínajúci tabliet, na ktorom sa ovláda klimatizácia, audiosústava a veľa ďalších vecí. Kompletne digitálne sú aj prístroje, tlačidlá nájdete na prístrojovej doske len zriedka.
Predné sedadlá ako pohovka
Odkladacia schránka pred spolujazdcom pripomína cestovný kufor. Pojme oveľa viac batožiny ako v iných autách, pretože airbag konštruktéri premiestnili k stropu - ide o úplne originálne riešenie. Miesto kľučiek nájdete na výplniach predných dverí pútka - tiež tu sa jedná o inšpiráciu batožinou.
Predné sedadlá sú pri verzi s automatizovanou prevodovkou spojené do jedného celku pripomínajúceho pohodlnú pohovku. Nič také v žiadnom ďalšom masovo vyrábanom aute nenájdete.
Paleta motorov pod kapotou Citroënu C4 Cactus sa nebude odlišovať od ostatných modelov koncernu Peugeot-Citroën. Základ vytvorí benzínová trojvalcová tisícdvestovka, väčšina motorov ale dostane objem 1,6 l Najsilnejší verzii poženie vpred benzínový turbomotor 1.6 THP, najúspornejší turbodiesel 1.6 e-HDI. Žiadne prevedenie nemôže disponovať pohonom všetkých kolies.
Výrobca sľubuje u najšetrejšej verzie spotrebu len 3,1 l nafty na 100 km, čo je hodnota, akou sa teraz nemôže chváliť nielen žiadny zo súperov, ale ani z malých hatchbackov veľkosti Škody Fabia.
Tak nízke konzumácia dosiahne C4 Cactus vďaka extrémnej diéte. Hmotnosť auta začína na 965 kg, čo je o 200 kg menej ako u Citroënu C4. Schudlo aj vďaka kontroverzným riešeniam. Predstavujú ich napríklad výklopné okienka v druhej rade bez možnosti stiahnutia alebo nedelená druhá rada operadiel. Jeden a pol kila ušetrili konštruktéri tým, že ostrekovače premiestnili priamo ku stieračom, čím o polovicu znížili ich spotrebu a zmenšili nádržku kvapaliny.
Platiť budete za kilometre
Revolučne chcú v Citroëne pristúpiť aj k možnostiam zakúpenia auta. Zvažuje sa obchodný model podobný službám telefónnych operátorov. Záujemca by tak platil prostredníctvom mesačného paušálu všetky náklady spojené s prevádzkou auta.
V niektorých krajinách sa uvažuje dokonca o spoplatnení podľa počtu najazdených kilometrov, zrejme formou operatívneho lízingu. Užívateľ by teda auto nevlastnil.
Cactus sa nedá zastrčiť do bežných škatuliek pre osobné vozidlá. Vzhľadom k vizáži a proporciám karosérie takmer totožným s technicky spriazneným Peugeotom 2008 by sme ho ale zaradili medzi malé SUV, teda autá s vzhľadom terénnych špecialistov patriaci skôr na asfalt. Konkurovať bude Renaultu Capture alebo Nissanu Juke.
„Rozmermi karosérie sa Cactus nachádza medzi modelmi C3 a C4, no vnútornou priestrannosťou sa vyrovná C4," tvrdí Behr. "„Cactus berte ako manifest nového umiestnenia radu C modelov Citroën. Jej mottom bude menej stresu, viac pohodlia a duševného pokoja za rozumnú cenu," komentoval na slávnostnom odhalení vozidla C4 Cactus generálny riaditeľ Citroënu Fréderic Banzet.
Ondřej Běhal
Snímky: Citroën