Renault Espace je v súčasnosti veľmi špecifické auto. Minulý rok totiž prišla na svet 5. generácia legendárneho modelu a s predchodcami má spoločné snáď len meno. Ako vidíte, z rodinného autobusu sa stal „viacfunkčný švihák“. Páči sa skutočne každému.
Cieľom tvorcov vo Francúzsku, pod vedením šéfdizajnéra Laurensa van den Ackera, bolo spojiť dva svety v jeden. Kedysi úspešný a obľúbený formát minivanu a teraz preferované SUV. Výsledkom je crossover. A treba povedať, že tvarovo je mimoriadne vydarený. Za celý týždeň sme nenašli jedinú dušu, ktorej by sa nový Espace skôr či neskôr nepáčil. No byť len pekný dnes už nestačí. Ak to vôbec kedy stačilo.
Aký je piaty Espace mimo výstaviska a navoňanej predajne vidíte vo videoteste. V priebehu polhodiny sa od štyroch členov redakcie TopSpeed.sk dozviete tri subjektívne pozitíva a tri negatíva. Výsledné hodnotenie reprezentuje nestranný pohľad a sumár pre a proti tohto auta. Naša malá hra mala aj pravidlá. Hodnotenia jedného z nás nesmel opakovať nik ďalší.
Navyše, že je malá 1,6-ka TCe pod kapotou naozaj nadupaný motor nás presvedčila už na prvom meraní na valcovej brzde v MMracingu pred dvoma rokmi pri teste 2014 Renault Clio R.S. Japonskému motoru (áno, ide o motor Nissan MR DIG turbo) sme odmerali max. výkon 206 koní a 259 Nm.
To je v oboch hodnotách o čosi viac než deklaruje výrobca. Rovnaký hnací agregát (teda motor, prevodovka a predný pohon) je rovnako aj Espace 5. generácie. A tiež podáva slušné výkony. Nie len na ceste, ale aj pri testovaní na valcovej brzde. Maximálny výkon tohto motora v Espace TCe200 je 152,2 kW (207 k) pri 5440 ot a krútiaci moment dokonca 285 Nm pri 3800 ot.
Tvorcom sa týmto autom podarí osloviť celkom inú cieľovú skupinu ľudí. Nielen tých, ktorí hľadajú variabilný a priestranný interiér, ale hlavne tých, ktorí to chcú mať štýlovo zabalené.
Za nás má určite aspoň palec hore. Jeho cena začína na necelých 30-tisíc eurích za naftovú verziu dCi130 v 5 miestnom vyhotovení vo vstupnej výbave Life. Nami testovaná verzia Initiale s motorom TCe200 a 7 miestnej konfigurácii začína na 41-tisícoch eur.
PLUSY:
+ dizajn v každom smere (futuristický, štýlový, luxusný)
+ priestor vnútri
+ variabilita interiéru
+ Initiale je až prekvapivo luxusný
+ mäkké a pohodlné pruženie
+ jazdné vlastnosti všeobecne
+ riadenie zadných kolies 4Control je skvelé
+ malý polomer otáčania na veľké auto
+ Rlink 2 (ovládanie, logika, funkcie)
+ skvelé full LED svetlá
+ farebné podsvietenie interiéru
+ pružnosť v malých a stredných rýchlostiach
+ odvážny parkovací asistent (zaparkuje do malého priestoru)
+ slušná priemerná spotreba 7,9 l/100 km
+ orientácia man. radenia prevodovky -/+
+ asistenčné systémy vodiča (odpočítavanie vzdialenosti)
+ neagresívny eco režim
+ prepojiteľnosť zariadení, 3x USB port
MÍNUSY:
- ponuke chýba pohon 4x4 pre nepohodu
- ponuke chýba väčší motor ako 1,6 litra
- podvozok na horších cestách búcha
- zmenu módu pruženia cítiť len vzadu
- nakláňanie v ostrejších zákrutách
- okná nemožno otvoriť diaľkovo a bez naštartovania
- miesto nad hlavou pre 185+ cm so strešným oknom
- chýba prisvecovanie zákrut
- zvuky upozornení
- lacná náhrada headup displeja
- veľký slepý uhol cez pravý B stĺpik
- top výbava nemá zatmavenie zrkadiel.