Slovenské vlaky sú čoraz nepresnejšie. Štátne železnice za minulý rok nedostali meškanie svojich vlakov pod kontrolu tak, ako si to naplánovali. Chceli, aby 93 percent ich spojov išlo načas, no miera presnosti im namiesto toho už štvrtý rok za sebou klesla.
„Zaujímavé je, že vnútroštátne rýchliky meškali viac ako medzištátne vlaky. Podľa tabuľky sa meškanie medzištátnych vlakov na Slovensku ešte predĺžilo, ale aj tak boli presnejšie,“ povedala Desana Mertinková, šéfredaktorka Železničnej revue. V prepočte tak minulý rok meškal každý piaty rýchlik.
Dôvodov na meškanie vlakov bolo niekoľko. Najčastejšie za to mohli výluky na úseku medzi Púchovom a Žilinou. Tento koridor sa v súčasnosti modernizuje na rýchlosť 160 kilometrov za hodinu. Mertinková upozorňuje, že práve rozsiahle projekty z eurofondov môžu byť minimálne v posledných dvoch rokoch dôvodom čoraz častejších meškaní. Odborníčka však vidí viacero príčin, medzi nimi aj cestujúcich zadarmo, ktorí zdvihli záujem o železnice. „Vlaky na menších zastávkach majú pobyt v stanici jednu minútu a ľudia nestihnú za ten čas nastúpiť,“ povedala Mertinková.
Jana Morháčová zo Železničnej spoločnosti Slovensko uviedla, že za nepresnosti môžu aj takzvané sledy vlakov. Znamená to, že zmeškané vlaky odstavia alebo zablokujú na trase iné vlaky. Systém železníc tiež dovoľuje cielene vyvolané meškania. „Napríklad ak mešká rýchlik na hlavnej trase do 10 – 15 minút, ZSSK na niekoľkých prípojných trasách nechá meškať regionálne spoje, aby bola zachovaná prestupná väzba pre cestujúcich,“ povedala Morháčová.
Meškajú všetci
Napriek tomu, že miera presnosti u nás klesá, nie sme v porovnaní s inými krajinami na tom až tak zle. Za minulý rok boli naše železnice lepšie ako České dráhy. Vlaky českého štátneho dopravcu meškali o štyri percentá viac. Približne rovnako ako my sú na tom napríklad britské železnice. Železničná spoločnosť Slovensko sa však zatiaľ nedoťahuje na takého hráča ako nemecké Deutsche Bahn s takmer 94-percentnou presnosťou. Prepad Českých dráh súvisí podľa ich hovorcu Petra Šťáhlavského, rovnako ako u nás, so stavebnou činnosťou na koridoroch. Česi modernizujú úseky od Prahy smerom na Ostravu, ale tiež v smere na České Budějovice a Plzeň.
Hrozia sankcie
Za meškania hrozí dopravcovi, v tomto prípade Železničnej spoločnosti Slovensko, pokuta od ministerstva dopravy. „Dopravca zabezpečí mieru presnosti vlakov jazdiacich načas vo výške 93 percent všetkých vlakov uvedených v grafikone,“ píše sa v zmluve o dopravných službách, ktorú majú železnice s ministerstvom. Nejde však o horibilné sumy, sankcia je 4 800 eur za každé jedno percento, o ktoré sú železnice pod plnením plánu. Štát za minulý rok finančný trest neuplatnil s odôvodnením, že za meškania mohli hlavne výluky, ktoré ZSSK nespôsobila ani nemohla odvrátiť.
Železnice v číslach
90,5 percenta je miera presnosti vlakov ZSSK.
2,6 milióna minút meškali spolu vlaky štátnych železníc, to je v prepočte takmer päť rokov.
Za 48 percent prípadov meškaní mohli cudzie vplyvy.
Za 20 percent prípadov mohla ZSSK.
1 455 vlakov vypraví ZSSK každý deň.
Miera presnosti vlakov Železničnej spoločnosti Slovensko (v %)
Druh vlaku 2010 2011 2012 2013 2014 2015
Medzištátny rýchlik 83,01 88,5 81,64 82,83 79,39 90,5
Vnútroštátny rýchlik 89,5 90,04 86,27 86,8 84,25 80,9
Zrýchlený a osobný vlak 95,22 96,33 94,83 94,38 92,81 91,46
Všetky 94,83 95,94 94,19 93,54 91,88 90,48
VlakPeter Mayer
StoryEditor
Vlaky majú u nás problém. Meškajú stále viac
Minulý rok šlo načas len 90 percent všetkých spojov. Najviac u nás meškali vnútroštátne rýchliky.