StoryEditor

TEST: Toyota Land Cruiser 3,0 D-4D

19.05.2003, 00:00
Land Cruiser získal za polstoročie svojej kariéry status legendy. Veď sa ho predali takmer štyri milióny. Obdivovatelia mu udelili vyše 50 titulov. Napríklad El Macho alebo čínske Šamowang, čo je označenie kráľa púšte. Výnimočnosť auta, ktorá ho pasuje za skutočného kráľa v ťažkom teréne, potvrdzuje aj najnovšia verzia. Vyrába sa v deviatich krajinách a predáva sa v 127. Automedia testovala luxusný tereniak Toyota Land Cruiser 3,0 D-4D
POZÍCIA NA TRHU
Za prvé tri mesiace tohto roku predala značka Toyota na našom trhu podľa štatistík Združenia automobilového priemyslu SR (ZAP SR) 348 osobných a malých nákladných automobilov, čo je 9. miesto v celoročnom rebríčku. Modelový rad Land Cruiser si za rovnaké obdobie našiel 32 nových majiteľov.
KONKURENTI
Toyota Land Cruiser súperí s konkurenciou v trhovom segmente G, teda v triede terénnych automobilov. V tejto triede však patria medzi jeho priamych konkurentov skôr veľké luxusné off-roady. Medzi priamych konkurentov teda môžeme zarátať najmä typy BMW X5, Jeep Cherokee, Mercedes G, Mercedes M, Mitsubishi Pajero a Volvo XC90. Ako sa mu darí ukazuje tabuľka.
Predaj G I. -- III. 2003
1. Toyota RAV4*64
2. Hyundai Santa Fe*41
3. Honda CR-V*33
4. Toyota Land Cruiser*32
5. Mercedes M*28
6. Mitsubishi Pajero*23
Suzuki Jimny*23
7. BMW X5*18
Lada Niva*18
8. Hyundai Teracan*15
9. Nissan Terano*14
Land Rover*14
10. Suzuki Grand Vitara*13
11. Jeep Cherokee*10
12. Mazda Tribute*7
Mercedes G*7
Nissan Patrol*7
13. Lexus RX 300*5
14. Nissan X-Trail*4
VW Touareg*4
15. Subaru Forester*3
Volvo XC90*3
16. Jeep Wrangler*1
Spolu:*387
FINANCOVANIE A OPÄTOVNÝ PREDAJ
Toyota Land Cruiser sa na našom trhu predáva za cenu od 1 740 000 Sk (trojdverový model s motorom 3,0 D-4D). Najdrahší je model 100 4,2 TD, ktorý stojí 2 815 000 Sk. Autorizovaní predajcovia tejto značky ponúkajú značkový lízing a akceptujú všetky moderné spôsoby financovania nákupu nového automobilu. Opätovný predaj je vzhľadom na dobrú kvalitu spracovania a robustnosť tohto typu bezproblémový, treba však rátať s relatívne väčšou stratou hodnoty.
TECHNICKÁ ÚROVEŇ
Najnovší Land Cruiser patrí k najväčším vozidlám svojho druhu. Zachováva pritom koncepciu oddelenej karosérie a tuhého rámu podvozka. Oproti predchádzajúcej generácii pôsobí ešte mohutnejšie -- rázvor sa zväčšil o 124 mm a do dĺžky narástol o 80 mm. Rebrovanie prednej masky a pretiahnutý tvar hlavných svetlometov mu dodávajú dynamický a majestátny vzhľad, ktorý siedmej generácii vozidla Land Cruiser pristane. Zaujímavo pôsobia plasticky vystupujúce zadné koncové svetlá.
Dnes sa drsný vzhľad a tuhé nápravy "nenosia". A hoci aj Land Cruiser podľahol zmäkčenej dobe elektroniky, je to jedno z najvyvinutejších vozidiel, aké kedy Toyota uviedla na trh. Elektronicky modulované odpruženie (TEMS) zvládne najrozličnejšie druhy terénu. Podvozok možno nastaviť z kabíny do štyroch módov -- od komfortného, mäkkého až po pomerne tvrdý, športový. Vtedy sa zlepšuje agilita a stabilita auta pri prudkých manévroch a v prudkých serpentínach. Auto disponuje stabilizačným systémom VSC, ktorý je obdobou známeho ESP.
JAZDNÉ VLASTNOSTI
Pohonnou jednotkou bol dobre známy trojlitrový preplňovaný vznetový motor D4-D s rozvodom DOHC so 16 ventilmi, vstrekovaním common rail a s medzichladičom vzduchu. Má maximálny výkon 120 kW a veľmi vysoký krútiaci moment 343 Nm v pomerne širokom rozsahu otáčok. Osem vyvažovacích závaží a dva vyvažovacie hriadele znamenajú, že pod kapotou novinky stíchol a dosiahol veľmi dobrú kultúru chodu. Štvorstupňová automatická prevodovka radí jednotlivé stupne plynulo, takmer nepozorovane a pri zmene stupňa na chvíľu obmedzí výkon. Na šmykľavom povrchu cesty je to príjemné, pri jazde na asfalte však spomaľuje rýchlosť radenia. V teréne sa veľmi dobré jazdné vlastnosti posunuli ešte viac dopredu vďaka množstvu pomocnej elektroniky. Plusom je aj zadné vzduchové pruženie. Môže zmeniť výšku o +/- 3 cm. Uzávierka medzinápravového diferenciálu sa ovláda elektronicky. Systém aktívneho elektronického ovládania trakcie A-TRC umožní pribrzdiť pretáčajúce sa koleso a preniesť cez diferenciál silu na neprešmykujúce sa koleso, čím sa zlepšuje priechodnosť. Tá je vďaka veľkej svetlej výške 215 mm, čo je mimochodom o 5 mm menej, ako pri trojdverovej verzii, skutočne veľmi dobrá. A keď sa rozhodnete brodiť, vedzte, že Land Cruiser zvládne vodu hlbokú 700 mm. Jediným mínusom je pri dlhej verzii menší prechodový uhol. Pri ostrých terénnych zlomoch ostala Toyota "na bruchu".
Bezpečnosť
ABS spolu s EBD a brzdovým asistentom sú iba časťou kompletnej sústavy ovládania bŕzd, kam patrí systém HSAC (Hill-Start Assist Control), ktorý rozozná, kedy sa začína automobil šmýkať dozadu. Pri rozjazde do kopca podrží auto päť sekúnd zabrzdené, aby sa mohlo pokojne rozbehnúť hore kopcom so sklonom až 42 stupňov, ktorý stúpavosťou Land Cruiser zdolá. A naozaj to funguje. Systém DAC -- Downhill Assist Control zasa kontroluje zjazd z prudkého kopca rozdeľovaním brzdnej sily na jednotlivé kolesá, aby sa nezablokovali, čím by spôsobili priečne skĺznutie auta zo svahu.
Hospodárnosť
Pri jazde maximálnym diaľničným limitom spotreba nepresiahla 10,8 litra na 100 kilometrov. Navyše sa do kabíny prenášal aerodynamický a podvozkový hluk iba minimálne. V teréne, pri vyššej rýchlosti a najmä v meste sa spotreba zvýšila -- ale nie dramaticky. Vďaka nádrži s objemom nádrže 87 litrov je dojazd približne od 600 do zhruba 800 kilometrov.
ZÁVEREČNÉ HODNOTENIE
Nový Land Cruiser je skutočne hodný svojho mena. Je to dokonalý krížnik, ktorý je schopný prejsť skoro všade mimo cesty. No zároveň je to vynikajúca cestná limuzína s veľmi dobrými jazdnými vlastnosťami, výborným ovládaním, priestranným interiérom, jedinečnou výbavou a nízkym hlukom. A hoci výrobca novinku označuje skôr ako SUV, spomínané vlastnosti pasujú Land Cruiser na titul Jeho veličenstvo Kráľ off-roadov.

Technické údaje:

Motor: Vznetový radový štvorvalec s prepĺňaním a s medzichladičom stlačeného vzduchu, vstrekovanie paliva common-rail. Pohon všetkých kolies cez štvorstupňovú automatickú prevodovku, medzinápravový diferenciál s uzávierkou.
Zdvihový objem: 2 982 cm3
Max. výkon: 120 kW (163 k)/ 3400 min-1
Max. krút. Mom.: 343 Nm/ 1600 -- 3200 min-1
Objem bat. priestoru: 193 -- 620 -- 1000 l
Maximálna rýchlosť: 170 km/h
Zrýchlenie 0 -- 100 km/h: 12,8 s
Spotreba paliva: 13,1/8,7/10,4 l/100 km
Spotreba počas testu: 10,8 l/100 km
Objem palivovej nádrže: 87 l
Cena: od 1 740 000 Sk
menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
03. máj 2024 08:46