Známy výrobca sofistikovane nadčasových superšportových áut.Peter Mayer
StoryEditor

Slovenský športiak, ktorý udivoval svet, skončil na "smetisku"

15.07.2016, 00:00
Firma K-1 Engineering mala celosvetové uznanie. Za jej koncom bola okrem nezhôd partnerov i technológia.

Pretekárske tvary, silné a hlučné motory i vysoká cena. Tieto tri premenné dostatočne dobre charakterizujú maličkú slovenskú automobilku K-1 Engineering, za ktorou stojí Slovák Dick Kvetňanský. Ten sa sympatiami k automobilovému priemyslu a rýchlym autám netají. Projekt výroby športových automobilov K-1 Attack mal spočiatku úspech. Ale príbeh najmenšej slovenskej automobilky z Devínskej Novej Vsi nemal šťastný koniec.

Raketový štart
S myšlienkou založiť firmu na výrobu luxusných a výkonných športiakov prišiel Dick Kvetňanský ešte v roku 2004. Na založenie firmy sú však potrební kvalitní spoločníci. Zatiaľ čo Dick Kvetňanský sa dobre vyznal v technológiách a vo výrobe športových vozidiel, potreboval niekoho, kto by mu jeho ambiciózny plán pomohol podporiť po finančnej stránke. Spásou pre spoločnosť K-1 Engineering sa stal podnikateľ a automobilový nadšenec Marek Hudák. Rozbehnutiu podniku tak nič nestálo v ceste.

Firma vyrábala dvojicu modelov. Cestný špeciál K-1 Attack Roadster a pretekársky model K-1 Attack Racing. Autá sa kompletizovali ručne, mali jedinečnú ohýbanú rúrkovú konštrukciu. Vkladali sa do nich motory značky Ford, neskôr aj BMW. Auto na zákazku dokázala spoločnosť zostaviť aj za tri týždne. Pri výrobe dielov sa tiež zameriavala na slovenské spoločnosti a takmer 90 percent súčastí vozidla bolo vyrobených na Slovensku.

Autá sa rýchlo stali populárne aj v zahraničí a vyvážali sa do Spojených štátov amerických, do krajín Beneluxu či do Spojených arabských emirátov. Dalo sa teda hovoriť o úspechu. „Malosériová či dokonca kusová výroba športových vozidiel je veľmi špecifická podnikateľská činnosť. Vyžaduje si vysoké vstupné investície, pričom stačí, aby firma stratila niekoľko málo zákazníkov a celý projekt by bol hneď ohrozený,“ tvrdí Jiří Šimara, analytik spoločnosti Cyrrus. Cena vozidiel bola tiež priaznivá, napriek tomu, že boli vyrábané na zákazku a v malých počtoch.

Prvé ťažkosti
Firma ešte neexistovala ani tri roky a už sa dočkala prvého problému. V Himalájach totiž za tragických okolností zahynul mecenáš spoločnosti Marek Hudák. Jeho smrť medzi osemtisícovkami Himalájí je o to záhadnejšia, že sa nikdy nenašlo ani jeho telo. „Spoločnosť to ťažko znášala,“ povedal pred časom pre HN Kvetňanský. Bol nútený pozrieť sa po nových obchodných partneroch, aby mohla jeho spoločnosť pokračovať s výrobou. Novým partnerom a konateľom spoločnosti K-1 Engineering sa stal Libor Červenka.

Práve od spojenia sa s Červenkom začali vo firme prevládať nezhody a spory. Akcionári sa vzájomne začali obviňovať z podvodov. Kvetňanský nebol spokojný s tým, že spoločnosť má viesť človek, ktorý nemá automobilového ducha. „Nakoniec som sa rozhodol odísť. Vždy som túžil po pretekaní a chcel som vyrábať pretekárske špeciály. S novými spoločníkmi som sa však nedohodol. Firma by nemala byť riadená finančníkmi, ale osobou, ktorá má vzťah k automobilizmu,“ uviedol Kvetňanský.

Nový akcionár Libor Červenka však za problémami spoločnosti videl aj technologické nedostatky. Jedným z nich bolo zrušenie výroby motorov značky Ford, ktoré do športiakov umiestňovali. Tie časom nahradili motormi BMW.

Konkurzom k zániku
Súhra nepriaznivých okolností dohnala firmu až pred súdy. „Nezhody vo vnútri firmy môžu rozvrátiť aj finančne stabilnú spoločnosť. V tomto prípade sa personálne nezhody spojili aj s finančnými a vyvrcholili zánikom firmy,“ tvrdí Peter Rebo, analytik spoločnosti Capital Markets.

Konkurz bol na istý čas prerušený, spoločnosť totiž nedisponovala dostatočným majetkom a veritelia by neboli so svojimi pohľadávkami úspešní. Konkurz sa znova rozbehol v roku 2014, keď sa objavil ďalší majetok spoločnosti. Ani to však nebolo dostačujúce na uspokojenie všetkých veriteľov. Firmu by zachránil jedine príchod nového a silného investora. „Spoločnosť si vybudovala určité meno a značku si určite fanúšikovia drahých športových automobilov zapamätali. Konkurencia je však veľmi silná a firma by musela prísť s niečím prelomovým, aby na trhu opäť zaujala,“ tvrdí Rebo. Je otázne čím by dokázala spoločnosť zaujať, keď s ňou už dlhodobo nespolupracuje jej zakladateľ a tvorca nápadov Dick Kvetňanský.

Automobilka z Devínskej Novej Vsi je tak odsúdená na to, aby sa na ňu pomaly zabudlo. Pripomínať ju bude len pár štvorkolesových tátošov brázdiacich slovenské i svetové cesty.

Chronológia spoločnosti K-1 Engineering

rok 2003
– Dick Kvetňanský spolu s Jurajom Mitrom uvažujú o založení spoločnosti, ktorá by vyrábala športové vozidlá.

14. 3. 2004 – oficiálne vzniká spoločnosť K-1 Engineering. Výrobu umiestnila do Devínskej Novej Vsi.

2006 – Spoločnosť upúšťa od pôvodnej myšlienky výroby automobilových skladačiek a rozbieha výrobu vlastného vozidla.

2007 – V Himalájach zomiera Marek Hudák, ktorý vznik spoločnosti a myšlienku Dicka Kvetňanského podporoval.

2007 – Dochádza k zmenám vo vlastníckej štruktúre. Hudáka nahradil ďalší finančný sponzor Libor Červenka.

2013 – Je vyhlásený prvý konkurz, ktorý je dôsledkom nezhôd vlastníkov spoločnosti. Konkurz je však neskôr zrušený pre nedostatočné imanie spoločnosti.

2014 – V auguste sa veritelia spoločnosti zišli znova. Ukázalo sa, že spoločnosť disponuje ďalším majetkom, ktorý umožnil znovuobnovenie konkurzu.

2014 – Firma už športové vozidlá nevyrába.

01 - Modified: 2024-04-19 16:59:34 - Feat.: - Title: Rošáda Francúzov je na konci. Trnavské trio je kompletné, vyžiadalo si stovky miliónov aj prepúšťanie 02 - Modified: 2024-04-17 16:00:00 - Feat.: - Title: Zistenie HN: elektrické Porsche v Bratislave sa už vyrába. Fabrika aktuálne pracuje na „vychytávaní múch“ 03 - Modified: 2024-04-12 14:35:08 - Feat.: - Title: Ako je to s krachom top zamestnávateľa? Poplašné správy zmietol zo stola novým rekordom 04 - Modified: 2024-04-11 17:28:20 - Feat.: - Title: Šéf VW pre HN: Najlepší zamestnanec je Slovák. Iné riešenie ako dovoz pracovnej sily však aktuálne nie je 05 - Modified: 2024-04-12 14:19:49 - Feat.: - Title: Nemci prišli za lacnou silou a obsadili slovenskú ikonu socializmu. Teraz sa sami posielajú do konkurzu
menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
16. máj 2024 15:35