Vidíte ju na cestách každý deň a medzi Slovákmi je mimoriadne obľúbená. Ak to môžeme tak nazvať, Škoda Octavia RS je zrejme najrozšírenejším športovým autom na Slovensku. A keďže nedávno sa dostali na cesty „obyčajné“ verzie, na rad prišla aj nová RS-ka.
Zúčastnili sme sa na prezentácii, ktorá sa konala v susednom Rakúsku a zahŕňala aj krátku jazdu po improvizovanom okruhu. Nová Škoda Octavia RS je v prvom rade oveľa modernejšia než predchodca, zdala sa nám o niečo komfortnejšia, stabilnejšia a možno aj rýchlejšia.
Prečo možno? Jazdné vlastnosti sa pri facelifte nejako zásadne nezmenia. Škoda sa postarala o nárast výkonu z 220 na 230 koní. Rozdielom je oproti predchádzajúcej verzii aj širší rozchod kolies o 30 mm na zadnej náprave. Krútiaci moment sa nezmenil a zrýchlenie z nuly na sto sa zlepšilo o jednu desatinu sekundy. Teda teraz to zvládne benzínová verzia za 6,7 sekundy.
Zábava funguje
RS má už v základe progresívne riadenie a adaptabilné tlmiče. Je to výborne vybavené auto, s ktorým sa nebudete mať problém zabaviť. Dôležitému faktoru – úsmevu počas šoférovania sme venovali nemalú časť pozornosti. Dostavil sa, najmä pri rýchlych prejazdoch v ostrých zákrutách smerom do kopca.
Ak si myslíte, že Škoda toho po facelifte veľa nezmenila, mýlite sa. Zmien v novej Octavii je viac než dosť. Okrem toho si česká automobilka chystá aj novú top verziu Octavie RS. Tá bude niesť označenie RS 245 a dostane, samozrejme, 245 koní. Tou najväčšou výhodou nebude však len motor. Nová najsilnejšia sériovo vyrábaná Škoda Octavia dostane aj elektronický diferenciál VAQ.
„Obyčajná“ verzia RS s výkonom 230 koní ho nedostala a aj preto jazdí o niečo horšie ako predchádzajúci špeciálny model RS 230. Na rovinke by ste, samozrejme, žiaden rozdiel nespoznali, ten príde najmä v zákrutách, kde práve elektrický diferenciál lepšie rozdelí výkon a pomôže viac eliminovať nedotáčavosť.
Prvé kilometre s Octaviou RS viedli po klasických cestách. Zelená farba spolu s kombináciou nižšieho podvozku a agresívnejšieho vzhľadu urobila zo športovej „škodovky“ atraktívne auto. Facelift nepovažujeme za to najlepšie, čo Kabaň ukázal, no tu vyzerá „štvoroká“ predná maska skutočne dobre.
Nešli sme na spotrebu
Aj pár rakúskych vodičov uvítalo tento vzhľad. Jazda na spotrebu nebola kvôli časovej tiesni v pláne, no Octavia RS nás upútala najmä jednou vychytávkou, ktorú zrejme neocení asi mnoho ľudí. V športovom móde až neuveriteľne prifarbuje zvuk, ktorý ide od kabíny vodiča. Dnes to robí aj BMW, to je v poriadku, no toto sa nedá označiť za nenápadné. Našťastie sa to dá v nastaveniach vypnúť. Vtedy už znie motor a celé auto podstatne „normálnejšie“.
Octaviu sme si následne vystriedali vo všetkých ponúkaných verziách. Tak 4x4, naftovú predokolku, ale tiež aj manuál alebo automat. Pri dieselových verziách sa motoricky nezmenilo vôbec nič. Ostal rovnaký výkon (184 koní) aj krútiaci moment. Z nuly na sto dieselová verzia vyštartuje podstatne pomalšie ako benzín. Zvládne to za 7,9 sekundy.
Jediný dôvod, prečo si ju vybrať, je možnosť mať pohon 4x4. Benzín s motorom 2.0 TSI je dostupný len ako predokolka. A môžeme povedať, že auto je oveľa zábavnejšie s manuálom ako automatickou prevodovkou. Na rýchlom a technickom okruhu však manuál trošku za automatom (šesťstupňové DSG) strácal.
Za nás bola najlepšia verzia práve benzínový sedan s manuálom. Stále má 590-litrový kufor (kombi 610 litrov), v tejto verzii podarený vzhľad a dá vám pocit šoférovania športového auta.
Nová Octavia sa však rapídne zmenila najmä technologicky. Nájdete tu nový multimediálny systém, ktorý je v zásade lepší, s krajšou obrazovkou a lepšími možnosťami, ale tiež s nepochopiteľným ovládaním hlasitosti. Tú buď zmeníte ako v minulej verzii na volante, alebo ťukaním do dotykových tlačidiel vedľa obrazovky na symboly plus alebo mínus.
Lepšia ako predtým
Je to pomalšie, nepresné a často sa stane, že jednoducho kliknete vedľa. Na druhej strane Octavia dostane systémy podobné tým, ktoré má už Kodiaq. A tak môžete auto spravovať cez aplikáciu a mať k nemu diaľkový prístup.
Auto môže byť nonstop pripojené na internet. K dispozícii máte detailnejšie mapy, Google Earth, alebo automatické volanie cez systém Ecall v prípade nehody. Octavia po facelifte môže byť navyše vôbec po prvýkrát vybavená snímaním mŕtveho uhla či systémom, ktorý vás automaticky podrží vo vašom pruhu. Má asistenta na cúvanie s vozíkom alebo vynovený adaptabilný tempomat. Navyše môže mať premiérovo aj vyhrievaný volant.
Za veľmi šikovné sa dá označiť, že Škoda nešetrí s výbavou pre 21. storočie. V aute môžete mať 230 V zásuvku a ďalšie 2 USB porty. Toto je niekedy veľký problém nájsť aj v autách za 100-tisíc eur. Výborným voliteľným doplnkom sú aj nové LED svetlá.
Celkovo sa dá označiť, že nová Octavia RS je síce malým „motorovým“ skokom vpred, no obrovským, čo sa týka technológií. Je lepšia ako v minulosti a jej dizajn je v tomto vyhotovení skutočne výborný.