Škoda preto nedorobené vozidlá zatiaľ necháva stáť bokom a čaká, kým bude mať sedadiel dostatok. Na problém upozornil týždenník Škodovácký odborář. Škoda Auto nechcela situáciu podrobne komentovať, potvrdila však problém s dodávkou niektorých dielov. "Situáciu intenzívne riešime, aby sa vozidlá čo najrýchlejšie dostali k zákazníkom," povedal hovorca českej automobilky Zdeněk Štěpánek.
Ide o jeden z dôsledkov veľkého dopytu po nových vozidlách na strane jednej a nedostatku zamestnancov v celom automobilovom priemysle na strane druhej. Niektoré firmy prestávajú stíhať, zatiaľ čo z automobiliek chodí čím ďalej viac objednávok.
Tiež po Kodiaqu je vyšší dopyt, než firma čakala. Týchto športovo úžitkových áut preto Škoda vyrába viac, než plánovala. Konkrétne ide o viac ako 300 modelov denne. Napriek tomu niektorí zákazníci na dodanie objednaného auta čakajú dlhšie ako pol roka.
Aj kvôli tomu sa automobilka na dodávateľa nesťažuje. Podľa informácií MF DNES sa jedná o spoločnosť Adient, niekdajšiu firmu Johnson Controls. Tá má v zmluve, koľko sedadiel má byť pripravená k určitému dátumu vyrábať. Teraz ich chce automobilka viac.
Nedostatok sedadiel znamená pre automobilku nielen problém kvôli oneskoreniu dodávok zákazníkom, ale aj náklady navyše. Z Kvasín putujú nedorobené autá na veľké parkovisko pri Lysej nad Labem, kde čakajú, kým bude sedadiel dosť. Potom opäť cestujú na kamióne alebo vlakom do Kvasín, kde sa sedadlá namontujú. Presun je nutný kvôli tomu, že v okolí Kvasín nie je vhodná odstavná plocha, kam by mohla firma autá zaparkovať.
Aj toto riešenie je však pre Škodu Auto lacnejšie, než keby autá nevyrobila, a nevyužila tak naplno kapacitu výrobnej linky pre vozidlo Kodiaq.
Problémy, ktoré teraz "škodovka" rieši, sú pri európskych automobilkách čím ďalej častejšie. Niekoľko dní napríklad stála kvôli nedostatku dielov výroba v BMW. Problém bol s dielom od firmy Bosch, keď chýbali súčiastky od talianskeho dodávateľa Albertini Cesare. Bosch nakoniec problém vyrieši tým, že firmu kúpi, aby mal dodávky pod väčšou kontrolou.
Na nedávnom stretnutí zväzov automobilového priemyslu krajín višegrádskej štvorky ich šéfovia upozornili na problém čoraz väčšieho nedostatku ľudí v odbore.
Automobilový priemysel v štyroch stredoeurópskych krajinách bude podľa nich potrebovať v nasledujúcich rokoch zhruba 100 tisíc pracovníkov. "Dnes sa momentálne dostávame na hranicu toho, ako využiť ekonomický potenciál, ktorý tu je. Voláme po tom, aby sme mali lepšie programy pre podporu mobility, vnútornej a vonkajšej migrácie. V opačnom prípade ide problém na úkor ekonomického výkonu štátu," uviedol prezident českého Združenia automobilového priemyslu Bohdan Wojnar.