"Ak ku vám príde zákazník, mávajúc ponukami ,zúfalého lízingu konkurenta', poľutujte ho a ponúknite mu buď naozaj kvalitný automobil Hyundai, alebo mu odporučte dobrého psychológa," je písané tiež v liste, ktorý získal od jedného z predajcov kórejskej značky špecializovaný magazín zdopravy.cz.
"Text svojím štýlom a vyjadrovaním veľmi pripomína iné listy dílerom, pod ktorými bol predtým podpísaný šéf Hyundai Motor Czech Vladimír Vošický," dopĺňa Ján Sůra, šéfredaktor magazínu. "V liste uvádza, že sledujú stúpajúcu mieru zúfalstva domáceho konkurenta. Tým zrejme myslía Škodu Auto, ktorá predáva v Česku trikrát viac áut než Hyundai."
Redakcia ponúkla priestor na vyjadrenie Hyundai Motor Czech. Podľa jej hovorcu Miloša Adamka firma túto záležitosť nechce nijako komentovať.
Podľa psychológa Michaela Šebka sa v obchode snahy devalvovať konkurenciu bežne vyskytujú. "Tu je ešte únosný ten fakt, že konkurent nie je priamo menovaný, hoci sa v rámci lokálnej komunikačnej kultúry rozumie samo sebou, koho tým autor listu myslí," dodáva. "Existuje lokálna komunikačná kultúra a rôzne sociálne skupiny môžu produkovať lokálnu rôznosť vo voľbe slov, metafor, zveličení, konkurenčných stratégií a podobne," vysvetľuje psychológ.
"List sa týka nových ponúk lízingu na nové vozidlo Hyundai i30. O ňom firma tvrdí v reklame, že je najkvalitnejším kombíkom v Česku," upresňuje Sůra.
Hyundai aktuálne oznámil štart novej kampane práve na nový kombík modelu i30. "Od 15. septembra majú všetci majitelia vozidiel kombi a majitelia akéhokoľvek vozidla Hyundai možnosť otestovať si na sedem dní model i30 kombi novej generácie," vysvetľuje Miloš Adámek. Testovacie jazdy začínajú 15. septembra a končia 7. decembra 2017.
Agresívne vymedzovanie voči konkurencii, najmä Škode Auto, je pre Hyundai v Česku posledné roky typické. "Myslím, že ohováraním konkurencie sa nedosiahne nič dobrého. Z odborného hľadiska je to zlé, z ľudského je to zúfalstvo," povedal pre zdopravy.cz reklamný expert Martin Charvát z kreatívneho štúdia Remembership.
Redakcia iDNES.cz nechala list posúdiť špecialistkou na vzdelávanie manažérov Barborou Daňkovou zo spoločností TCC: "V texte môžeme nájsť rad indícií patriacich k typickým rysom úspešných manažérov - odvaha, priebojnosť, sebavedomie, bojovnosť, drive, schopnosť vyjadriť svoj názor. Bohužiaľ aj tieto vlastnosti môžu byť v extrémnej podobe svojmu nositeľovi skôr na škodu. Súvisia potom s istou nesebakritickosťou, valcovaním druhých, absenciou taktu a diplomacie, istou samoľúbosťou a neochotou prijať iný ako svoj názor, a tiež nezriedka s tendenciou hľadať vinu zásadne v druhých - kolegoch, konkurencii, podmienkach. " Podľa Daňkovej z textu vykúka značná dávka testosterónu a detinského prekrikovania.
Podľa Víta Pěkného, nezávislého experta na automobilový trh a autopriemysel, je takýto prístup výsledkom tlaku nadnárodných centrál na lokálny management. "Neustále držať nastavené tempo je takmer smrtiace," komentuje Pěkný, podľa ktorého je reálny trh znateľne menší než ten, ktorý znázorňujú suché čísla štatistík reportovaných do centrál.
Naráža tak na to, že veľa áut predaných a registrovaných v Česku nakoniec v rámci takzvaných reexportov putuje do zahraničia. "Každá značka má svoje metódy a cesty, ako si k aktuálnym výsledkom pomáha. Tento tón komunikácie má však trochu iný účinok. Ak ma považuje niekto za hlupáka, pretože som ešte nekúpil alebo neskúsil jeho produkt, tak ma týmto tónom komunikácie určite nepresvedčí," myslí si Pěkný.
S ním súhlasí Barbora Daňková z TCC: "Schválne skúste povedať susedovi, že je blbec, pretože jazdí v inom aute, než sa páči vám. Možno sa s vami začne hádať, možno vám dá facku alebo sa s vami prestane baviť. Určite sa ale nezahanbí a nepôjde si zajtra kúpiť nové auto. A ak áno, tak rozhodne nie značku, ktorú mu tak agresívne vnucujete."