StoryEditor

Prechádzame najväčšou zmenou v histórii, tvrdí šéf Škody Auto

27.12.2017, 15:00
Autor:
iDnes.cziDnes.cz
Šéf automobilky Škoda v exkluzívnom rozhovore pre iDNES.cz hovorí, ako sa Škoda pripravuje na elektromobily, ako sa vyrovnáva s limitmi emisií či požiadavkami odborov.

V čele Škody stojíte dva roky, takže už môžete bilancovať. Čo považujete za úspech a čo sa nepodarilo?
Zažívame najväčšie zmeny v našom odvetví od vynájdenia automobilu. Aj keď nás ešte dnes zamestnávajú krízy okolo naftových motorov, máme za sebou najúspešnejšie dva roky v histórii podniku. A to nás motivuje k tomu, aby sme sa v roku 2018 ešte zlepšili. Čo ma v spoločnosti Škoda Auto od samého začiatku nesmierne nadchlo, bol prístup tunajších zamestnancov, ich láska k detailom, technike, neustále hľadanie niečoho lepšieho.

Ako sa vám darilo plniť plány, s ktorými ste pred dvoma rokmi do spoločnosti Škoda Auto prišiel? Nachádzate sa vo fáze, v ktorej ste chcel po dvoch rokoch byť?
Záležalo a záleží mi na tom, aby mala spoločnosť Škoda Auto zaistenú budúcnosť. Keď som sem v roku 2015 prišiel, riadil sa podnik Rastovou stratégiou 2018. Bola to dobrá stratégia, ale dva dôležité prvky v nej ešte nehrali tak veľkú úlohu - digitalizácia a elektrifikácia. Preto sme vyvinuli Stratégiu 2025, aby sme automobilke dali správny smer vychádzajúci z trendov, ktoré v najbližších rokoch celú našu spoločnosť dramaticky zmenia - demografické zmeny, urbanizácia, dlhodobá udržateľnosť a digitalizácia. Tieto trendy predstavujú veľké výzvy nielen pre celú spoločnosť, ale samozrejme aj pre náš podnik.

Ako zvládate harmonogram novej stratégie?
Pri vývoji nových technológií a služieb musíme pracovať s výrazným predstihom. Pracujeme na nových oblastiach podnikania, s ktorými budeme môcť dosiahnuť rovnaké výnosy ako s naším doterajším podnikaním. Realizácia Stratégie 2025 nebude šprint, ale maratón.

Kam ste zatiaľ dobehli?
Aktuálne máme za sebou necelých 20 percent trate. Samozrejme, veľmi pozorne sledujeme a preverujeme, ako sa nám darí napĺňať našu stratégiu, a môžem povedať, že sme celkovo ďalej, ako sme si naplánovali. Skrátka, Škoda je na dobrej ceste. Všetko nasvedčuje tomu, že zaznamenáme ďalší rekordný rok.

Ktorá z tém, ktorým sa dlhodobo venujete, je pre vás absolútne kľúčová?
To nie je otázka buď - alebo. Ako podnik s celosvetovou pôsobnosťou si nemôžeme dovoliť ignorovať žiadnu oblasť. Elektromobilita momentálne zažíva veľmi razantný nástup a je úplne nevyhnutná. Ešte dlho budeme jazdiť aj s konvenčnými spaľovacími motormi, avšak v roku 2025 budú automobily s elektrickým motorom hrať napríklad vo veľkých mestách veľmi významnú úlohu. A na to sa pripravujeme.

Budete elektromobily vyrábať v Česku?
Naše čisto elektricky poháňané modely budeme od roku 2020 vyrábať v Mladej Boleslavi. Na tom mi veľmi záležalo a je to míľnik v histórii automobilky. Toto rozhodnutie, určujúce ďalší rozvoj ako spoločnosti Škoda Auto, tak celého českého automobilového priemyslu, bolo prijaté ešte v novembri na úrovni koncernu.

Ktoré podniky Škoda sa budú na elektromobiloch podieľať?
Už od budúceho roka budeme v našom hlavnom výrobnom závode vyrábať elektrické komponenty pre celý koncern a v kvasinskom závode potom model Superb s plug-in hybridným pohonom. Oba závody tak majú zaistenú budúcnosť.

Tesne pred koncom svojho funkčného obdobia uzavrela česká vláda memorandum o budúcnosti automobilového priemyslu. Zodpovedá toto vyhlásenie vašim plánom?
Spolupráca s vládou je pre nás základným predpokladom úspešnej realizácie našej stratégie. Spolu s politickou a ekonomickou sférou a odvetvovými združeniami budeme môcť v úspešnom kurze českého automobilového priemyslu pokračovať. Základom je podpora digitalizácie, elektromobilov, dobíjacej infraštruktúry a testov autonómne riadených vozidiel v reálnych podmienkach.

A okrem nabíjačiek a testov?
Ide tiež o infraštruktúru v okolí výrobných závodov, školstvo a vzdelávanie, koncepty inteligentných miest, inteligentné systémy riadenia premávky, ekologickú výrobu energie a mnohé ďalšie témy. V týchto oblastiach tkvie veľký potenciál českého automobilového priemyslu. Aby sme to mohli plne využiť, bolo dohodnutých 25 konkrétnych opatrení, o ktorých sme úplne presvedčení. Tieto pracovné balíčky teraz spracujú jednotlivé projektové tímy.

Sám ste spomenuli, že Škoda Auto je racionálne značka, ktorá trendy nevytvára, ale ide s nimi v súlade. Chystáte sa na elektromobilitu aj autonómne riadenie. Sú podľa vás zákazníci aj trh na takéto zmeny pripravení. Budú klienti kupovať elektroškodovky?
Vždy sme hovorili, že nemusíme do našich vozidiel ihneď montovať všetko, čo je technicky možné. Pri všetkom, čo je pre našu značku charakteristické, chceme samozrejme byť o onú povestnú dĺžku kapoty pred konkurenciou. Až keď bude niektorá technológia dostatočne zrelá, zaradíme ju aj do našej produkcie. Elektromobilite ešte chýba potrebná dobíjacia infraštruktúra.

Kedy sa to podľa vás zlomí?
Počítame s tým, že až v roku 2019 uvedieme na trh náš prvý plug-in-hybrid a krátko potom aj prvé vozidlo s čisto elektrickým pohonom, situácia sa už výrazne zlepší a k dispozícii už bude širšia infraštruktúra. Naše elektromobily potom budú nielen technicky na výške, ale budú disponovať aj prednosťami typickými pre vozidlá značky Škoda. Som absolútne presvedčený o tom, že sériová verzia vozidla Škoda Vision E, ktorú na trh uvedieme v roku 2020, bude tým správnym produktom v správnom čase.

Ako odhadujete záujem mladej generácie o vlastné auto? Možno tu sledovať zmenu prístupu k individuálnej mobilite? Čo to znamená pre značku Škoda a ako bude na tento vývoj reagovať?
Skutočne pozorujeme trend smerujúci k posilňovaniu zdieľanej ekonomiky. V tejto oblasti vyvíjame rad nových nápadov, ako by sme mohli ponuku súvisiacu s automobilmi rozšíriť. Tri projekty uvedieme na trh už v najbližších mesiacoch. Motorom modernej priemyselnej spoločnosti však je a bude možnosť sám rozhodnúť, kedy a ako sa z bodu A dostanem do bodu B. To platí aj pre prepravné služby. A v budúcnosti oslovíme aj cieľové skupiny, ktoré sme predtým osloviť nemohli. Hovorím teraz o ľuďoch, ktorí ešte alebo už nemôžu šoférovať. Koláč teda bude väčší. Preto si o budúcnosť individuálnej mobility nerobím starosti.

Na jednej strane by vlády mohli automobilky podporiť pri rozvoji elektromobility, na druhej strane napríklad v prípade dieselových motorov, komplikujú automobilkám život sprísňovaním emisných noriem. Ako sa s tým vyrovnávate?
Politika a priemysel v tejto oblasti tesne spolupracujú, lebo všetci nakoniec sledujeme rovnaký cieľ, teda výrazné zníženie emisií z individuálnou dopravou. Legislatívny rámec pre budúce letá je teda daný. Preto investujeme veľa peňazí do zefektívnenia celého hnacieho reťazca a s naším produktovým plánom budeme plniť zadania pre jednotlivé trhy. A to pred nás stavia veľké výzvy.

Koľko ste doteraz investovali do realizácie všetkých opatrení na splnenie emisných limitov a akú sumu budete ešte musieť investovať? O koľko by ste investovali menej, ak by ste pokračovali konvenčnou cestou?
Takéto porovnanie pre nás nemá zmysel, pretože zadania sú jasné a my ich nemôžeme ovplyvniť. V budúcnosti zložitosť celej systémovej architektúry vo vozidle ďalej vzrastie. Vyvíjame rôzne druhy pohonu súčasne, investujeme značné sumy do sieťového prepojenia a okrem toho tiež budujeme rozsiahly ekosystém týkajúci sa individuálnej mobility. Okrem benzínových a naftových motorov a motorov na zemný plyn budeme v budúcnosti ponúkať aj stredne a plne hybridné systémy a, samozrejme, aj vozidlá poháňané čisto akumulátormi. Vezmite si len tému rôznych druhov pohonu. Už to enormne zvyšuje náklady v oblasti technického vývoja. Ale som si istý, že sa tieto investície vyplatia.

Témou posledných týždňov sú vyjednávania s odbormi. V akej fáze rokovaní sa dnes nachádzate? Na čom ste sa doteraz dohodli?
V tomto roku sme sa s odbormi Kovo MB dohodli na zmenovom režime pre rok 2018. Spolu s odbormi Kovo sme sa navyše rozhodli, že zamestnancom za vynikajúce výkony v tomto roku ešte v decembri vyplatíme mimoriadnu prémiu vo výške 10-tisíc českých korún, čiže približne 390 eur. Som optimistom a očakávam, že aj pri tarifnom vyjednávaní v prvom štvrťroku 2018 spoločne dospejeme k dobrému riešeniu.

Medzi zamestnancami sa často rieši dôraz na pružnú pracovnú dobu. Čo tým sledujete?
To je veľmi dôležitá vec. Pokiaľ budeme chcieť aj v budúcnosti v Česku rast, potrebujeme v našich závodoch maximálnu flexibilitu. Aktuálne pracujeme na hranici kapacity. Jedným z diskusných bodov je vypracovanie flexibilných zmenových systémov, takých, aké už máme v závode v Kvasinách. Okrem toho by som sa veľmi prihováral za uzatvorenie Dekádneho paktu budúcnosti. Ide o istotu dlhodobého plánovania pre všetkých zúčastnených. S dekádnym paktom môžeme spojiť všetko: zabezpečenie našich českých závodov, potrebnú flexibilitu a ďalší rozvoj značky Škoda na svetových trhoch.

Ako hodnotíte rok 2017?
V roku 2017 sme na ceste k historickému rekordu. Už v októbri sme dosiahli hranice jedného milióna vyrobených vozidiel - skôr ako kedykoľvek predtým. Rastieme vo všetkých dimenziách a takmer na všetkých trhoch. Dôvodom k tomu je naša atraktívna modelová paleta a úspešný štart našej SUV ofenzívy s uvedením modelu Kodiaq na začiatku roka. Tiež Karoq mal na jeseň ukážkový nástup na tých trhoch, kde sme ho doteraz uviedli.

Aký podľa vás bude v Škode budúci rok?
Vstúpime do neho z pozície sily. Škoda má v súčasnosti najvyšší počet objednávok v histórii podniku, naše závody sú plne vyťažené. Aktuálne nie sme schopní plne pokryť dopyt na všetkých trhoch. Preto vsádzame na flexibilné zmenové systémy a hľadáme ďalšie výrobné kapacity. Ďalšie rozširovanie výrobných kapacít teda bude najdôležitejším bodom v programe na rok 2018.

Myslíte, že existujúci boom ekonomiky bude pokračovať aj naďalej? Ako dlho podľa vášho názoru môže konjunktúra ešte trvať?
Naše krištáľová guľa bohužiaľ tiež nie je väčšia ako krištáľová guľa kohokoľvek iného. Faktom je, že aktuálne zažívame najdlhšiu fázu vzostupu svetovej ekonomiky za posledných 70 rokov. Úroky a nezamestnanosť sú veľmi nízke a tomu zodpovedá aj dobré investičné prostredie. Aj cez niekoľko nepríjemných konfliktov v krízových oblastiach nášho sveta žijeme vo veľmi stabilnom geopolitickom prostredí. Ak sa pozrieme teda na všetky ukazovatele - s výnimkou poveternostných a klimatických vplyvov - nemôžu byť predpoklady už o veľa lepšie. Keď to zhrniem, do budúcnosti hľadím s optimizmom.

Škoda Auto

Bernhard Maier
Päťdesiat-sedemročný manažér vystriedal na jeseň 2015 v pozícii šéfa mladoboleslavskej Škodovky Winfrieda Vahlanda. V autopriemysle začínal ako mechanik, odkiaľ sa vypracoval na pozíciu šéfa predaja a marketingu Porsche. So Škodou tak prakticky neprišiel do styku, čo nebolo v rámci koncernu VW zvykom. Zo svojho pôsobenia v Porsche si do Boleslavi priniesol súslovie "produktová ofenzíva". Tá teraz prebieha predovšetkým na fronte SUV vozidiel.

01 - Modified: 2022-09-27 11:33:37 - Feat.: - Title: Povinnosť, ktorú slovenskí vodiči úplne ignorujú. Môže sa to pre nich skončiť fatálne 02 - Modified: 2022-09-27 09:45:32 - Feat.: - Title: Popularita stúpa. Čínska ofenzíva elektroáut prevalcuje Európu, varuje analýza 03 - Modified: 2022-09-26 12:37:22 - Feat.: - Title: Polícia ukázala autá, o ktorých „rozhodli“ Slováci. Víťazný dizajn nakoniec nepoužila 04 - Modified: 2022-09-26 12:13:26 - Feat.: - Title: Škoda už pilne pracuje na elektrickej Octavii. Verzia so „spaľovákom“ však tak skoro neumrie 05 - Modified: 2022-09-25 16:05:17 - Feat.: - Title: Pyco: Mám pocit, že občan je často tým posledným, na koho politici myslia
menuLevel = 2, menuRoute = auto/automobilky, menuAlias = automobilky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
27. september 2022 23:00