Trhový podiel Fiatu v Európe klesá a už spadol pod päť percent. Doterajšie snahy k obratu neviedli, musí sa preto zmeniť stratégia.
Budúcnosť značky v tejto časti sveta preto vidí jej šéf Marchionne v rade modelov 500, v budúcnosti aj naďalej počíta tiež s obľúbenou Pandou. Naopak ostatné modely to majú pomerne nahnuté.
Tipo by mohlo skončiť
Kompaktného modelu Tipo, ktorý sa predáva ako sedan, hatchback i kombi, sa za dva roky od uvedenia predalo na európskych trhoch 195-tisíc kusov. Napriek tomu Marchionne nahlas premýšľa o jeho predčasnom konci. "Musíme si dať pozor, aby sme sa nehnali za vysokým trhovým podielom za cenu nízkych marží," nechal sa počuť na autosalóne v Ženeve.
"Tipo je predajne úspešné a prináša zákazníkom vysokú hodnotu, ale pohybuje sa v segmente, kde je veľa konkurentov a nízke marže."
Iný model má už svoj koniec istý. Punto, ktoré sa vyrába už 12 rokov, podľa informácií iDNES.cz svoju kariéru ukončí tento rok v máji.
Dôvodov je celá rada, vrátane postupného poklesu odbytu zo 400 na 50-tisíc kusov ročne, a v ich čele stoja tiež nové emisné normy. Upravovať dlhoročný model pre novú metodiku merania spotreby sa skrátka neoplatí.
"Zmenšíme závislosť na dieseloch, strácajú podiel na všetkých európskych trhoch," povedal Marchionne. "To znamená, že významne zredukujeme našu závislosť na nich. Týmto smerom nás tlačia aj nové regule. Všetko však samozrejme stále závisí na trhu," dodal. A rozhovoril sa aj o budúcnosti Ferrari.
Hybridné SUV Ferrari
Budpcnosť bude dokonca elektrická. Šéf kultovej značky, ktorá dnes nepatrí priamo do koncernu FCA, oznámil že koncom roka predstaví Ferrari svoje nové hybridné vozidlo. A to podľa Marchionneho otvorí cestu k plne elektrickému modelu. "Dorazí," vyhlásil, dodal ale tiež, že momentálne je to však záležitosť ďalekej budúcnosti.
Tiež oznámil, že na autosalóne vo Frankfurte na jeseň 2019 Ferrari predstaví športovo-úžitkové vozidlo. Marchionne kedysi vyhlásil, že auto na vysokom podvozku so znakom Ferrari dorazí len cez jeho mŕtvolu.
"Zmenil som názor. Tento rok vo februári sa v USA predalo 70 percent SUV a terénnych pick-upov. A Európa ide týmto smerom neuveriteľnou rýchlosťou. Aj SUV bude mať hybridný pohon," dodal s tým, že čaká desaťpercentný podiel "terénneho" modelu na predajoch značky.
Najtvrdším orieškom bol podľa Marchionnehio design: "Bola to najkomplikovanejšia úloha, ktorú kedy Flavio Manzoni (šéfdizajnér Ferrari) dostal."
Na pretras prišlo tiež nástupníctvo na veliteľskom mostíku koncernu FCA, Marchionne už dávno oznámil, že na odpočinok odíde s týmto rokom.
Na samozrejmú otázku, kto ho nahradí, odpovedal po "Marchionnovsky": "Môj nástupca o tom nevie. Dozvie sa to pol hodiny pred oficiálnym oznámením. Rovnako to bolo aj v mojom prípade a nevidím dôvod, prečo by to v jeho prípade malo byť inak," povedal najlepší glosátor medzi kapitánmi dnešného autopriemyslu.
Plány modelovej stratégie pre roky 2018 až 2022 Marchionne predstaví na stretnutí s investormi 1. júna.