Plne autonómne vozidlá, ktoré vyvíja aj rada ďalších firiem, chce výrobca prémiových vozidel BMW na cesty priviesť v roku 2021.
V novom stredisku, ktoré sa rozkladá na ploche až 23-tisíc metrov štvorcových, bude pôsobiť 1 800 zamestnancov z oblasti výpočtovej techniky, ale aj rady ďalších špecializácií, ktorí doteraz pracovali v rôznych firemných lokalitách, aj keď sa zaoberali rovnakou problematikou.
BMW pritom verí, že zmena prinesie lepšiu spoluprácu a väčšiu efektivitu. Napríklad programátor tu bude môcť novo napísaný program prakticky okamžite vyskúšať v aute na testovacej trati.
"Výzvy autonómnej jazdy sú obrovské," pripustil včera pri otvorení centra člen predstavenstva BMW Klaus Fröhlich, podľa ktorého majú však samojazdiace autá potenciál znížiť počet dopravných nehôd, zlepšiť plynulosť premávky a otvoriť automobilkám nové obchodné možnosti.
BMW už skúša okolo 40 áut s autonómnymi prvkami, ale predpokladá, že k ich sériovej výrobe budú potrebné ešte milióny najazdených testovacích kilometrov. Do výskumu a vývoja chce automobilka tento rok investovať sedem miliárd eur.
Spoločnosť vlani predala celkovo 2,46 milióna vozidiel, a to vrátane značiek Mini a Rolls-Royce. O 4,1 percenta tak navýšila predaj oproti roku 2016. Jej čistý zisk vlani stúpol o 26 percent na 8,7 miliardy eur.
Level 0
Znamená vozidlo,ktoré sa pohybuje bez akéhokoľvek druhu asistenčných funkcií. Zodpovednosť za všetky úlohy spojené so šoférovaním leží stále iba na vodičovi.
Level 1
Znamená prvé asistenčné systémy, ktoré zvyšovali bezpečnosť a komfort jazdy. Patria sem funkcie ako Systém udržiavania rýchlosti, ktorý udržiava vozidlo v pohybe nastavenou rýchlosťou.
Level 2 (dnes)
Asistenčné systémy vodiča, ktoré umožňujú počiatočnú úroveň automatizovanej jazdy. Zodpovednosť za všetky úlohy spojené so šoférovaním leží stále iba na vodičovi.
Level 3 (príde v roku 2021 v BWM iNext)
Od príchodu úrovne Level 3 bude možnosť rozdeliť zodpovednosť za ovládanie vozidla medzi vodiča a vozidlo. Počas vysoko automatizovanej jazdy v premávke, ktorá sa pohybuje jedným smerom a je oddelená od protiidúcich vozidiel, bude vodič schopný dlhšie sa venovať vedľajším aktivitám ako sledovanie zabudovaných médií či relaxovať so zatvorenými očami. Stále však musí byť v stave, aby v prípade potreby mohol v priebehu pár sekúnd na základe výzvy systému prevziať riadenie.
Level 4 (s niektorými technickými obmedzeniami príde v roku 2021, BMW iNext)
Plne automatizovaná jazda v mestskej premávke a, vo verzii s rozšírenými funkciami, v doprave, ktorá sa hýbe tým istým smerom a je oddelená od protiidúcej premávky. V prípade potreby môže vodič počas dlhších presunov spať. Hlavný rozdiel oproti úrovni Level 3: reakčný čas na prevzatie kontroly je oveľa dlhší (vypnutá myseľ).
Level 5 (spoločný vývoj s Level 3 a Level 4, vo forme pilotných projektov by mohol prísť po roku 2021)
Autonómna jazda. Pasažier sedí vo vozidle bez toho, aby musel akokoľvek zasahovať do riadenia. Nevyžaduje sa vodičský preukaz. Dá sa predpokladať, že vozidlo bude vybavené pedálmi a volantom a v prípade záujmu môže vodič prebrať riadenie. Nebude to však vôbec potrebné.