Automobilky Opel sa zatiaľ známy emisný škandál Dieselgate výrazne nedotkol. Teraz sa však príslušné nemecké úrady zaujímajú o funkčnosť jeho zariadenia na automatické vypínanie čističa výfukových plynov. Nachádza sa najmä v troch modeloch značky. Nemecký nedeľník Bild am Sonntag začiatkom júla uviedol, že celkovo ide o 60-tisíc vozidiel značiek Insignia, Zafira a Cascada.
„Pred výsledkom vypočutia sa k spoľahlivosti čistiaceho zariadenia spalín nechceme s konečnou platnosťou vysloviť," uviedol hovorca spolkového ministerstva dopravy. Ministerstvo potvrdilo, že „ide o úradne vypočúvania Opela“ kvôli trom jeho modelom.
Montáž vypínača čističa výrobca odôvodnil tým, že pri veľkej zime alebo vysokých teplotách slúži ako ochrana motora. Mnohí odborníci však o jeho účinnosti pochybujú. Ak zariadenie nepracuje správne, do ovzdušia sa dostáva viac škodlivého kysličníka uhličitého, než keby v ňom nebol.
Spolkový úrad pre automobily (KBA) na základe správy nedeľníka vyzval výrobcu, aby k nej v priebehu dvoch týždňov zaujal stanovisko. Hovorca Opela sa k tejto veci odmietol vyjadriť. Vedenie automobilky uviedlo, že „ešte nemá nijaké rozhodnutie KBA“. Dodalo, že verejné konanie, ktoré sa začalo pred vyše dvoma rokmi, „nemôžeme komentovať“.
V podstate konania ide o to, zistiť, ako účinné je zariadenie na znižovanie škodlivín vo výfukových plynoch v určitých typoch vozidiel; v ktorých oblastiach ho možno použiť a či je pritom účinné.
KBA nariadila v roku 2016 viacerým výrobcom, aby u niektorých typov vozidiel, ktoré prekračovali limity škodlivín, dosiahli zlepšenie ukazovateľov. Požiadavka sa vzťahovala takmer na 630-tisíc áut, z nich 90-tisíc vyrobil práve Opel.
Automobilka Opel informovala, že sa dobrovoľne venuje znižovaniu množstva škodlivín vo výfukových plynoch dieselových áut, ktoré vyrábal do leta 2016. Od septembra 2016 používa nový softvér na čistenie výfukových plynov. Je výrazne účinnejší. Hovorca uviedol, že množstvo kysličníka uhličitého silno kleslo.