StoryEditor

Modely BMW sa zmenia. Ten moment by nastal aj bezo mňa, tvrdí šéfdizajnér Kabaň

18.12.2018, 15:35
Slovák Jozef Kabaň sa v Česku preslávil predovšetkým ako šéfdizajnér domácej automobilky Škoda.

Jozef Kabaň sa stal v Česku doslova hrdinom. Vozidlám Škoda dal úplne novú tvár, ktorá automobilku jasne identifikuje a odlišuje od ostatných. Autám, ktoré boli mnohými považované za obyčajné (hoci sa na nich podieľali tiež veľmi významní dizajnéri), dodal špičkový dizajn, ktorý pritom vďaka využitiu inteligentných riešení a zaujímavých detailov nie je drahý, píše iDNES.cz.

V BMW je jeho úloha iná. Zatiaľ čo v Škode vybudoval akýsi základ kompletného dizajnového jazyka značky, mníchovská automobilka si ho buduje už po dlhé desaťročia sama a každý nový model nadväzuje na dlhšiu a dlhšiu tradíciu vozidiel s typickými "ľadvinami" na maske chladiča. Pre Kabaňa je to dvojnásobná zmena: prvýkrát vo svojej vrcholnej kariére opustil domáce prostredie koncernu Volkswagen a vydal sa do úplne neznámych vôd.

A aby to nebolo jednoduché, tak okrem toho, že v BMW ctí tradíciu, je to tiež jedna z najpokrokovejších značiek sveta, ktorá intenzívne investuje do elektrombility, autonómneho riadenia a ďalších moderných trendov. Škoda bola z tohto pohľadu konzervatívnejšia.

365 dní v BMW. Aké boli?

Je to skoro na deň presne (rozhovor vznikol na začiatku októbra na autosalóne v Paríži). Tretieho alebo štvrtého októbra som začínal. Pestré, veľmi pestré. Musím však povedať, že to nie je z hľadiska zmeny z miesta na miesto nič neštandardné. Ja už som tých zmien mal pár za sebou, takže som tak trochu vedel, do čoho idem. Ale samozrejme to krásne na zmene je, že je to trošku iné, než človek očakával.

Vašich kariérnych zmien bolo dosť, ale vždy boli v rámci jedného tímu. Toto bolo niečo úplne nové. Čo ste po nástupe do BMW urobil ako prvú vec?

Stretol som sa s tímom ľudí a postupne som prechádzal celý tím, aby sme sa spoznali. Prezrel som si všetky autá, všetko, čo bolo dovtedy urobené, s tímom sme si dali dokopy veľa termínov. Začiatok je asi taký, že človek prvé mesiace viacmenej naberá informácie a nejakým spôsobom si ich triedi a ukladá k tomu, s čím sám prichádza.

Prekvapilo vás v novom pôsobisku niečo?

Až tak veľké prekvapenie tam nebolo. Samozrejme BMW nepatrilo medzi značky, kde by som poznal veľa ľudí. Je to pre mňa zaujímavá skúsenosť a nejaké veľké prekvapenie tam nebolo. Je nádherné vidieť, s akými technológiami a akými vecami sa zaoberá BMW. Ale každá značka má nejaké svoje. V princípe sa dá povedať, že to všetko je veľmi zaujímavé.

Takže pár mesiacov rozpozerania sa. Keď prídete ako nový šéfdizajnér, po akej dobe dokážete v tejto pozícii niečo ovplyvniť a v praxi zmeniť na aute? Hovorí sa, že vývoj auta trvá šesť rokov. Dá sa tá doba skrátiť? Čo napríklad nové BMW radu 3. Je v ňom už nejaký váš vklad?

To jedine, že by som si v nej niečo zabudol (smiech). Samozrejme, že nie. To auto už bolo v čase môjho nástupu dávno mimo dosahu, vývoj už sa len dokončoval. Vplyv na produkty začína samozrejme už na začiatku, ale prejaví sa to až v priebehu času. Rozdeliť to môžeme na dve vetvy pohľadu na vec. Na vplyv, kedy len niečo doplňujete a jemne dolaďujete, alebo vplyv na produkt od začiatku. Ten od začiatku samozrejme trvá pár rokov, kým bude viditeľný. A ten bežný vplyv na vývojové alebo detailné veci, ten sa odrazí tiež až v priebehu. Trvá to zhruba dva a viac rokov.

BMW je klasická značka a stále kladie veľký dôraz na radosť z riadenia vozidla. Ako veľmi si to rozumie s rozvojom elektromobility a autonómneho riadenia?

Myslím, že fantasticky. BMW je milované kvôli riadeniu, milované kvôli technológiám a myslím, že BMW a technológie patria k sebe a nie je tomu inak ani v prípade autonómneho riadenia. Domnievam sa, že tieto zmeny obohatia obidve strany, jednak značku a samozrejme tiež zákazníka. Kombinácia týchto faktorov spôsobí, že to, ako nás autá dokázali do dnešnej doby nadchnúť, sa v budúcnosti trochu zmení. To súčasné nadšenie je len menšia časť toho, čo sa ešte o autách dozvieme a čo nás na nich bude priťahovať.

Ako vlastne prebieha zasvätenie nového dizajnéra do značky BMW? To ho urobíte múzeom a ukážete mu, z čoho všetkého značka vychádza? Máte nejaký špeciálny úvod, rituál?

Je to kombinácia rôznych rozhovorov, udalostí, ktorými človek prechádza. A áno, aj tá história je v tom zapojená. Ale je to skôr kombinácia diskusií a rôznych analýz, s ktorými je človek konfrontovaný a s ktorými sa nejakým spôsobom stretne. Keď príde nový dizajnér, či už šéf alebo radový, nemení sa celý tím. Takže je tu značná zotrvačnosť toho tímu. A v prípade nového šéfa je potom otázka, čo s tým dokáže urobiť, do akej miery dokáže to doterajšie smerovanie tímu ovplyvňovať.

Škoda Auto

Čím môžete to smerovanie ovplyvniť. Vlastnými kreatívnymi návrhy?

Nie je to až tak o kreativite ako skôr o pohľadoch, o tom zámere a hlavne o cieli, ku ktorému by sa chcela tá dotyčná skupina dostať. Ale je to všetko prepojené, je to veľmi komplexná záležitosť a pre takú automobilku, ako je BMW, je to veľmi citlivá záležitosť. Takže áno, zmeny budú. Ale zmeny budú, nech prišiel Kabaň, alebo nie. Je to súčasť nášho života a základný kameň úspechu pre akúkoľvek firmu, akýkoľvek produkt alebo dokonca aj život. Zmeny teda nastanú a samozrejme dúfam, že budú dostatočne ovplyvňované mnou. Ale nie je to to najnutnejšie. Dôležité je, aby výsledky boli správne.

A čo by ste si predstavoval, že zmeníte? Väčšie ľadvinky? Žiadne ľadvinky?

Predstáv je veľa a vychádzajú z toho, že sa nachádzame v čase prelomu autonómneho riadenia a nástupu rôznych nových technológií. Možností a šancí je tam veľa. Čo ma samozrejme zaujíma, je, aby produkt v budúcnosti aj naďalej nejakým spôsobom kombinoval zážitok estetický so zážitkom z pohybu. Ale zároveň aby ​​bol aj akýmsi upokojujúcim bodom. Miestom, kde človek nájde svoj pokoj, kde nájde možno aj stratený čas. Myslím si, že auto má strašne veľa možností, kde paradoxne v tom pohybujúcom sa telese možno človek nájde viac pokoja, než v zabetónovanom v podlahe stabilnom nepohybujúcom sa dome.

BMW radu 3 je asi najdôležitejší model značky. Možno nie v predajoch alebo zárobku, ale čisto do filozofie. Ako je pre vás zložité toto auto prezentovať, keď ste prišiel už k hotovému? A čo sa vám na ňom najviac páči?

Trojkový rad je jedným zo základných kameňov BMW a je už od roku 1975 viac-menej ikonou tejto značky. A tentoraz v siedmej generácii sú očakávania rovnaké ako doteraz. Je to najúspešnejšie prémiové auto vôbec. BMW radu 3 predstavuje z hľadiska proporcií kombináciu limuzíny so športom, má zároveň aj dynamické vlastnosti. Čo sa týka príchodu tohto vozidla z môjho pohľadu, je to samozrejme veľký moment. Ale prezentovať produkt, ktorý nie je mnou ovplyvnený, pre mňa vlastne nie je nič nové. V tomto svete je to úplne bežná vec.

Nielen šéfdizajnér, ale každý, kto zmenil nejakým spôsobom svoju profesiu, musí po určitú dobu, než sa jeho práca dostane do tej úrovne, aby bola naozaj prezentovateľná, v podstate stáť za doterajším výsledkom. Nejde až tak o to, čo si myslím ja, ale o to, že aj ja reprezentujem tím ľudí, ktorý tam ďalej je a ktorý dal do toho výrobku všetko.

A myslím, že je to na tom aute vidieť. Vyžaruje z neho suverénnosť, má fantastickú kombináciu perfektných proporcií a čistých tvarov a ak sa pozrieme aj na čistotu interiéru a spôsob, akým sú integrované napríklad digitálne displeje, akým spôsobom je vyčistený aj celý priestor okolo vodiča a precíznosť prešitia kože, tak môžem povedať, že to nie je nepríjemný pocit vedľa neho stáť. Naopak, je to dobrá práca. Našou najdôležitejšou úlohou je sústrediť sa na naše ciele, na naše sny a hlavne na našich zákazníkov.

HN/Radoslav Petrík

BMW je BMW, pretože je svojské. Je nemecké a zároveň je to globálne pôsobiaca automobilka. Ako veľmi globálne zákazník a globálny prístup vstupuje do dizajnu? Ako veľmi sa snažíte uspokojiť všetky národnosti od Číňanov cez Indov až po Američanov? Alebo je to skôr stratégia ísť si vlastnou cestou a ľudia budú chcieť BMW, pretože je to BMW?

Kombinácia oboch. Myslím si, že ísť len svojou cestou a nevnímať svet je asi nie úplne šťastná cesta. Ak teda človek nehľadá na konci neúspech. Ale v tomto prípade samozrejme chceme byť úspešní a chceme počúvať aj zákazníkov a záleží nám na tom. Takže aj v BMW existuje veľa možností, akým spôsobom dochádza k tomuto kontaktu a akým spôsobom dochádza k výmenám rôznych plánov a snov do budúcnosti.

Ale samozrejme aj v tomto priestore si chceme aj naďalej zachovať svoju pozíciu a chceme v tom zachovávať genetiku značky. Myslím, že zákazníci naozaj hľadajú to BMW, ale zároveň chcú aj niečo svoje. A tá kombinácia si zmýšľame, aj čo sa týka budúcnosti, bude hrať veľmi veľkú úlohu a kto ju zvládne lepšie, bude úspešnejší. Myslím, že úspešná značka musí mať svoju tvár, ale zároveň aj zákazník musí byť schopný v tom aute nájsť sám seba. Ak sa tieto dve veci nestretnú, asi to nedosiahne ten bod, ktorý obidve strany hľadajú.

Vo svojom predchádzajúcom pôsobisku ste pracoval s témou krištáľu. Je pre niečo také v BMW priestor?
Určite áno, ale ešte nemáme čo ukázať. Tých vecí je veľa, ale je skoro o konkrétnych prvkoch hovoriť. Krištáľ vychádzal veľmi pragmaticky z toho, že človek hľadal práve to prepojenie s kultúrou. Myslím si, že ak sa vám podarí nájsť to správne prepojenie, tak je to niečo, čo je oveľa nadčasovejšie než nejaká linka či nejaký detail.

01 - Modified: 2024-11-20 23:00:00 - Feat.: - Title: KVÍZ: Pre vodičov je to často nočná mora. Poznáte pokyny policajta na križovatke? 02 - Modified: 2024-11-20 23:00:00 - Feat.: - Title: Zmeňte kurz Vianoc na karibské dobrodružstvo 03 - Modified: 2024-11-19 10:30:00 - Feat.: - Title: Toto bude záchrana Jaguaru po jeho klinickej smrti? Super-sedan príde v roku 2026 04 - Modified: 2024-11-18 10:30:00 - Feat.: - Title: Škoda prináša úplne novú verziu Enyaqu. Elektromobil cenou podlieza vlajkový Kodiaq 05 - Modified: 2024-11-16 23:00:00 - Feat.: - Title: Nemusí zostávať iba v meste. Malá Toyota prešla náročným testom v chlade a kopcoch
menuLevel = 2, menuRoute = auto/automobilky, menuAlias = automobilky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
22. november 2024 13:46