Medzi najpredávanejšie automobily patria nepochybne tie od značky Škoda. Tá na slovenskom trhu dominovala a to aj napriek náročnému obdobiu, ktoré bolo spôsobené prechodom na nový testovací cyklus WLTP.
Ten bol pritom výzvou pre celý automobilový segment. Česká značka za rok 2018 predala celkom 19 355 vozidiel, čo znamená, že takmer každí piate auto, ktoré si na Slovensku našlo majiteľa, nieslo na kapote logo s okrídleným šípom.
Počas minulého roka teda predala v priemere viac ako 1 600 vozidiel každý mesiac a ide tak o najlepší predaj za posledných dvanásť rokov. Dominantné postavenie na trhu potvrdzujú aj modely v rebríčku najpredávanejších áut, kedy Škode patria hneď prvé tri priečky.
Diesel stále obľúbený
Pokiaľ ide o preferencie motorov – tie dieselové v minulom roku jednoznačne ovládli výber pri modeloch Superb a Kodiaq. Viac ako 75 percent oboch modelov bolo objednaných práve s naftovým motorom TDI. Rovnaké pravidlo platí aj pri modeli Octavia. Ešte výraznejšia preferencia dieselov je pri praktických verziách kombi. Až osem z desiatich vozidiel Superb kombi má motor na dieslový pohon, pri modeli Octavia kombi si ho zvolilo až 63 percent zákazníkov.
O tom, že jazda s automatickou prevodovkou je naozaj komfortnejšia a jednoduchšia snáď ani netreba polemizovať. Jej čaru podlieha aj čoraz viac Slovákov. Kým napríklad pred piatimi rokmi si model Octavia s automatom zvolilo len 15 percent zákazníkov, dnes je to už viac ako 37 percent.
Pri modeloch Superb a Kodiaq je to dokonca až 80 percent zákazníkov. DGS prevodovku rovnako preferujú aj majitelia modelu Karoq. Tento trend je výrazný u vozidiel vyšších tried, nakoľko pri modeloch Fabia a Rapid si automatickú prevodovku zadováži v priemere len čosi viac ako sedem percent zákazníkov.
Pohodlie a biela farba
Ukazuje sa, že Slováci stále preferujú konzervatívne farby. Hitom vlaňajška bola totiž práve biela, ktorá dominovala nielen medzi trojicou najpredávanejších modelov, ale aj medzi kompaktnými SUV modelmi Karoq. Naopak, majitelia vlajkovej lode značky - modelov Superb, ako aj najväčšieho SUV modelu značky Kodiaq - si najčastejšie vybrali čiernu farbu. Iba pri malých mestských žihadlách Citigo vyhrala červená farba.
Trendom slovenských vodičov je aj investícia do výbavy. Pri každom modeli si prevažná časť nových majiteľov vybrala vyšší výbavový stupeň. Dá sa teda konštatovať, že čím je vyššia trieda vozidla, tým vyšší výbavový stupeň sa vyžaduje.
Takmer každý štvrtý majiteľ modelu Superb s kombi karosériou si vybral auto s luxusným výbavovým stupňom Laurin & Klement a takmer každý druhý si zvolil Style. Až sedem z desiatich majiteľov modelu Kodiaq si zvolilo výbavu Style. Podobne je na tom aj model Karoq, kde si zvolilo výbavu Style až 68 percent zákazníkov.
Vďaka záujmu o automobily s lepšou výbavou dostali Slováci koncom roka 2018 možnosť objednávať si výbavu L&K aj v modeloch najväčšieho SUV Kodiaq. Pri modeloch Rapid, Fabia a Citigo suverénne vedie výbavový stupeň Ambition. Už ten ponúka také zaujímavé vychytávky, ako napríklad centrálne zamykanie, klimatizácia, bluetooth, tónované okná vzadu, elektrické ovládanie okien vpredu, kolesá z ľahkej zliatiny a podobne.