StoryEditor

Opak elektrifikácie v podaní Lexusu. Zdá sa, že značka plánuje výkonné objemné V8 motory

13.07.2021, 11:36
Osemvalce, či už oturbené alebo atmosférické, sú v dnešných časoch tlačených emisiami čoraz viac raritou.

Lexus je svojimi vysokoobjemovými motormi V8 známy už od samotného počiatku značky. Japonci pritom stále zdôrazňujú, že aj napriek aktuálne pôsobiacemu trendu elektrifikovaných pohonov a systémov automatizácie jazdy chcú naďalej pokračovať aj s výrobou automobilov pre skutočne náročných nadšencov.

A možno práve aj hybridným elektrifikovaným modelom z portfólia vďačíme za to, že nad niečím takým dnes môže výrobca vôbec uvažovať. Nový patent, registrovaný priamo materskou spoločnosťou Toyota, je s veľkou pravdepodobnosťou potvrdením, že pod kapotami budú už v blízkej budúcnosti pracovať celkom nové „vé-osmičky“.

Pozrite si aj naše video z týždňového testu luxusného Lexusu LC 500 Convertible s ikonickým osemvalcom:

​Zdá sa, že chystajú motor s takzvanými horúcimi turbami, a teda vstup do vôd, kde už pôsobí aj nemecké BMW. Vedia však niečo, čo práve Nemci nie? O novej biturbo pohonnej jednotke s ôsmimi valcami sa v automobilovom svete hovorí už pomerne dlho.

Ešte v roku 2019 značka dokonca aj oficiálne potvrdila, že na motore vo svojich vývojových centrách pracuje. Športový tím automobilky Toyota Gazoo Racing ho údajne testoval v špičkovom Lexuse LC na 24-hodinových pretekoch na svetoznámej nemeckej trati Nürburgring. Pandémia koronavírusu a obmedzenia s tým súvisiace im však skrížili tieto ambiciózne plány.

Lexus V8 s horúcimi turbami

Teraz sa diskusia vzhľadom na nové pohonné jednotky v Lexusoch opäť rozprúdila, a to najmä vďaka patentovej prihláške podanej v septembri 2020, ktorú náhodou objavil používateľ zahraničného fóra GR86.org. Na náčrtoch, ktoré sú k nej pripojené, je zobrazený motor V8 s dvomi turbodúchadlami umiestnenými medzi radmi valcov, teda na štýl takzvaných „horúcich túrb“.

Dokumenty však spomínajú systémy s jedným i dvomi turbodúchadlami a umiestnenie dvojitého turba V8 na obrázkoch tak nemusí byť náhoda. Mať však turbodúchadlá vložené medzi hlavy valcov prináša okrem značných pozitív aj nemalé negatíva.

​Pozitívne na takomto technickom riešení v športových vozidlách je, a vlastne tiež hlavný dôvod, prečo sa horúce turbá vo V motoroch robia, je krátka dráha výfukových plynov k turbíne, teda rýchlejšia reakcia na stlačenie pedála akcelerátora. To prispieva k celkovej agilite, športovým vlastnostiam a dynamike auta.

Problematické je však na druhej strane najmä ich chladenie. Napriek tomu, že v tomto prípade je už akousi samozrejmosťou chladenie olejom. Ako poznamenávajú niektorí automobiloví analytici, patent sa týka práve prietoku oleja a iných kvapalín motorom, takže sa nevzťahuje priamo na konkrétnu hnaciu jednotku. Preto je tiež zložité považovať ho za bezprostredné potvrdenie prác Japoncov na novom motore s ôsmimi valcami.

Flotila športových Lexusov?

Čoraz viac sa však hovorí o nových modeloch zo športovej série F značky Lexus. Ak sa Japonci naozaj rozhodnú dať do výroby nový motor V8 s dvojicou turbodúchadiel, hnacia jednotka sa s najväčšou pravdepodobnosťou dostane práve pod ich kapotu.

Podľa informácií japonského portálu Best Car Web má Lexus ešte tento rok predstaviť celkovo až tri nové športové automobily. Reč je konkrétne o modeloch LC F a LS F, teda o extrémnych verziách vlajkových kupé a taktiež limuzíny, ako aj o sedane s označením IS F.

Podľa názoru médií z krajiny vychádzajúceho slnka majú Lexusy LC F a LS F disponovať motormi twin turbo s výkonom až na hranici šialených 670 koní. To už je na úrovni superšportových áut, hoci váha noviniek zrejme nebude úplne najmenšia.

Lexus RC F Track Edition (test čítajte TU) HN/Radoslav Petrík

​Ten istý zdroj potom naznačuje, že nový sedan IS F dostane atmosférický motor V8 s objemom až päť litrov, ktorý je v súčasnosti známy z modelu Lexus LC 500 alebo RC F. Tam predvádza svoje vynikajúce vlastnosti, o čom sme sa už presvedčili aj počas klasických domácich testov. Nehovoriac o tom, že práca atmosférického motora s takýmto vysokým objemom je dnes už na trhu pomerne veľkou raritou.

Odkedy sa objavili tieto chýry, automobilka Lexus už predstavila model IS práve s takýmto motorom, ale označenie nesie „len“ ako IS 500. Niektorí analytici to berú ako jasné znamenie, že značka si chce rezervovať jedinečný symbol IS F pre ešte o poznanie výkonnejšie vyhotovenia auta.

A úspech, aký zožala Toyota so svojím novým športovým GR Yaris, by mohol byť pre Lexus dodatočným stimulom na uvedenie ďalších zaujímavých nových modelov. Zastáva totiž pozíciu absolútnej špičky v triede a segmente, za čo vďačí vynikajúcemu naladeniu a zároveň netradičnému pohonu všetkých kolies, ktorý funguje bezpochyby famózne. Veď si len spojte výkon 261 koní s hmotnosťou len niečo málo nad 1,2 tony.

Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.

21. máj 2022 04:22