Lexus je svojimi vysokoobjemovými motormi V8 známy už od samotného počiatku značky. Japonci pritom stále zdôrazňujú, že aj napriek aktuálne pôsobiacemu trendu elektrifikovaných pohonov a systémov automatizácie jazdy chcú naďalej pokračovať aj s výrobou automobilov pre skutočne náročných nadšencov.
A možno práve aj hybridným elektrifikovaným modelom z portfólia vďačíme za to, že nad niečím takým dnes môže výrobca vôbec uvažovať. Nový patent, registrovaný priamo materskou spoločnosťou Toyota, je s veľkou pravdepodobnosťou potvrdením, že pod kapotami budú už v blízkej budúcnosti pracovať celkom nové „vé-osmičky“.
Pozrite si aj naše video z týždňového testu luxusného Lexusu LC 500 Convertible s ikonickým osemvalcom:
Zdá sa, že chystajú motor s takzvanými horúcimi turbami, a teda vstup do vôd, kde už pôsobí aj nemecké BMW. Vedia však niečo, čo práve Nemci nie? O novej biturbo pohonnej jednotke s ôsmimi valcami sa v automobilovom svete hovorí už pomerne dlho.
Ešte v roku 2019 značka dokonca aj oficiálne potvrdila, že na motore vo svojich vývojových centrách pracuje. Športový tím automobilky Toyota Gazoo Racing ho údajne testoval v špičkovom Lexuse LC na 24-hodinových pretekoch na svetoznámej nemeckej trati Nürburgring. Pandémia koronavírusu a obmedzenia s tým súvisiace im však skrížili tieto ambiciózne plány.
Lexus V8 s horúcimi turbami
Teraz sa diskusia vzhľadom na nové pohonné jednotky v Lexusoch opäť rozprúdila, a to najmä vďaka patentovej prihláške podanej v septembri 2020, ktorú náhodou objavil používateľ zahraničného fóra GR86.org. Na náčrtoch, ktoré sú k nej pripojené, je zobrazený motor V8 s dvomi turbodúchadlami umiestnenými medzi radmi valcov, teda na štýl takzvaných „horúcich túrb“.
Dokumenty však spomínajú systémy s jedným i dvomi turbodúchadlami a umiestnenie dvojitého turba V8 na obrázkoch tak nemusí byť náhoda. Mať však turbodúchadlá vložené medzi hlavy valcov prináša okrem značných pozitív aj nemalé negatíva.
Pozitívne na takomto technickom riešení v športových vozidlách je, a vlastne tiež hlavný dôvod, prečo sa horúce turbá vo V motoroch robia, je krátka dráha výfukových plynov k turbíne, teda rýchlejšia reakcia na stlačenie pedála akcelerátora. To prispieva k celkovej agilite, športovým vlastnostiam a dynamike auta.
Problematické je však na druhej strane najmä ich chladenie. Napriek tomu, že v tomto prípade je už akousi samozrejmosťou chladenie olejom. Ako poznamenávajú niektorí automobiloví analytici, patent sa týka práve prietoku oleja a iných kvapalín motorom, takže sa nevzťahuje priamo na konkrétnu hnaciu jednotku. Preto je tiež zložité považovať ho za bezprostredné potvrdenie prác Japoncov na novom motore s ôsmimi valcami.
Flotila športových Lexusov?
Čoraz viac sa však hovorí o nových modeloch zo športovej série F značky Lexus. Ak sa Japonci naozaj rozhodnú dať do výroby nový motor V8 s dvojicou turbodúchadiel, hnacia jednotka sa s najväčšou pravdepodobnosťou dostane práve pod ich kapotu.
Podľa informácií japonského portálu Best Car Web má Lexus ešte tento rok predstaviť celkovo až tri nové športové automobily. Reč je konkrétne o modeloch LC F a LS F, teda o extrémnych verziách vlajkových kupé a taktiež limuzíny, ako aj o sedane s označením IS F.
Podľa názoru médií z krajiny vychádzajúceho slnka majú Lexusy LC F a LS F disponovať motormi twin turbo s výkonom až na hranici šialených 670 koní. To už je na úrovni superšportových áut, hoci váha noviniek zrejme nebude úplne najmenšia.
Lexus RC F Track Edition (test čítajte TU)
Ten istý zdroj potom naznačuje, že nový sedan IS F dostane atmosférický motor V8 s objemom až päť litrov, ktorý je v súčasnosti známy z modelu Lexus LC 500 alebo RC F. Tam predvádza svoje vynikajúce vlastnosti, o čom sme sa už presvedčili aj počas klasických domácich testov. Nehovoriac o tom, že práca atmosférického motora s takýmto vysokým objemom je dnes už na trhu pomerne veľkou raritou.
Odkedy sa objavili tieto chýry, automobilka Lexus už predstavila model IS práve s takýmto motorom, ale označenie nesie „len“ ako IS 500. Niektorí analytici to berú ako jasné znamenie, že značka si chce rezervovať jedinečný symbol IS F pre ešte o poznanie výkonnejšie vyhotovenia auta.
A úspech, aký zožala Toyota so svojím novým športovým GR Yaris, by mohol byť pre Lexus dodatočným stimulom na uvedenie ďalších zaujímavých nových modelov. Zastáva totiž pozíciu absolútnej špičky v triede a segmente, za čo vďačí vynikajúcemu naladeniu a zároveň netradičnému pohonu všetkých kolies, ktorý funguje bezpochyby famózne. Veď si len spojte výkon 261 koní s hmotnosťou len niečo málo nad 1,2 tony.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.