Vojenský konflikt na Ukrajine ovplyvnil veľkú časť svetových automobiliek. Dôvodom boli problémy s dodávkami dielov, ktoré boli produkované na území Ukrajiny, ale aj ďalšie komplikácie, ktoré po vypuknutí konfliktu čakali na výrobcov áut. Dôsledky sa však, pochopiteľne, odrazili aj na ekonomických sankciách a stiahnutí niekoľkých výrobcov komponentov z ruského trhu.
No a stále si pýta svoju daň, čo platí aj pre tamojšiu automobilku AvtoVAZ. Jej modely využívali, ako dôsledok majetkového prepojenia s koncernom Renault-Nissan, mnohé komponenty od zahraničných výrobcov, no tie momentálne nie sú k dispozícii.
Zastavenie výrobných pásov neprichádza z ekonomických ani technických dôvodov do úvahy, jediným riešením je tak výroba nekompletných áut s odložením dokončenia na neskôr. Na kedy je však zatiaľ otázne a aj keby sa s tým začalo hneď, bude to nemalú chvíľu trvať.
Podľa rovnakého receptu napokon postupovali automobilky na celom svete, takže nejde o nič významne výnimočné. Ako sa však ukazuje, automobilka AvtoVAZ (zastrešujúca výrobu napríklad známych modelov značky Lada) musí bojovať nielen s nedostatkom čipov, ale aj vecí, ktoré sú pre ostatných výrobcov mimo Ruska celkom bežné a aj v dnešnej náročnejšej dobe dobre dostupné.
„Na území AvtoVAZ sa k dnešnému dňu nahromadilo 9000 nekompletných modelov Lada Granta. Väčšine z nich chýba posilňovač riadenia, autá schádzajúce z výrobných liniek sú navyše zaparkované na všetkých dostupných miestach, vrátane trávnatých plôch,“ uvádza Autograd news vo svojom vyhlásení.
Problém s chýbajúcimi komponentami sa však týka aj ostatných modelov ruskej automobilky. Lada online uvádza, že v areáli automobilky AvtoVAZ, okrem iných, odstavujú aj veľké množstvá modelu Niva. Na niektorých chýbajú nárazníky, inde elektronika a na Legendoch stále nie sú namontované bezpečnostné pásy.
Podľa vedenia automobilky sa situácia vďaka dodávateľom z Činy a Indie pomaly zlepšuje, aká je však realita s odstavenými autami, zostáva tak trochu tajomstvom.
Zaujímavé by pitom bolo taktiež zistenie, ako dlho autá ponechané na voľných plochách v miestnym poveternostným podmienkam vlastne vydržia. Nie je predsa žiadnym tajomstvom, že následný repas dlho odstaveného auta v nie príliš ideálnom prostredí nie je nijak jednoduchým procesom.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.