Zatiaľ čo česká Škoda má svoju úlohu v koncerne Volkswagen už dlho pevne danú, španielsky Seat sa v uplynulých rokoch tak nejako nemohol nájsť. Výsledkom je situácia, kedy značka s výrobou áut skončí úplne a dostane inú rolu.
Výrobu áut prevezme doteraz len športová odnož Seatu, značka Cupra. Krok to vlastne nie je nijako prekvapivý.
Thomas Schäfer, šéf značky Volkswagen a zároveň člen predstavenstva koncernu VW zodpovedný za objemové značky ako sú Škoda, Volkswagen, či Seat/Cupra, na veľtrhu IAA Mobility v Mníchove v utorok oznámil, že značka Seat postupne skončí s výrobou osobných áut. Túto rolu prevezme značka Cupra, ktorá sa osamostatnila iba pred zhruba piatimi rokmi, ale dnes v nej koncern vidí väčší rastový aj ziskový potenciál.
Na prvý pohľad to je možno prekvapivá správa, lenže realita ukazuje, že ide vlastne o úplne jasné racionálne rozhodnutie.
Celá automobilka Seat, pod ktorou Cupra patrí, totiž v roku 2022 predala 385 600 áut – ale 152 900 z nich nieslo značku Cupra. Zatiaľ čo predaje celej automobilky medziročne klesli o 18,1 percenta, Cupra raketovo rástla - o 92,7 percenta. V dôsledku sa tak predaje oboch značiek veľmi priblížili, zatiaľ čo Cupra predala spomínaných 152 900 áut, značku Seat nieslo vlani 232 700 nových vozidiel. Samotný Seat tak medziročne klesol o 40,5 percenta.
Spanilá jazda značky Cupra
Iste, za prepad Seatu môže práve aj Cupra, ktorá jednoducho zákazníkov tradičnej značke prebrala, navyše koncern Cupru často uprednostnil. Vlani totiž pretrvávali „koronavírusové“ problémy s dodávkami niektorých komponentov, a keď si mali v Španielsku vybrať, aké autá vyrobia, logicky zvolili drahšie a ziskovejšie modely Cupra.
A práve kvôli svojmu ziskovému potenciálu teraz Cupra dostala prednosť. Značka, ktorá začínala pôvodne v roku 2010 ako modelové označenie najsilnejších prevedení niektorých modelov Seat, podobne ako Škoda používa označenie RS, sa v roku 2018 osamostatnila a začala vyrábať vlastné modely. Kompaktné SUV Formentor sa vlani s 97 600 kusmi stalo najpredávanejším španielskym autom. Najpredávanejším modelom Seatu bolo malé SUV Arona ktorého sa predalo 71-tisíc kusov.
Tento rok sú potom čísla značky Cupra ešte lepšie, hoci sa zatiaľ objavujú len útržky informácií. Ale napríklad v prvých dvoch mesiacoch tohto roku rástla Cupra medziročne o ďalších 75 percent, zatiaľ čo Seat len o dvanásť.
Zdá sa, že s Cuprou v koncerne Volkswagen konečne našli riešenie svojho dlhodobého „španielskeho problému“. Je až prekvapujúce, že na oživenie značky, ktorá sa stále hľadala, potreboval koncern vlastne značku úplne novú. Lenže sa zdá, že historická záťaž, ktorú si Seat niesol, bola moc aj na marketingových mágov jedného z najväčších automobilových koncernov. Seatu nikdy nevedel koncern VW vopchať jasnú úlohu, ktorú teraz má Cupra.
Je to značka s jasne športovým profilom, určená pre mladšie publikum ako napríklad Audi, ktoré má aj športové modely, ale celkovo sa zameriava na konzervatívnejšiu a hnuteľnejšiu klientelu. Podobne ako iné značky sa aj Cupra výrazne sústredí na elektromobilitu, to bolo ďalším impulzom na vznik novej značky.
Značka Seat ale podľa všetkého zo sveta úplne nezmizne. Počas nasledujúcich rokov bude naďalej vyrábať existujúce modely, ktoré dokonca čaká modernizácia. Až definitívne skončí jej modelový cyklus, ktorý môže byť kvôli neistotám ohľadom emisných noriem aj zákazu spaľovacích motorov netradične predĺžený, prestanú sa autá so značkou Seat vyrábať úplne. Značka ako taká by podľa Schäfera mala dostať novú rolu, najskôr sa zameria na ďalšie spôsoby a služby mobility.
E-kolobežka od Seatu
Mnoho naznačil už napríklad niekdajší koncept mestského vozítka Seat Minimó. Pod značkou Seat Mó napokon dnes automobilka ponúka elektrické kolobežky alebo napríklad elektroskútre a mopedy. Portfólio značky by sa v tomto ohľade malo najskôr rozširovať a okrem samotných produktov sa očakáva, že prídu aj nové služby v oblasti mobility. Ktovie, možno by sa neskôr Seat mohol zamerať aj na autonómnu mobilitu, ktorá ale zatiaľ napriek veľkým očakávaniam zostáva v plienkach.
V tomto smere hľadá cesty celý koncern Volkswagen. Na veľtrhu IAA Mobility oznámila jeho dcérska spoločnosť Volkswagen Financial Services, že získa podiel v holandskej Bike Mobility Services, ktorá pôsobí na trhu lízingu bicyklov a ktorej materská spoločnosť Pon je najväčším výrobcom bicyklov na svete.
To ukazuje, ako sa uvažovanie tradičných automobiliek mení, najmä v očakávaní spoločenských zmien, ktoré má priniesť mladšia generácia. Už dnes je v Európe medzi mladými jasný trend, kedy medzi nimi ubúda držiteľov vodičského oprávnenia. A automobilky musia byť na tento fakt pripravené rovnako ako na prakticky povinný nástup elektromobility.
Že týmto trendom neodolal práve Seat, je vlastne celkom výnimočné. Nezdá sa, že by iným koncernovým značkám hrozilo niečo podobné. Rýchly nástup značky Cupra ale ukazuje, že nič nie je nemožné, a keď sa niečo podobné neodohrá v tomto koncerne, môže sa to stať aj pri iných automobilových koncernoch. Napríklad Stellantis má značiek plné ruky a mnoho z nich nemá svoju existenciu vôbec istú. Otázkou napríklad je, akou cestou sa vydá Fiat.