Zo súčasných 129 čínskych značiek, ktoré vyrábajú elektromobily a plug-in hybridy, ich do roku 2030 prežije iba 15. Trh sa konsoliduje a niektoré značky sa z neho sťahujú. Analytici z AlixPartners predpokladajú, že týchto 15 značiek bude do konca desaťročia predstavovať približne 75 percent čínskeho trhu s elektromobilmi a plug-in hybridmi. Každá z nich bude v priemere predávať 1,02 milióna vozidiel ročne.
Názvy jednotlivých značiek, ktorým do budúcna verí, firma bližšie nešpecifikovala. Konsolidácia v Číne však bude postupovať pomalšie ako na iných trhoch, uviedol analytik Stephen Dyer. Miestne vlády totiž podľa neho môžu podporovať neživotaschopné značky vzhľadom na ich význam pre regionálnu ekonomiku, zamestnanosť a dodávateľské reťazce.
„Čína je jedným z najkonkurenčnejších trhov s vozidlami s alternatívnym pohonom označovanými ako NEV (New Energy Vehicles) na svete. Odohráva sa tam intenzívna cenová vojna, rýchle inovácie a noví účastníci neustále zvyšujú latku,“ povedal Dyer. Kvôli tlaku na technologický pokrok a na nákladovú efektivitu však mnoho firiem zároveň len ťažko dosahuje ziskovosť, dodal.
Čínsky automobilový trh je najväčší na svete. V súčasnej dobe čelia cenovej vojne i značnému nadbytku kapacít, okrem spoločností BYD a Li Auto nevykázal žiadny iný verejne obchodovaný čínsky výrobca elektrických vozidiel celoročný zisk, píše iDNES.cz.
Cenová vojna a hádky
Čínska asociácia výrobcov automobilov (CAAM) vyzvala začiatkom júna svojich členov, aby sa vyhli „chaotickým cenovým vojnám“ a podporovali „férovú hospodársku súťaž“. „Zdôraznila, že ‚bezohľadná konkurencia‘ prostredníctvom ‚neusporiadaných opatrení‘ na zníženie cien zhoršuje ziskovosť a výrazne narúša firemné zisky,“ uvádza magazín Quattroruote.
„Organizácia potom vydala varovanie pred ‚dominovými účinkami‘ cenovej vojny: vysoké zľavy hrozia nielen narušením ‚bežných obchodných činností‘, ale aj spustením systémových rizík v celom dodávateľskom reťazci a v konečnom dôsledku poškodením spotrebiteľov.“
Zostáva vám 69% na dočítanie.
