Každý rok prenesú nákladné lode milióny nových automobilov cez svetové oceány. Tieto plávajúce garáže sú mimoriadne dôležitou súčasťou globálneho automobilového priemyslu, vozidlá precestujú na palube tisíce kilometrov z jedného prístavu do druhého a je to efektívny, lacný a zdanlivo tiež bezpečný spôsob objemnej prepravy.
Avšak za elegantnou jednoduchosťou tohto systému sa skrývajú aj nemalé riziká, ktoré automobilový priemysel nerád rozoberá na verejnosti. Tisíce automobilov natlačených na viacerých palubách, plné nádrže paliva, lítium-iónové batérie v elektromobiloch alebo elektrifikovaných modeloch – všetko to vytvára potenciálne nebezpečnú kombináciu. A keď sa niečo pokazí, môže sa to zmeniť na katastrofu biblických rozmerov.
Moderné elektromobily, ktoré sú čoraz častejšie súčasťou týchto nákladov, prinášajú úplne nové výzvy. Ich batérie môžu za určitých okolností spůsobiť takzvaný „thermal runaway“ – nekontrolovanú reakciu, ktorá môže vyvolať intenzívny požiar takmer nemožný uhasiť. Takéto požiare horia aj bez prístupu vzduchu a produkujú toxické plyny, ktoré môžu byť smrteľné pre posádku.
Len za posledných päť rokov sa stalo hneď niekoľko podobných incidentov. Prípad nákladnej lode Morning Midas je dokonalým príkladom toho, ako sa môže rutinná preprava zmeniť na námorný horor. A čo je najhoršie – podobné incidenty sa stávajú čoraz častejšie, zatiaľ čo skutočné riešenia sa hľadajú len pomaly.
Len niekoľko hodín po tom, ako sa posádka lode dostala do bezpečia, sa nad miestom nešťastia už vznášal mohutný hustý dym, viditeľný z výšky aj niekoľkých kilometrov. Loď, ktorá mala dopraviť celkom 3 048 nových automobilov z Číny do Mexika, sa stala jednoducho plávajúcou pochodňou uprostred severného Pacifiku. A ekologická katastrofa stále visela na vlásku.
Zostáva vám 57% na dočítanie.
