StoryEditor

Nový šéf Renaultu zveril vedenie Dacie manažérke od Mercedesu, velí smer elektro

04.09.2025, 13:02
  • Dacia, automobilka zameriavajúca sa na dostupné a jednoduché modely áut, spadá do nových rúk.
  • Na poste generálnej riaditeľky sa ocitla bývalá manažérka z Mercedesu, Katrin Adtová.
  • Tá vystriedala na pozícii Denisa Le Vota, kam však bude smerovať ľudová rumunská značka najbližšie roky?

Novou generálnou riaditeľkou automobilky Dacia sa stala Katrin Adtová, bývalá viceprezidentka automobilky Mercedes-Benz. Vo funkcii nahradila Denisa Le Vota, ktorý spoločnosť opúšťa. Výmena na poste riaditeľa je súčasťou reorganizácie manažérskeho tímu automobilovej skupiny Renault, do ktorej Dacia patrí, pod vedením nového generálneho riaditeľa Françoisa Provosta.

Adtová bola predtým generálnou riaditeľkou značky Smart a potom generálnou riaditeľkou Mercedes-Benz Own Retail Europe, teda siete vlastných predajní a servisov prémiovej automobilky v Európe. Naposledy pôsobila v Mercedese ako viceprezidentka pre podnikový audit. U nemeckej automobilky pôsobila vyštudovaná právnička od roku 1999, píše iDNES.cz.

Značka Dacia sa v posledných rokoch pod vedením Denisa Le Vota stala šťukou európskych trhov, pretože zákazníkom ponúka presne to, čo si želajú. „Teraz dochádza k radikálnej zmene – Le Vot odchádza a jeho miesto zaujala Katrin Adtová, ktorá po príchode od Mercedesu povedie prechod Dacie k elektrifikácii," komentuje Vladimír Rybecký z magazínu Autoweek.

image

Fenomén menom Dacia. Čo stojí za veľkým úspechom najlacnejších áut Európy?

„Menovanie Katrin Adtovej na miesto generálnej riaditeľky Dacie predstavuje kľúčový okamih v prechode automobilky k elektromobilite. Nákladovo orientovaná stratégia Renaultu u Dacie musí byť v zhode s emisnými limitmi EÚ. Adtová preto má za úlohu transformovať Daciu na výrobcu cenovo dostupných elektromobilov. Kvalifikáciou pre túto rolu je jej skúsenosť s elektrifikáciou značky Smart.“

„Pôsobenie Adtovej v značke Smart v rokoch 2018 až 2020 sprevádzal prechod na výrobu plne elektricky poháňaných modelov v súlade so širšími cieľmi elektrifikácie skupiny Mercedes-Benz. Zameranie na modulárne platformy s optimalizáciou nákladov a využitím zdieľaných komponentov s Geely umožnilo značke Smart udržať si počas tejto transformácie ziskovosť. Lenže vozidlá Smart patrili vo svojich segmentoch medzi najdrahšie. Adtová nakoniec doviedla značku Smart do spoločného podniku s čínskou spoločnosťou Geely a Smart sa stal čínskou značkou elektromobilov,“ opisuje Rybecký.

V Dacii by Adtová mala podľa neho uplatniť podobné postupy. „Stratégia elektrifikácie značky si kladie za cieľ v krátkom čase dosiahnuť 65 percentný predaj elektrifikovaných vozidiel, pričom model Spring a pripravovaný elektrický Bigster majú cenovo konkurovať čínskym elektromobilom.“

image

Generálna riaditeľka Dacie Katrin Adtová 

FOTO: Renault

Do roku 2027 plánuje Dacia uviesť na trh novú generáciu svojho bestselleru Sandero, ktoré prejde na elektrický pohon. Ďalej má doraziť mestské vozidlo s cenou do 18-tisíc eur. „Na zníženie nákladov využije platformu AmpR Small skupiny Renault. Pre úspech Dacie však zostáva kľúčová cenová dostupnosť,“ dodáva Rybecký.

Plán Adtovej je podľa Autoweeku v priamom kontraste s prístupom jej predchodcu Denisa Le Vota, ktorý odolával masívnemu prechodu Dacie na elektromobily integráciou hybridných modelov. „Vďaka tomu a cenovej dostupnosti sa Dacia stala najrýchlejšie rastúcou značkou európskeho trhu, pričom modely Sandero a Duster sa radia medzi 10 najpredávanejších vozidiel v EÚ a Sandero je opakovane európskou jednotkou,“ pripomína Rybecký.

„Uvedenie Katrin Adtovej v spoločnosti Dacia predstavuje doposiaľ najambicióznejšie opatrenie nového generálneho riaditeľa Renaultu Françoisa Provosta. Nie je tajomstvom, že práve Denis Le Vot bol jedným z vážnych uchádzačov o miesto najvyššieho predstaviteľa Renaultu po nečakanom odchode Luca de Mea. Adtová sa tiež stane členkou vedenia skupiny Renault,“ dodáva Autoweek a pripomína, že Katrin Adtová je podľa nemeckých médií silne oddaná diverzite a podpore žien v priemysle.

image

François Provost, generálny riaditeľ koncernu Renault 

FOTO: Renault

V rámci reorganizácie tímu skupiny Renault bola taktiež novo vytvorená funkcia riaditeľa pre rast skupiny. Tejto pozície sa ujal Fabrice Cambolive, doterajší šéf značky Renault. Jeho cieľom bude lepšia koordinácia stratégie dôležitých značiek skupiny.

Provost bol menovaný do funkcie generálneho riaditeľa koncernu Renault v júli, po náhlom odchode bývalého šéfa Luca de Meo. Provost uviedol, že zmeny vo vedení pomôžu skupine prispôsobiť sa aktuálnym výzvam. Renault čelí rastúcej konkurencii a slabému dopytu a na začiatku roka varoval pred poklesom zisku.

Rumunský výrobca vozidiel Dacia bol založený v roku 1966 a do skupiny Renault patrí od roku 1999. Je známy hlavne ako výrobca cenovo dostupných automobilov. V súčasnosti pôsobí v 44 krajinách a vlani predal 676 340 vozidiel, čo bolo o 2,7 percenta viac ako v roku 2023.

Ťažké úlohy pre nového šéfa

François Provost, ktorý do svojho vymenovania na čelo automobilky riadil jej nákupné aktivity, nastupuje na čelo Renaultu v čase, keď firma zápasí s rastúcou konkurenciou a slabým dopytom, uviedla agentúra Reuters.

image

Najočakávanejšia Dacia odhaľuje slovenské ceny. Úsporu navyše vám dá takmer zdarma

Päťdesiatsedemročný Provost, ktorého meno bolo mimo Renault neznáme, nie je v odbore nováčikom. „Stál na čele predchádzajúceho transformačného plánu Renaultu, ktorý v roku 2022 predstavil bývalý generálny riaditeľ Luca De Meo, a teraz je poverený riadením francúzskej automobilky v rastúcej konkurencii a pri slabom dopyte,“ uviedol Autoweek.

„Renault, ktorý nepôsobí na americkom trhu a je silne závislý na európskom predaji, chce urýchliť svoju medzinárodnú expanziu, aby zaistil udržateľnosť a rast skupiny. To je pre Françoisa Provosta, nového šéfa skupiny, veľká výzva,“ napísal francúzsky magazín Caradisiac.

„Jeho absencia na americkom trhu ho do značnej miery ochránila pred obchodnými turbulenciami spojenými s Trumpovými rozhodnutiami. Silná závislosť Renaultu na európskom trhu (cez 70 percent jeho predajov, pozn.red.) ho však tiež urobila zraniteľnejším voči pomalému rastu a rastúcej konkurencii čínskych značiek.“ Renault preto musí nájsť nové trhy.

image

Dacia Bigster

FOTO: HN/Radoslav Petrík

Renault má celosvetovú pôsobnosť, ale z globálnych koncernov patrí k tým malým. To podľa Autoweeku sťažuje francúzskej automobilke možnosti získať peniaze na investície do nových technológií, ako sú elektrifikácie a autonómne vozidlá. „To ju donútilo uzavrieť partnerstvo s čínskou spoločnosťou Geely a skupinou Volvo, čo vyvolalo obavy odborov, že by spoločnosť mohla stratiť svoje vlastné know-how a nezávislosť,“ vysvetľuje magazín.

„Táto stratégia spolupráce však vyvoláva obavy z rastúceho vplyvu zahraničných partnerov. Francúzska vláda, 15-percentný akcionár Renaultu, trvá na tom, že nezávislosť skupiny je prioritou," komentuje magazín Caradisiac. „S trhovou kapitalizáciou 10 miliárd eur zostáva Renault skromným hráčom na medzinárodnom automobilovom trhu (čo sa týka tržieb, je na 15. mieste na svete). Pre porovnanie, Stellantis má hodnotu 23 miliárd eur, Volkswagen AG má hodnotu 53 miliárd eur a Tesla má hodnotu takmer tisíc miliárd eur. Ázijskí giganti (ako BYD) majú v prepočte aj niekoľko desiatok, alebo dokonca viac ako sto miliárd dolárov,“ vypočítava Caradisiac.

image

Dacia Bigster

FOTO: HN/Radoslav Petrík

Jednou z Provostových priorít teda bude prilákať nových investorov a zároveň zvýšiť jeho trhovú kapitalizáciu. „Francúzska automobilka potrebuje všetky peniaze, ktoré môže nájsť, aby rozšírila svoju globálnu prítomnosť a investovala do nových technológií,“ dodáva Autoweek.

„Renault bude musieť tiež vyjasniť svoju stratégiu voči svojmu dlhoročnému partnerovi, spoločnosti Nissan,“ pripomína Caradisiac. „Aby si zaistila medzinárodnú expanziu, oznámila spoločnosť Renault ambiciózny plán: uviesť do roku 2027 na trh osem nových modelov mimo Európy, podporených investíciami vo výške troch miliárd eur. Cieľ je dvojaký: diverzifikovať trhy skupiny a podporiť rast v regiónoch s vysokým potenciálom (Latinská Amerika, India, juhovýchodná Ázia a Stredný východ). Skupina využíva svoje skúsenosti v Brazílii, Indii a Turecku na budovanie týchto faktorov rastu, ale miestna konkurencia je tam často intenzívna,“ píše Caradisiac.

Koniec obľúbeného šéfa

Zmeny vo vedení koncernu Renault označujú komentátori ako zemetrasenia. Odchod Denisa Le Vota je náhly a nečakaný, na druhej strane možno logický, keď prehral boj o trón celej firmy po odchode de Mea. Pre Daciu je to o to delikátnejšie, pretože zmena vo vedenej prichádza v čase, keď výrobca lacných áut raketovo rastie a stáva sa jednou z najvýznamnejších značiek na európskom automobilovom trhu; veď Sandero je dlhodobo medzi najpredávanejšími autami starého kontinentu.

image

Dacia Bigster

FOTO: HN/Radoslav Petrík

„Nastal čas rozlúčiť sa. Rozhodol som sa opustiť skupinu Renault a zamerať sa na vlastné projekty,“ napísal na sociálnu sieť Linkedin Le Vot, ktorý značku viedol od roku 2021, v koncerne Renault bol však už od roku 1990. Magazín Automobilwoche píše, že Le Votov koniec je dôsledkom „súboja o moc“ vo vnútri automobilky.

„Dacia sa stala pre niektorých manažérov na čele koncernu Renault príliš sebavedomou. Začína sa hovoriť o „usmernení značky“ a zrušení nižších manažérskych pozícií, ktoré zaviedol Le Vot, aby dal značke viac samostatnosti,“ uvádza a dodáva, že väčšina zamestnancov automobilky podporovala pri výbere nástupcu Luca de Mea. Jeho odchod tak bol vlastne neodvratný.

Automobilwoche zistil, že uvedenie väčšieho SUV Dacia Bigster, ktoré presadil Le Vot, bolo niektorým manažérom Renaultu tŕňom v oku. „Ide o veľmi výnosnú kategóriu trhu, je tu obava z kanibalizácie modelov francúzskej značky.“

image

Elektromobil pre chudobných. Ekológovia chcú sociálny lízing, štáty si majú požičať

01 - Modified: 2025-06-23 09:01:10 - Feat.: 1 - Title: Fenomén menom Dacia. Čo stojí za veľkým úspechom najlacnejších áut Európy? 02 - Modified: 2025-06-06 09:30:00 - Feat.: 1 - Title: Najočakávanejšia Dacia odhaľuje slovenské ceny. Úsporu navyše vám dá takmer zdarma 03 - Modified: 2025-06-04 12:00:00 - Feat.: 1 - Title: Elektromobil pre chudobných. Ekológovia chcú sociálny lízing, štáty si majú požičať 04 - Modified: 2025-03-06 13:30:00 - Feat.: 1 - Title: Rodinné Dacie budú musieť navštíviť servis. Tisíckam z nich môže odpadnúť koleso 05 - Modified: 2025-02-24 11:28:19 - Feat.: 1 - Title: Dacia plánuje nový lacný elektromobil. Vývoj zvládne expresne v Číne, výrobu v Európe 06 - Modified: 2025-02-07 13:30:00 - Feat.: 1 - Title: Na túto Daciu nedajú mnohí Slováci dopustiť. Obľubujú i jedinečnú alternatívu hybridov
01 - Modified: 2025-12-04 13:00:00 - Feat.: - Title: Päť hviezdičiek nie je samozrejmosť. Test bezpečnosti hodnotil aj čínske automobily 02 - Modified: 2025-12-04 10:06:50 - Feat.: - Title: Hyundai odhalil štýlovú novinku do mesta. Poteší výbavou, ale aj rozumnou cenou 03 - Modified: 2025-12-03 18:22:01 - Feat.: - Title: Dôvera zamestnancov Volkswagenu vo vedenie sa prepadla. Blumeho nový apel na efektivitu narazil na výhrady 04 - Modified: 2025-12-03 13:00:00 - Feat.: - Title: Kráľ sa vracia na scénu. Bestseller od Cupry sa dočká verzie s ikonickým motorom 05 - Modified: 2025-12-03 09:54:19 - Feat.: - Title: „Spaľováky“ môžu byť zachránené: Brusel chce prelomiť ich plánovaný zákaz predaja
menuLevel = 2, menuRoute = auto/automobilky, menuAlias = automobilky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
05. december 2025 00:52